تعداد بازدید: 4462

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 10 اسفند 1394-1:26

خواندنی‌های انتخابات مجلس دهم مازندران

آمارهای انتخابات هفتم اسفندماه در یک بسته گزارشی/ مازندرانی‌ها که در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی 8 نماینده از 12 نماینده حاضر را تغییر دادند، در این دوره هم دست به انجام کاری مشابه زدند تا نشان دهند در هر انتخابات نگاهی متفاوت و متناسب با شرایط روز دارند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی،اشکان جهان‌آرای: انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری با حضور پرشور مردم سراسر کشور به پایان رسید و نمایندگان ملت در این دو مجلس شناخته شدند. البته در دو حوزه بابل و قائمشهر یکی از نماینده‌ها باید در دور دوم انتخاب شود و همچنان رقابت بین 4 نامزد در مازندران ادامه دارد. رقابتی که احتمالاً تا اردیبهشت 95 باید منتظر آن ماند. علاوه بر دریافت نتایج انتخابات مروری بر اثرگذاری حضور مردم مازندران و تصمیم‌گیری آن‌ها در انتخاب نمایندگان خالی از لطف نیست.

تکرار مشارکت بالای 70 درصد

مازندرانی‌ها که معمولاً سطح مشارکت سیاسی بالایی را در این عرصه‌ها از خود نشان می‌دهند و در انتخبات مجلس دهم مشارکت 76 درصدی را ثبت کردند، در این دوره هم مانند دوره‌های گذشته میزان مشارکت بالای 70 درصد را به ثبت رساندند. مشارکت 72.3 درصدی مازندرانی‌ها در این دوره 2 میلیون و 235 هزار و 638 واجد شرایط برای حضور در انتخابات داشتند که از این تعداد یک میلیون و 616 هزار و 801 تن پای صندوق‌های رای حضور یافتند. سطح مشارکت مردم استان در 4 شهرستان سوادکوه شمالی، نور، سیمرغ و محمودآباد بالای 90 درصد بود که سوادکوه شمالی با 98.3 درصد مشارکت بیشترین میزان مشارکت را در کشور به نام خود ثبت کرد.

زنان در نیمه‌راه بهارستان

مازندران امسال از نظر حضور زنان در عرصه رقابت انتخاباتی به نسبت سال‌های گذشته وضعیت بهتری را دید. امسال 25 زن از حوزه‌های انتخابیه مختلف مازندران برای حضور در مجلس نام‌نویسی کردند که در نهایت 12 تن توانستند مراحل تایید صلاحیت را پشت سر بگذارند. از این تعداد هم پس از انصراف 2 نامزد، در نهایت 10 زن مازندرانی برای حضور در عرصه انتخباات باقی ماندند. اما نتیجه آرا نشان داد که هنوز بانوان در مازندران نتوانستند نگاه اکثریت جامعه را برای حضور در عرصه قانونگذاری به خود جلب کنند. مجموع آرای کسب شده بانوان مازندرانی کاندیدای حضور در بهارستان 50 هزار و 93 رأی بود که تقریباً 3.1 درصد کل آرای اخذ شده در مازندران است. این رقم نشان می‌دهد زنان مازندرانی متقاضی حضور در مجلس شورای اسلامی باید حضور بیشتری را در سال‌های پیش از انتخابات از خود نشان دهند تا سهمی در کرسی‌های مازندران در بهارستان داشته باشند. البته بنا به آمارها مجلس دهم از نظر تعداد بانوان راه یافته به مجلس آمار جدیدی را ثبت کرد.

