يکشنبه 8 آذر 1388-0:0

چرا آيت الله به نماز جمعه نمي رود؟

گزارشي درباره چرايي کناره گيري آيت الله جوادي آملي از امامت جمعه قم


 کناره گیری آیت الله جوادی آملی از امامت جمعه قم با واکنش های متفاوتی مواجه شده است.

 وی در آخرين خطبه نماز جمعه‌اش در قم گفت: بنده از ادامه حضور در نماز جمعه و اقامه نماز معذورم و از تمامي نمازگزاران در طول اين سال‌ها كه نتوانستم به وظيفه خود به خوبي عمل كنم عذرخواهي مي‌كنم.

وي تاکید كرد: ائمه جمعه دو مسئوليت مهم روحانيت را بر عهده دارد كه اگر به آنها نتواند عمل كند نزد خداوند مسئول خواهد بود.

آيت‌الله جوادي‌آملي تصريح كرد: خداوند فرموده است كه اگر مردم مشكلي داشتند به نماز پناه برده و مشكل خود را برطرف كنند، مردم صدها مشكل دارند كه بايد اين را امام جمعه بيان كند و اگر بيان كرد و مشكل مردم رفع شد، نشانه اين است كه خوب بيان كرده اما اگر مشكل مردم رفع نشد، امام جمعه نتوانسته است مطلب را خوب بيان كند.

در همین رابطه rasanews گزارش داد مدیر حوزه های علمیه کشور علت کناره گیری آیت الله جوادی آملی را بیماری وی عنوان کرده است.

آیت الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه های علمیه کشور و نايب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این باره گفت: ایشان کسالت دارند و نباید این گونه مسائل را بزرگ کرد.

در شرایطی که آیت الله مقتدایی بیماری را علت کناره گیری آیت الله جوادی آملی دانسته است ، مدير روابط عمومي شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه درباره علت كناره‌گيري آيت‌الله جوادي آملي از اقامه نماز جمعه در قم به isna گفت: تا آن‌جا كه اطلاع داريم ايشان به خاطر بحث مرجعيت شان و مباحث علمي از اين سمت استعفا كرده‌اند.

 وی افزود : با توجه به اين‌كه آيت‌الله جوادي آملي قصد دارند به عنوان مرجع تقليد رساله منتشر كنند و وارد حوزه مرجعيت شوند، اين دغدغه‌ها و مسائل علمي باعث كناره‌گيري ايشان از سمت امام جمعه در قم شده است.

فارغ از دلایل کناره گیری آیت الله جوادی آملی وی در جدید سخنان خود گفت : مردم اگر از لباس دین و روحانیت خلافی ببینند، فوج فوج از دین خدا خارج می‌شوند.

به نوشته noandish وی این سخنان را در جمع مدیر کل و مسئولان اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم بیان کرد و افزود : از آن جا که اکثریت مردم جامعه ما دین خود را از همین حسینیه‌ها، مساجد و منابر دارند لذا باید این نهاد‌ها به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین سرمایه و ذخیره اسلام و روحانیت حفظ شود.

فارغ از دلایل این کناره گیری ، اهمیت این موضوع به رویکرد و مواضع آیت الله جوادی آملی به دولت نیز باز می گردد.

اما tabnak هم در اين زمينه تحليلي نوشت.اين پايگاه خبري نوشت:به نظر می‌رسد، افکار عمومی پس از گذشت یک روز از این وداع تلخ نتوانسته است، دلیلی منطقی برای این خداحافظی بیابد و قطعا اشتغالات فراوان ایشان را دلیل این کناره‌گیری نمی‌داند.

 اگر به بیانات ایشان استناد کنیم و این گونه برداشت کنیم که ایشان به دلیل اینکه احساس کرده است از تریبون نماز جمعه و از راه نصایح و رهنمودها نتوانسته مشکلات موجود در جامعه و کشور را حل کند، آن موقع است که سنگینی و تلخی این وداع را بیش از پیش احساس می‌کنیم.

البته یک نظر دیگر هم مطرح است و آن اینکه با توجه به اینکه ایشان رساله عملیه منتشر نموده و در سلک مراجع معظم تقلید درآمده اند، لذا دیگر وجهی برای ماندن در تریبون نماز جمعه باقی نمانده و ایشان ترجیح داده اند تا در سنگری دیگر بیش از پیش در خدمت اسلام و مسلمین فعالیت نموده و قاطبه مومنین در جایگاهی دیگر از برکات ایشان استفاده نمایند. 
 
به هر حال آیت‌الله جوادی همواره در جریانات اخیر، معتقد به برخورد مسلمانانه با مردم در مسائل مربوط به انتخابات بود و انتقاداتی نیز به مسائل اقتصادی داشت که وظیفه خود می‌دانست از تریبون نماز جمعه این مسائل را به اگاهی مسئولان برساند؛ اما گویا وضعیت جاری ایشان را به این نتیجه رسانده است که نتوانسته از این راه، مشکلی از مشکلات مردم را حل کند.

