يکشنبه 24 آبان 1388-0:0

آن چه استاندار بايد بداند

يادداشتي از ایرج نیاز آذری،سردبیر هفته نام پیام کشاورز


مدیریت ارشد استان مازندران برای بیستمین بار به فردی سپرده شد که خوشبختانه تجاربی فراوان و ارزنده مدیریتی در عرصه های مختلف اجرایی و پارلمانی دارد و این امر فرصت مغتنمی برای مازندران است که از تجارب و توانمندی های مدیریتی مهندس طاهایی استفاده نماید.

در کشورهای جهان سوم و البته کشور ما سیاست ها، برنامه ها و نیروها با مدیران و دوره مدیریتی آنها گروه خورده و بر اساس سلایق و رویکردهای مدیران ارشد سو می گیرند. که این خسارت با تغییر زود به زود مدیران دو چندان می شود.

راقم این سطور با همه نگرانی که به تداوم طولانی مدت خدمت مهندس طاهایی به سیاق مدیران گذشته دارد باز امیدوار است که دولتمردان ما بیش از این به اندام نحیف مازندران شلاق نکوبند و با ثبات در مدیریت استان حداقل ایشان را تا پایان دولت دهم حفظ نمایند تا بلکه وی بتواند با فراغت از تجارب و یافته های مدیریتی خود برای توسعه استان قدمی بردارد.

 پیشنهاد دادن به مدیری که سالها تجربه استانداری در سه استان، نمایندگی مجلس و معاونت وزارتخانه را در کارنامه خود دارد کاری دشوار و حساس است، لیکن طرح دوباره مطالبات و مشکلات استان خالی از لطف نیست.

نخست: در هفته پیش همایش سراسری طرح مسائل اجتماعی استان در دانشگاه مازندران در حالی برگزار شد که نخبگان دانشگاهی و اجرایی و مشکلات اجتماعی و فرهنگی را مهمترین عامل توطئه نیافتگی مازندران بر شمردند و راهکارهای پیشنهادی ارزشمندی ارائه نمودند که لزوم تعامل مستمر مدیران با دانشگاهیان را دوچندان می نماید.

 اهتمام به مسائل اجتماعی به عنوان پیوست تمام سیاستها و برنامه های توسعه ضروری است چراکه وقتی انسان محور توسعه می باشد باید پیچیدگیها، نیازها و مطالبات او را شناخت و براساس آن برنامه ریزی کرد. دوم: تا زمانی که یک وفاق ملی و استانی حول محور سند چشم انداز توسعه و براساس مطالعات آمایشی شکل نگیرد و برنامه ای جامعه و متوازن برای توسعه مازندران ترسیم نشود همچنان باید شاهد تکرار مطالبات، افزایش توقعات و توسعه نامتوازن استان باشیم که علی رغم ظرفیتها، فرصتها، منابع و هزینه های صورت گرفته همه ناراضی باشند.

سوم: مدیر مجرب و با سابقه ای چون مهندس طاهایی قدر و منزلت منابع انسانی، نیروهای کارآمد و دلسوز را به خوبی می داند که طی سالیان فراوان با سرمایه های ملی رشد و نمو نموده اند و امروز باید از توان و تخصص آنها برای خدمت و توسعه استان استفاده کرد و نباید با چوب سیاست و ابزار جنایی این همه نیروی خلاق و متعهد را به ارزانی راند و انگیزه های خدمتی آنان را به حدر داد.

چهارم: مهندس طاهایی باید با گفتگو و رایزنی جریان سیاسی حاکم قانع نماید که انتخابات تمام شد و التهابات پس از آن نباید مانع توسعه استان شود و مدیریت ارشد استان باید امکان استفاده و همکاری همه دلسوزان انقلاب را داشته باشد نه اینکه او به خاطر یک انتصاب یا بهره برداری از توان تخصصی نیرویی کارآمد تحت فشار حضرات ستادی قرار گیرد. امری که به گفته خیلی از کارشناسان مهندس کریمی به همین دلیل تحت فشار و محدودیت بود.

 پنجم: تبیین فرصتها و ظرفیتهای مازندران به عنوان مزیتهای ملی برای مدیران ارشد کشور از طرق مختلف پیامدهای بسیار مثبتی در بلند مدت برای مازندران دارد.

ششم: استفاده از ظرفیتها و فرصتهای بین المللی و افزایش سطح مبادلات با کشورهای حاشیه دریای خزر راه برون رفت به مازندران و استانهای شمالی از توسعه نیافتگی است که توجه به این امر موجب افزایش سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی، ارز آوری، ایجاد اشتغال و نوسازی صنایع را به دنبال دارد و تحقق این مهم تشکیل شورای راهبردی و همکاریهای بین المللی در استانداری ضروری است.

هفتم: انرژی و توان مدیریت ارشد استان باید تأمین زیرساختهای توسعه بر مازندران باشد و تا زمانی که خطوط اصلی گاز، برق و حمل و نقل (ریلی، هوایی، دریایی و زمینی)، مهار و هدایت آب فراهم نشود نمی توان انتظار سرمایه گذاری و ایجاد صنایع بالادستی را در مازندران داشت. به جای اینکه استاندار در همایشها و مراسمهای تدوینی شرکت کند و یا پیگیر مسائل ابتدایی روستاها یا اختلافات شهری باشد باید همتش امورات کلان، زیربنایی و اساسی استان باشد.

هشتم: «روز ملی مازندران» بهترین فرصت برای همگرایی استانی، تقویت انسجام بومی، کدورت زدایی، تعمیق ارزشهای خرده فرهنگی، کاهش ناهنجاریهای اجتماعی، شوق آفرینی، تحکیم میراث فرهنگی، توسعه آئین های بومی و محلی، حفظ و توسعه ارزشهای کهن فرهنگی و تداوم برادریها و همدلی است از این رو باید اهتمام جدی به این روز داشت و شورای فرهنگ عمومی مازندران می بایست تحرک بیشتری در این زمینه باشد.

نهم: زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاری یکی از مهمترین دغدغه های استاندار جدید است و همکارانش می تواند باشد چرا که چهار ببر آسیایی و سایر کشورهای گروه هند و چین با سرمایه های خارجی توانستند کشورشان را از فقر و فلاکت توسعه یافتگی رهنمون نمایند. لذا جذب سرمایه گذاران و هدایت منابع بین المللی و ملی و بویژه اهتمام جدی به بخش خصوصی می تواند راه توسعه یافتگی مازندران و استان های شمالی دوچندان نماید.

 آخر: ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، شوراها، رسانه ها، نهادهای مرجع و دانشگاهیان باید به استاندار کمک نمایند تا وی با استفاده از کارشناسان دلسوز مسائل کلان استان را حول محور برنامه پنجم و سند چشم انداز تعقیب نماید.