باز هم تغییر کرسی‌نشینان

مازندرانی‌ها که در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی 8 نماینده از 12 نماینده حاضر را تغییر دادند، در این دوره هم دست به انجام کاری مشابه زدند تا نشان دهند در هر انتخابات نگاهی متفاوت و متناسب با شرایط روز دارند. البته در این دوره هنوز تکلیف 2 کرسی مشخص نشد. اما بدون احتساب دو کرسی تعیین تکلیف نشده، مازندرانی‌ها در انتخابات اخیر 6 نماینده دوره نهم را کنار گذاشتند و افراد دیگری را به بهارستان فرستادند. این تعداد پس از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دهم حتی ممکن است به رقم دوره نهم نیز برسد. البته همه چیز به شرایط روز و میزان اقبال مردم به نامزدهای باقیمانده بستگی دارد.

بیشترین‌ها و کمترین‌ها

در بین نامزدهای این دوره «علی‌اصغر یوسف‌نژاد» از حوزه انتخابیه ساری و میاندورود با کسب 116 هزار و 540 رأی، بیشترین تعداد رأی کسب شده را در بین 154 نامزد مجلس دهم مازندران به خود اختصاص داد. «علی اسماعیلی» از حوزه انتخابیه نور و محمودآباد هم با 36 هزار و 891 رأی اخذ شده از نظر تعداد آرا در بین نفرات اول حوزه‌های انتخابیه، کمترین تعداد را در اختیار دارد. البته این ارقام وابسته به جمعیت و تعداد واجدان شرایط هر حوزه انتخابیه است. در بین آخرین‌های جدول انتخابات بیشترین رأی توسط یکی از نامزدهای حوزه انتخابیه آمل با 923 رأی کسب شد و کمترین رأی اخذ شده هم مربوط به یکی از نامزدهای انتخابات در حوزه انتخابیه ساری و میاندورود بود که فقط ٢۴٧ رأی به نام او از صندوق خارج شد. بیشترین فاصله بین نفر اول و دوم نیز در حوزه های انتخاباتی مازندران مربوط به فاصله آرای «عزت‌الله یوسفیان ملا» و «رضا حاجی‌پور» در آمل بود که 53هزار و 316 رای بود. حوزه انتخابیه نوشهر فاصله بین «قاسم احمدی لاشکی» و «حمزه‌علی ریاحی‌فر» با 2هزار و 10 رأی کمترین اختلاف رأی بین 2 نامزد از مازندران را ثبت کرد.

تازه‌واردها و پیشکسوت‌ها

در بین نمایندگان مجلس دهم مازندران «عزت‌الله یوسفیان ملا» از حوزه انتخابیه آمل با چهارمین حضورش در بهارستان پیشکسوت‌تر از باقی نماینده‌های مازندران در دوره دهم است. «علی‌اصغر یوسف‌نژاد» که در دوره‌های پنجم و هشتم نماینده مردم ساری بود، با سومین راهیابی‌اش به مجلس پس از یوسفیان ملا قرار دارد. «شمس‌الله شریعت‌نژاد» از حوزه انتخابیه تنکابن، رامسر و عباس‌آباد و «قاسم احمدی لاشکی» از نوشهر، چالوس و کلاردشت و «محمد دامادی» از مرکز استان با دومین حضور خود در بهارستان پس از یوسف‌نژاد قرار دارند. البته نتیجه دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه و جویبار به هر شکل که رقم بخورد با توجه به سابقه یک دوره‌ای 2 نامزد راه یافته به مرحله دوم، تعداد 2 دوره‌ای‌های مازندران را در مجلس دهم به 3 می‌رساند. این رقم ممکن است با توجه به حضور «حسین نیازآذری» در دور دوم انتخابات بابل به 4 هم برسد. «ولی‌الله نانواکناری» از حوزه انتخابیه فریدونکنار و بابلسر، «علی‌محمد شاعری» از بهشهر، نکا و گلوگاه، «عبدالله رضیان» از قائمشهر، جویبار و سوادکوه، «علی اسماعیلی» از نور و محمودآباد و «علی نجفی خوشرودی» از بابل تازه‌واردهای مجلس دهم هستند.