بر این اساس، در صورتی که ایشان به دلیل اول به چنین نتیجه‌ای رسیده باشد، بدیهی است که برای یک جامعه چندان مطلوب نخواهد بود که متفکران و اندیشمندان خود را در کنار و حاشیه ببیند؛ متفکرانی که به ویژه قوام و توسعه مفاهیم و نظریه حکومت دینی مبتنی بر اصل ولایت فقیه، منوط به اجتهاد و پایمردی آنان است که دل در گرو دین خدا دارند.

به نظر می‌رسد، رویکرد جاری حوزه سیاست ـ چه در سطوح بالا و کلان و چه در سطوح میانی ـ و بی توجهی به عالمان دین، در دراز مدت نه تنها سیاست، بلکه جامعه ایران را از پشتوانه‌های نظری تهی خواهد کرد و در نهایت امر، این جمهوری اسلامی و نظام برآمده از امام و خون شهداست که رو به زوال خواهد گذاشت و بدون شک در این مسأله، اصل نظام و ارکان آن یعنی مردم، ولایت فقیه و قانون اساسی اولویت دارد، وگرنه گردانندگان حوزه سیاست که چند صباحی می‌آیند و پس از پایان کار خود می‌روند.

اما مسئول دفتر آیت الله جوادی آملی در مصاحبه با iribnews علت اصلی کناره گیری آیت الله جوادی آملی را خستگی مفرط وی بیان کرد و گفت: ایشان از یک سـال پیش در نظـر داشت بـه علت مشغله بسیار زیاد علمی و کهولت سن در جایگاه خطابه جمعه حاضر نشود .

حجت الاسلام رضوی هرگونه شائبه سیاسی بودن این تصمیم را رد کرد و افزود: پس از مسایل سیاسی اخیر برای اینکه چنین شائبه ای ایجاد نشود آیت الله جوادی چند ماه تصمیم خود را به تاخیر انداخت.

etemaad هم در صفحه نخست روز يک شنبه خود تحليلي را به چاپ رساند.در بخشي از اين نوشته آمده:يکي از مسائلي که موجب شد آيت الله جوادي آملي مورد حمله برخي گروه ها قرار گيرد و نارضايتي علما را نيز متعاقباً به دنبال داشت، انتشار فيلم ديدار محمود احمدي نژاد و ايشان بود؛ فيلمي که احمدي نژاد آن را مونتاژ شده و جعلي دانست، اما آيت الله جوادي آملي و دفتر ايشان هرگز صحت آن را تکذيب نکردند.

از سوي ديگر انتقادهاي او عليه دروغگويي، تهمت، مشکلات معيشتي و اقتصادي که در زمان هاي خاصي ايراد مي شد همگي موجب شده بودند طيفي از تندروها عليه اين مفسر قرآن موضع گيري کنند. از جمله انتقادهاي اخير ايشان مي توان به اظهارنظر نيمه آبان ماه (در ديدار با رئيس سازمان مالياتي آملي گفته بود؛ «اگر خداي نکرده مردم فشار اقتصادي ببينند، در دينداري آنان مشکل ايجاد مي شود...

يک وقت نفت فروخته مي شود تا کارخانه ايجاد گردد و سدي ساخته شود، اين تبديل سرمايه به سرمايه است، اما اگر نفت فروخته شود و در قبال آن برنج و موز و...وارد گردد، اين تبديل سرمايه به درآمد است.») و اواخر مهرماه (در ديدار با استاندار جديد قم اين استاد حوزه علميه گفته بود؛ شهدا مدير ناتوان را عزل مي کنند) اشاره کرد. در تابستان امسال گروه هاي افراطي با تجمع هاي غيرقانوني يا ايراد شعارهاي هتاکانه در اجتماعاتي موجب رنجش برخي از استادان حوزه علميه و ائمه جمعه اين شهر مذهبي شده بودند.

اين گروه از طلاب تندرو تاکنون موجب رنجش مراجع و علماي قم از جمله ائمه جمعه ارشد قم، نظير آيت الله جوادي آملي، آيت الله اميني و آيت الله استادي شده اند. چندي پيش آيت الله استادي مدير سابق حوزه علميه قم که به دليل اين تحرکات افراطي موقتاً از اقامه نماز جمعه خودداري کرد، به شدت از اين افراد انتقاد کرد و گفت؛ چرا اين روحاني با احساسات پاک مردم و طلاب بازي کرد، چرا هيچ دستگاهي نيست که با او برخورد کند؟ وي افزود؛ افرادي که در اين راهپيمايي ها که پس از انتخابات توسط اين روحاني تشکيل شد، شرکت کردند بايد استغفار کنند.

لازم به ذکر است پيش از اين هيچ گونه اطلاع رساني در اين باره نشده و مطلبي عنوان نشده بود. مراجعه به سايت نماز جمعه قم نيز نشان مي دهد مساله بي سابقه بوده است.

 در حال حاضر حجت الاسلام سعيدي، حسيني بوشهري و آيت الله اميني و آيت الله استادي نماز جمعه را اقامه مي کنند. آيت الله جوادي آملي از علمايي بود که در جريان معرفي کابينه به طور شفاف نظر خود را درخصوص وزارت زنان عنوان کرد. وي در جلسه تفسير قرآن (26 مهرماه سال جاري) گفته بود؛ «کساني که رسالت الهي را بر عهده داشتند، مرد بودند چون اين وظيفه يک کار اجرايي است. اما کرامت، معجزه و ولايت، زن و مرد ندارد.»