دوشنبه 10 اسفند 1388-0:0

برو بيرون آسمون آبي بيه

يخ برگزاري کنسرت موسيقي در ساري شکسته شد:گروه طالبا(برادران و خواهران محمدي)دو شب در ساري کنسرت اجرا کردند.(گزارش کامل مازندنومه از کنسرت موسيقي مازندراني در ساري)


شب هاي هشتم ونهم اسفندماه،سينما سپهر ساري پس از مدت ها شاهد برگزاري کنسرت موسيقي بود.


بعد از به شکست انجاميدن سياست هاي بسته،امنيتي و محدود دولت نهم در عرصه فرهنگ و هنر و تغييرات ايجاد شده در دولت دهم و ايجاد فضاي نسبتا"بازتر فرهنگي،مردم ساري و برخي شهرهاي اطراف پس از مدت ها يک کنسرت بدون حاشيه را از نزديک مشاهده کردند.


نکته جالب اين بود که باني کنسرت که از آلمان آمده بود،انگار دلش براي فرهنگ بومي و مردم محروم استان بيشتر از افراد داخلي مي سوخت!"سارو" گفت:براي احياي موسيقي مازندران و خوشحالي و نشاط هموطنانش به ايران آمده است.


محمدرضا جعفري-سارو-مدير شرکت ساروصدا،خواننده و آهنگ ساز ساروي مقيم آلمان به کمک چند حامي(برادران بخشي،نمايندگي سايپا و تويوتا و نيز مهندس اصفهاني،مدير شرکت پيشرانه) توانست طي دوشب علاقه مندان موسيقي مازندراني را گردهم آورد و همه را نيز راضي به خانه برگرداند.


برنامه با مقدمه مجري-حميدشفاعي-آغاز شد که شعري را از بهرام جعفري-شاعر ساروي مقيم آمريکا-دکلمه مي کرد:
چه صفا دارنه بهارون/صوايي صبح تلاخون
منو ته دمبي شه دل ره/به دل دشت و بيابون...

سپس اعضاي گروه طالبا در حالي که قطعه بي کلام نوروزخواني را با سرنا و سازهاي کوبه اي اجرا مي کردند روي سن آمدند که از سوي حاضران به شدت تشويق شدند.


گروه طالبا(برداران و خواهران محمدي)در سال 1370 تشکيل شد.اين گروه با هدف خدمت به فرهنگ و هنر مازندران تاکنون برنامه هاي متعددي را در داخل وخارج از کشور اجرا کرده و چند کاست وCD صوتي وتصويري انتشار داده است.

برادر بزرگ تر-سيدجمال محمدي-که سرپرست و آهنگ ساز گروه است،چهره اي آشناست؛همگان اجراي مشترک او و خانم سيمابينا را در چند کشور خارجي به ياد دارند.


کمال و عباد خوانندگان گروهند،کمال کمانچه هم مي نوازد و عباد لله وا اجرا مي کند.جلال هم دوتار مي نوازد و مديرهنري گروه است و ساير اعضا:جابر،حمزه،محمد،نرگس و جميله...کامکارهاي مازندران اند.


گروه طالبا در دوبخش برنامه اجرا کرد؛در بخش نخست نوروزخواني،کتولي،انتظاري،مازرون،دف نوازي به وسيله يکي از خواهران،اميري،طالبا،صنم و بهارمابه اجرا درآمد.


در بخش دوم نيز قطعات هرايي،بي کلام طيبه جان،آمي دتر،توتون جاري،ته برو،صنم،بي کلام مش حال و بهار بمو اجرا شد.


در انتها هم چند دقيقه سرنانوازي به همراه سازهاي دسرکوتن و دف به اجرا درآمد که باعث نشاط و سرخوشي تماشاچيان شد.


در پايان برنامه محمدرضا جعفري-سارو-به مازندنومه گفت:وظيفه ام بود که به ايران بيايم و دل مردم استانم را شاد کنم.


او ادامه داد:25 سال هست که در خارج از کشور زندگي مي کنم و آن جا هم به فکر ترويج موسيقي وفرهنگ مازندرانم و دغدغه موسيقي شهر و استان خودم را دارم.

وي گفت:اگر مسئولان حمايت کنند من مي توانم ماهي يک بار در استان کنسرت موسيقي برگزار کنم.

و پايان بخش دو شب کنسرت موسيقي مازندراني در ساري دکلمه شعر ديگري از بهرام جعفري-شاعر ساروي مقيم آمريکا-بود:

الهي من شه سامون ره بلارم/شه شهر وشه ايرون ره بلارم
همه مازندرون جنگلا ره/ونه دشت وبيابون ره بلارم...