ساری و میاندورود

در حوزه انتخابیه ساری و میاندورود که انتخابات این دوره مجلس تب و تاب زیادی در آن داشت، «علی‌اصغر یوسف‌نژاد» پس از یک دوره غیبت توانست با کسب 116 هزار و 540 رأی بار دیگر وارد مجلس شود و رکورد سال گذشته «محمد دامادی» را هم بشکند. «دامادی» هم در رقابتی نزدیک با «منصورعلی زارعی» 3هزار و 966 رأی بیشتر کسب کرد و به عنوان نفر دوم مرکز استان، کرسی خود را در بهارستان حفظ کرد.

قائمشهر، جویبار، سوادکوه، سیمرغ

حوزه انتخابیه‌ای که در دوره نهم هر 2 نماینده خود را تغییر داد، در این دوره هم دست به تغییر زد. «عبدالله رضیان» با 62 هزار و 192 رأی توانست به عنوان نفر اول راهی بهارستان شود. اما «کمال علیپور» نماینده دوره نهم و «سید علی ادیانی» نماینده دوره هشتم این حوزه به ترتیب با 46 هزار و 512 رأی و 47 هزار و 203 رأی نتوانستند حد نصاب آرا را کسب کنند و راهی دور دوم شدند. «سید هادی حسینی» دیگر نماینده دوره نهم نیز با 40 هزار و 559 رأی چهارم شد و کنار گذاشته شد.

نوشهر، چالوس و كلاردشت

«قاسم احمدی لاشکی» که در دوره نهم، کرسی این حوزه انتخابیه در مجلس را پس از 3 دوره حضور «انوشیروان محسنی بندپی» از او گرفت، در دوره دهم نیز با کسب 39هزار و 986 رأی بهارستان‌نشین شد. احمدی در این دوره رقابت نزدیکی با «حمزه‌علی ریاحی‌فر» داشت.

نور و محمودآباد

حوزه انتخابیه‌ای که رکورددار حضور در مجلس شورای اسلامی را تا پایان دوره هشتم به خود می‌دید، نتوانست در دوره‌های نهم و دهم نماینده ثابت داشته باشد. «عبدالوحید فیاضی» که در دوره نهم «احمد ناطق‌نوری» را پس از 7 دوره حضور در مجلس کنار زد، نتوانست برای یک دوره دیگر در بهارستان بماند و کرسی نور و محمودآباد را به «علی اسماعیلی» با 36 هزار و 891 رأی واگذار کرد. اسماعیلی پنجمین نماینده این حوزه انتخابیه در 10 دوره مجلس شورای اسلامی است.

تنکابن، عباس‌آباد و رامسر

این حوزه انتخابیه یکی از حوزه‌هایی بود که در دوره نهم مردمش رأی به تغییر نماینده دادند و «شمس‌الله شریعت‌نژاد» را در انتخابات میان‌دوره‌ای به جای «ابوالفتح نیکنام» راهی بهارستان کردند. مردم غربی‌ترین حوزه انتخابیه استان در آن دوره پس از ابطال انتخابات به خاطر تخلفات انجام شده، مدتی بعد در انتخابات میان‌دوره‌ای شریعت‌نژاد را به خانه ملت فرستادند. به نظر می‌رسد شریعت‌نژاد هم توانست نظر مثبت اهالی حوزه انتخابیه‌اش را برای 4 سال دیگر جلب کند. شريعت‌نژاد با اخذ ‌46 هزار و 527 رأی و با اختلاف 23 هزار 646 رأی با نفر دوم حضورش را برای دومین دوره تثبیت کرد.

بهشهر، نكا و گلوگاه

«علي‌محمد شاعري» در حوزه انتخابیه‌ای که «احمدعلی مقیمی» 2 دوره نمایندگی آن را به عهده داشت توانست با فاصله 31 هزار و 762 رأی از نفر دوم امتیاز حضور در پارلمان ایران را کسب کند. نکته قابل توجه در این دوره رأی پایین «احمدعلی مقیمی» نماینده 2 دوره اخیر این حوزه انتخابیه بود. او با 22 هزار و 501 رأی سوم شد.

