سه شنبه 10 آذر 1388-0:0

ما آزموده ايم در اين شهر بخت خويش!

مرکز اصلی تولید و توزیع استانی برگه‌هاي بخت آزمايي شهرستان قائم شهر است که در دو سال گذشته جنجال‌های فراوانی بر سر این برگه‌ها میان مسئولان شهری به وجود آمده است.


این برگه‌های قرعه‌کشی که تحت عناوین مختلف و ظاهرا خیرخواهانه که از پنج سال گذشته تا کنون مورد توجه گروهی از مردم مواجه شده ، زمینه‌های سوء استفاده از این روش را نیز ایجاد کرده ؛ این در حالی است که دفتر مقام معظم رهبری در خصوص غیر شرعی و غیر قانونی بودن این گونه برگه ها اعلام نظر قطعی داده است.

این برگه ها هر کدام با قیمت 200 تومان به صورت علنی در مرکز قائمشهر به فروش می رسد و با داشتن شماره های خاص و اعلام میزان جایزه برنده قرعه کشی ، هر فردی را با امید برنده شدن جایزه اصلی و اخذ ثروت بادآورده ترغیب به خرید این برگه ها می کند.

به گفته یک منبع آگاه یکی از این برگه‌ها در هر هفته با فروش 30میلیون تومانی در قائم شهر روبه ‌رو بوده در صورتی که تنها جوایزی تا سقف 10 ‌میلیون تومان به برندگان ارائه می‌دهد و مابقی فروش برگه ها عاید برخی گردانندگان این شبکه اقتصادی غیر قانونی و غیر شرعی می شود.

به گزارش mehrnews مشخص نيست کدام نهاد و سازمانی به این شبکه اجازه توزیع و فروش این برگه‌ها را می‌دهد که با حسابی سر انگشتی و بدون حضور نهادهای نظارتی ؛ علی رغم مشکلات اقتصادی جامعه ده‌ها میلیون پول مردم را از طریق تبلیغات آزادانه در شهرهای مازندران به چنگ می‌آورند.

بسیاری از دکه‌های فروش این برگه‌ها تا ساعتی پیش از قرعه‌کشی اقدام به فروش برگه‌ها می‌کنند در حالی که برگه های قرعه کشی یا همان بلیتهای بخت آزمایی 24 ساعت قبل از زمان قرعه کشی باید جمع آوری شوند.

این برگه‌ها در پایان روزهای قرعه‌کشی و مهلت اتمام تاریخ توسط این دکه‌داران باطل نمی‌شوند و احتمال اینکه یکی از شماره‌های برنده در میان این برگه‌ها باشد نیز زیاد است!

مرکز اصلی تولید و توزیع استانی این برگه‌ها شهرستان قائم شهر است که در دو سال گذشته جنجال‌های فراوانی را بر سر این برگه‌ها میان مسئولان شهری به وجود آورده بود.

نمونه ای از این برگه ها قبلا با نام ه - ق در چند سال گذشته با اطلاع شورای اسلامی شهر قائم شهر به فروش می رسید و سود حاصل از آن به گفته اعضای این شورا در کارهای خیر هزینه می شد ، ولی با استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری و اعلام غیر شرعی بودن آن توزیع این برگه ها با پیگیری دفتر امام جمعه شهرستان و مسئولان دیگر ممنوع و قطع شد.

برگه‌های فوق در یکی از سالن‌های شهر هر هفته قرعه‌کشی می‌شد و اعضای شورای شهر قائم شهر اعلام می‌کردند که این مبالغ (که ادعا می‌شد هفته‌ای 25میلیون تومان عایدی خالص دارد) صرف امور عام‌المنفعه و توسعه شهری می‌شود.

برخی مسئولان برگزاری این قرعه‌کشی‌ها مدعی بودند برخی مسئولان شهری و فرهنگی نیز خواهان دریافت سهمی از این منافع بودند که با مخالفت اعضا ، جمع‌آوری این برگه‌ها را دستور کار قرار دادند!

به هر حال آن برگه‌ها با خواست موکد امام‌جمعه شهرستان قائم شهر جمع‌آوری شد اما تا مدت‌های بسیار شورای اسلامی شهر قائم شهر از بعضی پرداخت‌های مالی برای برنامه‌های خیریه و فرهنگی در شهر سرباز می‌زد و دلیل آن نیز به از سوی منابع غیر رسمی قطع شدن تامین منابع مالی از محل فروش این برگه‌ها عنوان می شد.

مدت سه ماه از جمع‌آوری برگه های فوق در این شهر در دو سال گذشته سپری نشده بود که برگه‌هایی با عنوان فروش کارت دو ساعته اینترنت و با یک نام تجاری و فقط با تغییر نام و در همان مکان‌های توزیع همیاران، همان فروشندگان و ... وارد عرصه شد.

البته پس از دو سال از توزیع این برگه‌ها که دارای حداقل دو ساعت اینترنت رایگان برای مشتریان است ، دیگر جنجال گذشته به راه نیفتاد و به نظر می رسد که غیرقانونی بودن این فعالیت فقط در دو سال پیش بود و بحث اینکه این مسئله رانت محسوب می‌شود یا خیر و عایدی آن به جیب چه کسانی می‌رود نیز جای سوال دارد!