پنجشنبه 12 آذر 1388-0:0

جايي که قلب هست

نيمه پنهان زندگي:برشي از زندگي معلولان؛خانواده هايي که فرزندان خود را نمي خواهند!


 مرکزشبانه روزی مهرگان در شهر ساری قرار دارد. این مرکز ظرفیت نگهداری از 90 معلول را دارد.

مهرگان در سال 77 در مرکزی استیجاری شروع به فعالیت نموده و از سال 86 در مکان فعلی به مساحت 1500 متر و زیربنای 1200 متر و با هزینه ای بالغ بر 300 میلیون تومان شروع به کار کرد .

 این مرکز دارای اتاق های تخصصی کار درمانی ، گفتار درمانی ، روان شناسی ،آمفی تئاتر و سالن ورزش است .

 80 درصد از ظرفیت این مرکز یعنی حدود 72 نفر ماهیانه 120 هزار تومان از بهزیستی یارانه دریافت می کنند و 180 هزار تومان نیز خانواده هر معلول باید پرداخت کند که خانواده ها توان پرداخت این مبلغ را ندارند .

11 معلول نیز به صورت آزاد در این مرکز نگهداری می شوند که کلیه شهریه توسط خانواده آنها پرداخت می شود.

 به گزارش خبرنگار مازندنومه مشکل معلولان به نوع فرهنگ و بینش افراد نسبت به معلولان و در نبود احساس مسئولیت خانواده برمي گردد.

عده ای از خانواده ها پس از سپردن فرزند معلول خود به این مرکز ، هرگز به سراغ آنها نیامده اند.

 معلولانی در این مرکز هستند که در سال یک بار نیز به مرخصی برای دیدار خانواده نرفته اند و وقتی یک معلول به مرخصی می رود در بقیه معلولان حالت دلسردی بیشتری احساس می شود.

 تمام سعی گردانندگان مهرگان بر این است تا معلولان در اعیاد به جمع خانواده ملحق شوند چراکه در اینجا تنها می توان نیازهای بهداشتی و روانی و ... را تامین کرد و نیاز عاطفی این افراد فقط در کنار خانواده تامین می شود.

 نوروزی-مديرداخلي مرکز مهرگان-به خبرنگار مامي گويد: افراد معلول حق دارند از نعمت خانواده برخوردار باشند،اماخانواده ها آن قدر گرفتار هستند که بچه های خود را فراموش کرده اند.

وی گفت : تعدادی معلول بی سرپرست نیز دراین مرکز نگهداری می شوند که به علت نداشتن شناسنامه ، نمی توانیم کارت ملی و دفترچه بیمه برای آنها تهیه کنیم و با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستیم.

نوروزی افزود: اگر یکی از این بچه ها فوت کند باید با حکم دادگاه دفن شود و گرفتاری هایی از این قبیل فراوان است.

مدیر داخلی مرکز مهرگان ساری اظهار داشت : ما زیر نظر بهزیستی هستیم اما از مسائل مهم این است که حیطه نظارت و مدیریت تعریف نشده است.

وی گفت : کارشناسان رابط آموزش کافی ندیده اند و بیشتر در کار مدیریت دخالت می کنند تا نظارت نمایند.

نوروزی تصریح کرد: نظارت دارای تعریف است و با دخالت تفاوت دارد.

گفتني است شعبان نورزی کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی است ، وی تاجر بوده و پس از از دست دادن فرزند معلولش اقدام به ایجاد این مرکز نموده و می داند که اگر 300 میلیون تومانی که برای این مرکز هزینه نموده را در هر جای دیگر سرمایه گذاری می کرد سود کلانی نصیبش می شد.