بابلسر و فريدونكنار

حضور 3.5 دوره‌ای «مقداد نجف‌نژاد» در مجلس شورای اسلامی از این حوزه انتخابیه تا حدودی پیش‌بینی‌ها در این حوزه انتخابیه را دشوار می‌کرد. اما «ولی‌الله نانواکناری» توانست با کسب 39 هزار و 319 رأی نجف‌نژاد را پشت سر بگذارد و خود را آماده حضور در بهارستان کند. نجف‌نژاد که در میان دوره دوم پنجمین دوره مجلس و دوره‌های ششم، هشتم و نهم نماینده این حوزه انتخابیه بود، با 27 هزار و 85 رأی در این دوره دوم شد.

آمل

«عزت‌الله یوسفیان ملا» را می‌توان آسوده‌خاطرترین نامزد این دوره از انتخابات مجلس در مازندران دانست. فاصله بسیار زیاد او با رقبایش جایگاه او را بین مردم حوزه انتخابیه‌اش نشان داد. یوسفیان با 84هزار و 453 رأی و فاصله بیش از 50 هزار رای با نفر دوم قاطعانه پیروز انتخابات در آمل شد.

بابل

حوزه انتخابیه بابل هم از حوزه‌هایی بود که تغییر نماینده را به خود دید. نکته قابل توجه انتخابات مجلس دهم در این حوزه، کسب بیشترین رأی توسط «علی نجفی خوشرودی» بود. او با 62 هزار و 896 رأی در حالی برنده انتخابات بابل شد که فقط 4 روز مانده به روز انتخابات به عنوان نامزد بابل خود را مطرح کرد. او پیش از این نامزد حوزه انتخابیه تهران بود و در روزهای پایانی انتخابات توانست موافقت‌های لازم برای حضورش در بابل را کسب کند. پس از او «حسین نیاز‌آذری» نماینده دوره نهم و «همت‌الله طاهری‌نژاد لدری» دوم و سوم شدند و به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

*این گزارش در روزنامه همشهری دوشنبه منتشر شد و برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.

 


  • سه شنبه 11 اسفند 1394-15:10

    دوست گرامی چه خوب بود که شما هم قواعد نگارش فارسی را رعایت می کردید، کلمه بعضا در فارسی صحیح نیست.

    • چهارشنبه 12 اسفند 1394-8:21

      بعضاً غلط نیست. چون کلمه بعض عربی است، تنوین می گیرد. کلمات غیر عربی تنوین نمی گیرند. البته امروزه در محاورات و حتی نوشته ها تعداد آنها در حال افزایش است. مثل تلفناً یعنی با تلفن یا تلفنی، خواهشاً و ... . فرهنگ فارسی معین بعضاً را معنی کرده است: به طور ناقص یا جزیی . به طور اتفاقی.

    • دوشنبه 10 اسفند 1394-11:24

      با عرض معذرت که از جریان اصلی اخبار دور می¬شوم. موضوعی که می خواهم مطرح کنم نه محتوای گزارش، بلکه انشای آن است. چند سالی است که به خصوص در گزارش رسانه های مکتوب گرایش به ساختن ترکیبات جدید و بعضاً عجیب و گوش آزار رایج شده است. این گرایش حتی به مقاله های علمی و جدی هم سرایت کرده است. نمونه ها زیاد است، اما در همین گزارش نمونه های جالبی دیده می شود:
      "مشارکت سیاسی بالا" در این گزارش. عجیب تر از آن در جایی از "مشارکت بالای مردمی" تشکر شده بود. لابد منظور "مشارکت زیاد مردم" بوده است.
      بعضی جملات انگار ترجمه از انگلیسی است: "... مشارکت بالای 70 درصد را به ثبت رساندند".
      "... از نظر حضور زنان ... وضعیت بهتری را دید". منظور لابد "وضعیت بهتری داشت" است.
      یاد مرحوم نجفی به خیر!


      ©2013 APG.ir