شنبه 1 اسفند 1388-0:0

کي زنده دهره ، کي ورنه بهره!

...درآمد هنگفت گردشگري كه حدود 5 برابر درآمد عمراني كل استان مازندران در سال جاري است به جيب چه كساني رفته است؟(يادداشتي از روح الله عالي،خبرنگار-سوادکوه)


 مازندران به عنوان يكي از استانهاي مسافر خيز با جاذبه هاي طبيعي زيبا هر ساله ميزبان گردشگران زيادي از داخل و خارج كشور مي باشد.

 در نوروز 88 نه ميليون و صد هزار نفر به مازندران سفر كرده و مازندران 600 ميليارد تومان از اين سفر درآمد داشته است.

 اين آمار كه طي گزارشي از سوي رئيس سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران اعلام شده در آمد چشمگيري است و قابل توجه است.

سوال اينجاست كه اين درآمد هنگفت كه حدود5 برابر درآمد عمراني كل استان مازندران در سال جاري است به جيب چه كساني رفته است؟

 آيا در خرج اين درآمد مديريتي شده و به سوي هدف خاصي سوق داده شده است يا نه؟ يا اينكه از اين دخل هر كي هرچه بردارد؟!

وضع موجود مازندران نشان مي دهد كه در عايدي حاصل از مسافران و گردشگران به مازندران كه بيشتر جنبه توريستي و فرهنگي دارد مديريت صحيحي انجام نشده و اين درآمد به صورت پراكنده در اختياربرخي افراد قرار گرفته و عموم از اين درآمد محروم شده اند.

 كل بودجه عمراني استانداري مازندران در سال جاري 160 ميليارد تومان بوده و تنها طي 15 روز اول سال 600 ميليارد تومان پول وارد مازندران شده است و بهره اي از آن نبرده ايم.

امروزه گردشگري به عنوان يكي از بزرگترين صنعت جهاني كه تا چند سال ديگر جايگزين صنعت نفت و خودرو سازي خواهد شد يكي از منابع مهم درآمدي دولتها و كشور هاست و بودجه عمراني كشور را بيشتر بر اساس اين درآمد ها تنظيم مي كنند و براي آن برنامه ريزي دقيق انجام داده و هدفمند از آن استفاده مي كنندولي ما اصلا نمي دانيم اين درآمد به جيب چه كساني رفته ، اگر هم مي دانيم سهم عمومي مردم كه بايد خرج كارهاي عمراني بشود چي شد؟

ناگفته نماند 9 ميليون نفر با كمترين امكانات اوليه گردشگري به مازندران حضور يافتند و زير ساخت هاي گردشگري مازندران جوابگوي مسافران نيست .

 به عنوان نمونه در شهرستان سوادكوه با مواهب طبيعي بسيار زيبا ، وجود جنگل هاي سرسبز ،رودخانه و آبشارهاي زيبا، پرندگان كم نظير ، وجود جاده ترانزيتي كه از وسط شهرستان مي گذرد ، وجود ريل راه آهن و نزديكي به تهران كه دروازه ورودي استان نيز مي باشد تنها داراي حدود 2 هكتار زير ساخت گردشگري است كه بسيار ناچيز است و اين نشان مي دهد كه مسافران بيشتر به خاطر مواهب طبيعي و وجود جنگل و دريا و... به مازندران سفر مي كنند و ما كاري براي جذب و اسكان مسافران انجام نداده ايم.

مهمترين مساله اي كه بايد در جذب توريسم مورد توجه قرار گيرد اسكان بيشتر مسافران در شبانه روز است كه متاسفانه حضور مسافران به خاطر نبود امكانات در مازندران پائين است.