دوشنبه 23 فروردين 1389-0:0

جای خالی نیما

...در شرایطی که تبریزی ها با ساخت بزرگترین مجسمه استاد شهریار به دنبال نکوداشت بزرگان سرزمین خویش اند، در مازندران خبری از مجسمه نیما یوشیج نیست. (يادداشتي از عباس مهدوي،روزنامه نگار-ساري)


 ساخت بزرگترین مجسمه استاد شهریار در تبریز روزهای پایانی خود راطی می کند و تا دو هفته آینده به اتمام خواهد رسید.

 این اثر که ساخته مجسمه ساز جوان تبریزی است همزمان با سالروز تولد استاد شهریار در یکی از میادین تبریز نصب و با حضور مسوولان بلند پایه فرهنگی کشور و استان رونمایی و در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

 بارها در ياداشتهاي مختلف به اهميت ساخت مجسمه های شهری در استان مازندران اشاره کردیم و از مسوولان و تصمیم گیران فرهنگی و شهری خواستیم که همچون سایر استانها، چنین رویکردی را مورد توجه جدی قرار دهند.

 سیما و هویت شهری، در مازندران از جاذبه های تاثیرگذار هنرهای بصری و تجسمی محروم است و هیچ یک از شهرهای استان از این قابلیت بهره نبرده اند.

 قريب به اتفاق مجسمه ها و تندیس های موجود نیز با معیارهای بومی ، داشته های فرهنگی و هنری استان منطبق نیست و نتوانسته معرف شایسته هویت ، آداب ، رسوم و فرهنگ مردم استان باشد.

در شرایطی که تبریزی ها با ساخت بزرگترین مجسمه استاد شهریار به دنبال نکوداشت بزرگان سرزمین خویش اند تا راه و رسم شان ماندگار باقی بماند، در مازندران خبری از مجسمه نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی نیست.

نیما از افتخارات دیار فرهنگ پرور مازندران و ادبیات ایران زمین است و آثار ماندگارش جریان ساز شعر و ادب کشورمان بوده است.

 پرداختن به نیما در دیارمان آنقدر کم رنگ بوده است که بسیاری از مازندرانی ها علاوه بر ناآشنا بدون با آثار پربارش ، حتی از مازندرانی بودن وی وزادگاه زیبایش در یوش نیز بی اطلاعند.

اشعار نیما در وصف علی (ع) و فرهنگ زادگاهش دلرباست و روایتگر تسلط نیما بر شعر است. این جایگاه طلب می کند که ما نیز همچون تبریزی ها که همواره در مسیر ارزنده احیای آثار و زنده نامی استاد شهریار می کوشند، به بزرگانی همچون نیما، بپردازیم و به غفلت موجود در پاسداشت هویت های فرهنگی مان پایان بخشیم.

مازندران مجسمه سازان کاربلدی دارد که با اندک توجه شهرداران ، اعضای شورای شهر و مدیران دستگاههای فرهنگی می توانند ، قابلیت ها ، توانمندیها و داشته های غنی این سامان را با ذوق و خلاقيت سرشارشان روایت کنند.

مجموع هزینه ای که مجسمه بزرگ شهریار در تبریز در برداشته 300 میلیون ریال بوده است که در مقایسه با بسیاری از هزینه های کم بازده فرهنگی شهرداری ها در مازندران ، قابل توجه نیست و امکان آن وجود دارد.

نوروز را پشت سر گذاشتیم و از سفر ميليونهاگردشگر به استان مان خرسنديم . اما لحظه ای با خود بیندیشیم که چرا نباید گردشگران در گذر از نور با نیما و در عبور از تنکابن با سلمان هراتی که احیاگر شعر انقلاب است آشنا شوند؟

خوشبختانه با خبر شديم توجه به بزرگداشت نيما مورد تاكيد مسوولان ارشد استان قرار گرفته و گويا قرار است همايش " نيما و ميراث نو " در مازندران برگزار شود .

 جاي بسي خوشحالي است كه استاندارمازندران خواستار پيگيري نامگذاري يك روز به نام روز نيما درتقويم كشور شده است .

 اميدوارم نكوداشت نيما در استان جنبه هاي عملي به خود بگيرد و از حد نشست ها و جلسات فراتر رود . 

ايميل نويسنده: (abbas_mahdavi2009@yahoo.com)