يکشنبه 16 خرداد 1389-0:0

استاندار گيلان:همه،شمالی ها را رشتی می دانند!

قهرماني گفت:همایش آبدارچی هاي شمالي با هدف آشنایی با دم کردن چای ایرانی برگزار مي شود-دوران مظلومیت چای به پایان رسیده است- وزرای مازندرانی کابینه را از خودمان می دانیم.(گزارش مازندنومه از نشست رسانه‌هاي مازندران با استاندار گيلان و نماينده ويژه رئيس جمهور در امور چاي)


مازندنومه:

چاي يك كالاي استراتژيك است كه در دو استان گيلان و مازندران سطح زير كشتي حدود ۳۴ هزار هكتار را به خود اختصاص داده است که 4 هزار هكتار آن در مازندران و در باغ هاي غرب استان قرار دارد.


بر اساس آخرين آمار، سازمان چاي كشور، در اوايل دهه ۸۰ خورشيدي حدود ۷۴هزار خانوار چاي‌كار به طور مستقيم از اين فرآورده گذران زندگي مي‌كردند و امروزه 55 هزار خانوار از اين راه معيشت مي‌كنند.


نمایندگی خانه مطبوعات غرب استان مازندران با درخواست از روابط عمومی استانداری مازندران خواستار برگزاری نشست خبری در خصوص ساماندهی اوضاع چای شد که با موافقت این درخواست،جمعي از خبرنگاران مازني برای انجام این مصاحبه راهی رشت شدند.گزارش زير را يکي از خبرنگاران حاضر، براي پخش در مازندنومه ارسال کرده است.

-------------------------


ورود به استان گیلان و بازدید خبرنگاران مازندراني از بندر انزلی، با هماهنگی های روابط عمومی استانداری گیلان و آشنایی ما با توان مندی های بندری استان همسایه، این نکته را در ذهن مان تداعی کرد که باید حتما استاندار گيلان را دید و خارج از چای نیز سوالات دیگری مطرح کرد.


خبرنگاران مازندرانی بعد از بازدید از بندر و آشنایی با توان مندی های گیلان در حوزه بندر، راهی رشت و نشست خبری با استاندار گیلان شدند.

بعد از ورود به ساختمان استاندار و اتاق جلسه در طبقه هفتم، تازه فهمیديم که چرا این همه از میهمان نوازی قهرماني چابک- استاندار گیلان- تعريف مي کنند! جای همه شما خالی بود. منتظر ماندیم تا نماینده ویژه دولت در امورد چای وارد جلسه شود.


بعد از مدتی وي به همراه جناب آقای پورحسن-مدير روابط عمومی استانداری- وارد جلسه شدند و با لبخند به احوال پرسی با خبرنگاران پرداختند.


در زمان برگزاری جلسه بارها و بارها خبرنگاران از مسلط بودن قهرمانی گفتند و ایشان نیز به همه سوالات خبرنگاران مازندرانی پاسخ دادند.


روح‌الله قهرماني چابك اظهار داشت: منطقه محدودي تنها در شمال كشور زير كشت چاي قرار دارد و به اين جهت كشت چاي در درجه اهميت بالايي قرار دارد.


وي ادامه داد: دولت و مسئولان بالادست معتقد بودند هزينه‌هايي كه براي اين محصول مي‌شود براي هيچ محصولي نشده است اما برنامه‌اي براي اينكه چاي به روزهاي طلايي خود بازگردد متصور نبودند.


استاندار گيلان افزود: بيشتر مسئولان شناختي درباره چاي نداشتند و طبيعتا تاثير مثبتي هم بر روند بهبود چاي نداشتند.


قهرماني در ادامه از آسيب شناسي مشكلات و وضعيت چاي خبر داد و بيان داشت: سه مشكل اساسي در اين بين مورد شناسايي قرار گرفت كه يكي از آنها مشكلي بود كه در باغ هاي چاي ناشي از فرسودگي و عمر طولاني بوته‌هاي چاي نشات مي‌گرفت و نبود برداشت صحيح چاي نيز از مشكلاتي بود كه در باغات چاي مشاهده مي‌شد.


وي تصريح كرد: فرسودگي دستگاه‌هاي كارخانجات چاي عامل دوم تاثيرگذار در كيفيت چاي بود كه بيشتر اين دستگاه‌ها قدمتي بيش از 40 سال داشتند.


قهرماني درباره مشكل سوم نيز اظهار داشت: بازرگاني و بازاريابي چاي از ديگر عوامل مشكل‌ساز در امر چاي بود كه مورد بررسي قرار گرفت.


وي خاطرنشان كرد: براي رفع اين مشكلات تاكنون اقدامات بسياري انجام گرفته است كه بالا بردن قيمت خريد تضميني برگ سبز چاي براي جلوگيري از برداشت ناصحيح و حجم بالا، نوسازي كارخانجات موجود و احداث كارخانه‌هاي جديد با تجهيزات مدرن، اعطاي تسهيلات ويژه با بهره بسياركم براي نوسازي باغات، هرس بوته‌هاي چاي كه تاكنون 31 ميليارد تومان وام پرداخت شده است و اهداي وام براي اجراي آبياري تحت فشار در باغات چاي از جمله اين اقدامات بوده است.


قهرمانی تاکید کرد: از آنجایی که خودم از منطقه چای خیز هستم به بازگشت چای به دوران طلایی امیدوارم.


وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر  وضعیت خوبی در بحث چای داریم و با استقرار سازمان چای در شهرستانهای مختلف دو استان گیلان و مازندران وضعیت موجود مطلوب تر می شود.


نماينده ويژه رئيس جمهور در امور چاي از افتتاح پيشرفته‌ترين و مجهزترين كارخانه چاي كشور تا 10 روز آينده خبر داد و بيان داشت: اين كارخانه با سرمايه‌گذاري يك تانزانيايي ايراني‌الاصل كه از بزرگترين صادر و وارد‌كنندگان چاي به شمار مي‌رود مورد بهره برداري قرار مي‌گيرد. این کارخانه با هزینه بالغ بر 10 میلیارد تومان و بدون دریافت تسهیلات راه اندازی می شود.


وي افزود: اين كارخانه قادر به توليد و فراوري 10 هزار تن چاي است و انواع چاي سياه و سبز، چاي كيسه‌اي، نوشابه چاي، اسانس طبيعي چاي و حتي تنباكوي چاي در آن توليد مي‌شود.



نماینده ویژه رئیس جمهور در امور چای همچنین از برگزاری همایش آبدارچی ها با هدف آشنایی با دم کردن چای ایرانی در شمال خبر داد.


وی گفت: از آنجایی که بسیاری از آبدارچی های سازمانها با چگونگی دم کردن و آماده کردن چای ایرانی آشنا نیستند در نظر داریم همایشی با هدف آموزش چگونگی دم کردن چای را در شمال برگزار کنيم.

 
استاندار گيلان از واگذاري خريد چاي خشك به بخش خصوصي خبر داد و بيان داشت: شركت چاي بهبود ايرانيان در زمينه بازرگاني چاي وارد ميدان شد و چاي خشك داخلي را خريداري، بسته‌بندي و در بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي‌كند.


نماينده ويژه رئيس جمهور در امور چاي از افزايش 7 تا 10 درصدي قيمت خريد برگ سبز چاي در سال جاري خبر داد و گفت: در حال حاضر قيمت هر كيلو برگ سبز چاي درجه دو 240 تومان و درجه يك 540 تومان است كه اين ميزان در فصل زراعي جاري به هفت تا 10 درصد افزايش مي‌يابد.


وي ادامه داد: در آینده ای نزدیک در شهرستان‌هاي لاهيجان، لنگرود، سياهكل، املش، رودسر، رامسر، تنكابن و ساري تشكيلات اداري سازمان چاي با تصویب 175 پست سازمانی راه‌اندازي  و افتتاح می شود.


قهرماني تصريح كرد: در حال حاضر 135 كارخانه فعال در امور چاي وجود دارد كه شاهد افزايش كارخانه در استان گيلان و غرب مازندران خواهيم بود.

وي همچنين با اشاره به اينكه چاي نيز همچون بسياري از محصولات و كالاهايي كه مورد قاچاق قرار مي‌گيرد، بيان داشت: با افزايش توليد و ارتقاي كيفيت و همچنين بسته‌بندي خوب در سال آينده نگران قاچاق چاي به كشور نيستيم. 

 
قهرماني گفت: امسال براي نخستين بار سازمان چاي،مباشر خريد برگ سبز چاي است و چاي توليد شده براي عموم در دسترس خواهد بود.


وي درباره ارتقاي كيفيت چاي نيز اظهار داشت: برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در پژوهشكده چاي كشور براي دستيابي به اسانس طبيعي چاي براي زود دم‌شدن، رنگين‌تر شدن و طعم مورد پسند عموم صورت گرفته است.

وی همچنین گفت: آزاد راه ساحلی آستارا به گلستان در برنامه دولت قرار دارد و در سفر دوم دولت به گیلان تصویب شد که طرح مطالعاتی آن در دست تهیه قرار دارد.


قهرمانی بیان داشت: پروژه راه آهن رشت به ساری نیز با جدیت در حال پیگیری است و در سفر دوم دولت به گیلان بهره برداری و در بودجه برنامه پنجم نیز قرار گرفته و زیباترین راه آهن دنیا از نظر اینکه در کنار ساحل و جنگل قرار می گیرد خواهد شد و مطالعات آن در حال انجام است.

حاشیه های نشست:


• خبرنگاران بعد از پایان مراسم عکس یادگاری با استاندار گیلان و مسئول روابط عمومی استانداری گرفتند.


• استاندار گیلان در صحبت های خود گفت من پدر و مادرم رامسری و بزرگ شده چابکسر هستم و در واقع همه شمالی ها را رشتی می دانند که در این حال همه خبرنگاران خندیدند.


• وی از توانمندی های استاندار مازندران یاد کرد و گفت: طاهایی زمانی استاندار گیلان نیز بوده و قطعا در زمان ایشان شاهد رشد چشمگیر مازندران در حوزه های مختلف خواهیم بود.


• استاندار گیلان همچنین گفت: درست است که گیلان وزیر ندارد ولي ما خودمان پیگیر هستیم و وزرای مازندرانی در کابینه را نیز از خودمان می دانیم.


• قهرمانی همچنین از ماندن خبرنگاران در گیلان گفت: شما می توانید شب را در این استان بمانید و از موزه روستایی گیلان بازدید کنید.