جمعه 21 خرداد 1389-0:0

با قصه زندگي کنيم

...ظهرهای جمعه هم پایان یک هفته انتظار بود برای شنیدن قصه ظهرهای جمعه رادیو . هنوز هم صدای دل نشین رضا رهگذر در دل و جان مان رسوخ کرده است.رادیو محبوب مان بود،چون قصه می گفت .(يادداشتي از عباس مهدوی،روزنامه نگار ساروي)


مازندران میزبان جشنواره سراسری قصه گویی رضوی خواهد بود . این خبر به نقل از مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران در برخی رسانه ها انعکاس یافت .

 میزبانی این رویداد یک اتفاق خوشایند و ارزنده برای عرصه فرهنگ و هنر مازندران محسوب می شود که رسانه ها تنها به انعکاس خبر آن اکتفا کردند .

در روزگاری که قصه گویی به محاق فراموشی سپرده شده و گوش بچه ها با قصه ناآشناست برگزاری چنین رویدادی امیدوار کننده و نوید بخش است .

 قصه و قصه گویی در زندگی بچه های امروزی رنگ باخته و خبری از رویا و تخیل و پند و اندرز دنیای قصه ها نیست و اگر هست کم جان و فانتزی است .

نسل های گذشته با قصه زندگی می کردند . آن موقع ها که تلویزیون 2 شبکه آن هم با چند ساعت پخش محدود داشت ، قصه های پدربزرگ و مادربزرگ بود که در شهر دوست داشتنی قصه را به روی هم نسلان من می گشود .

با کتاب های قصه ای که نوار قصه هم داشت عشق می کردیم و مات و مبهوت پای رادیو ضبط های قدیمی می نشستیم و سوار بر بال رویا با قصه همراه می شدیم .

ظهرهای جمعه هم پایان یک هفته انتظار بود برای شنیدن قصه ظهرهای جمعه رادیو . هنوز هم صدای دل نشین رضا رهگذر در دل و جانمان رسوخ کرده است . رادیو محبوب مان بود ، چون قصه می گفت .

پرداختن به رویدادهای مرتبط با قصه در زندگی پرهیاهوی امروز برای کودکان و نوجوانان سرزمین مان ، واقعاًًًٌ ضروری است .

بچه هایی که در آپارتمانها و خانه های کوچک محصورند و در حسرت گفتگو با بزرگترها و با هم بودن ، به مرز بزرگی می رسند .

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارتباط تنگاتنگ و موثر ، با گروههای پیش دبستانی و دبستانی می تواند قصه را به زندگی بچه ها وارد کند و آنها را با دنیای خاطره انگیز قصه ها پیوند دهد .

 پیش گام شدن مازندران در میزبانی جشنواره قصه گویی رضوی را باید به فال نیک گرفت و شرایط نهادینه شدن آن را در جامعه فراهم کرد .

مازندران چهار سالی است که میزبان جشنواره سراسری نامه ای به امام رضا (ع) است . بخش عمده ای از هزاران نامه ای که در دبیرخانه این به کودکان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران موجود است ، مربوط به کودکان و نوجوانانی است که همه ساله دل نوشته های مملو از صداقت و احساس پاکشان را به این رویداد ارسال می کنند .

 این گنجینه می تواند در جشنواره قصه گویی رضوی به کار گرفته شود تا در قالب قصه برای بچه های میهن مان روایت شود .

 بسیاری از آثار جشنواره نامه ای به امام رضا (ع) از قابلیت و مولفه های داستان نویسی و ارایه در قالب قصه برخوردارند .

همکاری و تعامل دبیرخانه جشنواره قصه گویی رضوی با دبیرخانه جشنواره نامه ای امام رضا (ع) بر غنای تولید قصه های سازنده ، دلنشین و برخاسته از اعتقادات و باورهای مذهبی ، خواهد افزود . 

ايميل نويسنده: (abbas_mahdavi2009@yahoo.com)