دوشنبه 23 آذر 1388-0:0

50 سال عقب هستيم

مشاور استاندار مازندران در امور جانبازان قطع نخاعی و معلولان گفت:سی سال پس از انقلاب هنوز معلولان سرویس های بهداشتی مناسب ندارند-برخی با جراحی دکور خود را تغییر می دهند اما ما رایگان و در راه رضای خدا دکور خود را به هم زدیم-حتی بنیاد جانبازان هم سطح شیبدار و سرویس بهداشتی مناسب ندارد.


حمزه علمدار در جلسه شورای تحول اداری گفت: نبودن اهل فن در امور جانبازان و معلولان باعث شده تا مناسب سازی در خصوص معلولان صورت نگيرد.

به گزارش خبرنگار مازندنومه،وی با اشاره به قانون عدم ارائه پایان کار و مجوز از سوی شهرداری ها به ساختمان های فاقد مناسب سازی برای معلولان گفت: سی سال پس از انقلاب هنوز معلولان سرویس های بهداشتی مناسب ندارند.

 علمدار تصریح کرد: درد جامعه به دوش معلولان و جانبازان است اما جامعه ما را با چشم دل نمی نگرد بلکه با چشم سر نگاه می کند؛ دوستانی که اهل درد باشند ، سنگ ما را به سینه نزده اند.

مشاور استاندار در امور جانبازان قطع نخاعی و معلولان افزود: برخی با جراحی دکور خود را تغییر می دهند اما ما رایگان و در راه رضای خدا دکور خود را به هم زدیم.

وی با اشاره به مشکلات معلولان ابراز داشت : به عنوان مشاور استاندار در امور معلولان و جانبازان خواستار ایجاد سطح شیبدار ، دسترسی آسان به مدیران و سرویس های بهداشتی مناسب در ادارات و سازمان ها هستیم که  با انجام این موارد انقلابی در معلولان ایجاد خواهد شد.

علمدار خاطرنشان ساخت : حتی سطح شیبدار استانداری نیز مناسب رفت و آمد ویلچیر نیست و بنیاد جانبازان که متولی امور جانبازان است سطح شیبدار و سرویس بهداشتی مناسب ندارد.

 وي افزود:در بررسی که سال 86 توسط سازمان بهزیستی در خصوص مناسب سازی اماکن عمومی و دولتی از 302 مکان و فقط به لحاظ کمی و نه کیفی صورت گرفته است ، در خوشبینانه ترین حالت 35 درصد اماکن به صورت میانگین مناسب سازی شده بودند.

علمدار گفت:در این بررسی گفته شده که فقط 4 درصد از سرویس های بهداشتی و 23 درصد سطح شیبدار مناسب سازی شده اند که این سطوح گاهی دارای شیب 90درصد هستند در صورتی که شیب مناسب 8 درصد است.

سید سعید آرام -معاون توانبخشی بهزیستی مازندران- با بیان این که مشکل قانونی نداریم گفت: بحث بر سر تمکین ادارات و سازمان هاست .

 وی تصریح کرد : در زمینه مناسب سازی نسبت به برخی کشورها 50 سال عقب هستیم.

آرام افزود: ایرادی در قانون وجود ندارد اما هیچ ضمانت اجرایی برای بهزیستی لحاظ نشده و بهزیستی فقط نظارت می کند ضمن این که شهرداری نیز در صدور مجوزها و پایان کار به این مساله توجه نکرده است.

گفتني است  130 تا 140 هزار معلول در استان وجود دارد و همواره 3/4 درصد نیازمند دریافت خدمات ویژه هستند.