دوشنبه 14 تير 1389-0:0

آقای فرماندار،این جا آمل است

...فرمانداری و مسئولیت در این شهر(آمل) یعنی نظام دقیق پاسخگویی به همه تاریخ و همه کسانی که این شهر در برجستگی هايش مدیون آنان می باشد.(يادداشتي ازعلی اوسط ذاکری-آمل)


چند سالی است که توفیق حضور در خانواده مطبوعات محلی و استانی و کشوری را پیدا کرده ام و با انتصاب هر فرمانداری نکاتی را با توجه به اقتضای آن زمان بیان داشته و الحمدالله هم مورد استقبال فرماندار وقت قرار گرفته و هم توجه مردم را هم به خود جلب نموده است .


امروزه که کرسی فرمانداری و مدیریت و ولایت شهرمان به دست فرزندی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران قرار گرفته،این سابقه توجه ویژه و وظیفه ایشان را در مدیریت پدرگونه آمل چندین برابر می نماید.

 قبل از اینکه بار یک مسئولیت را به دوش گرفت لازم است که هم حیطه مسئولیتی خود و همچنین حوزه میدانی عملیاتی خود را شناخت وگرنه نبود شناخت به این امر مهم نمی تواند در رسیدن به موفقیت عملکردی در آن مسئولیت امیدوار بود .


فرماندار جدید آقاي اکبرزاده،در این مسئولیت خطیر به دو نکته مهم توجه ویژه نمایند :


اول اهتمام به شناخت مسئولیت مهم فرمانداری است که در تعریف عام می توان به عنوان مدیر و رئیس اداره شهر بیان نمود که وظیفه هماهنگی ارگان ها ،  نهاد ها و سازمان ها را در راستای توسعه همه جانبه به عهده دارد و با توجه به برنامه بلند مدت و کوتاه مدت دولت وظیفه نظارت ، دخالت و اجرای برنامه را در شهر و حوزه خدمت خود بر دوش می کشد و طبعا جلوه های توسعه و پیشرفت و عمران با چگونگی مدیریت و اشراف فرماندار رابطه تنگاتنگ خواهد داشت.


 فرماندار در نظام اسلامی مظهر اخلاق رفتار و کردار سیاسی و فرهنگی  و اجتماعی آن دولت در حوزه ماموریتی خود می باشد و طبعا توقعی که در رفتار و اخلاق و عمل رئیس جمهور دارند در وجود فرماندار متوقع می باشد و این اصل را نمی توان چشم پوشی نمود.


دومین نکته شناخت حوزه عملکردی فرماندار است . در این نکته مهم مطمئنا فرماندار محترم باید به سوابق همه جانبه این شهر در تاریخ گذشته و معاصر آشنایی داشته و مطالعه دقیق نمایند؛ شهری باسابقه تاریخی قبل از اسلام و دارای برجستگی های علمی فرهنگی سیاسی و سرنوشت ساز ، که در هر مقطع نیاز به دقت کافی می باشد .


وجود بزرگان حکومتی و علمای بزرگ شیعی در این شهرستان ، اهمیت مسئولیت در این شهر می باشد .
شناخت طوائف و اقوام مختلف این شهر در کوه و دشت و آشنایی خلقیات و سلایق این جوامع کوچک کمک شایانی به مدیر شهر خواهد نمود .


نقش آمل در چند دهه اخیر انقلاب اسلامی در مراحل مختلف آن بالاخص نقشی که امام راحل مان به آمل به عنوان سمبل مقاومت و ایثار  داده اند و حضور و نقش بزرگانی که در زمان امام راحل و مقام معظم رهبری به عنوان بازوان راستین آنان قرار گرفته اند امروزه مدیریت دو قوه از ارکان جمهوری اسلامی به عهده و بردوش فرزندان آمل قرار گرفته و روزی نمی باشد که در رسانه ها نامی از لاریجانی و آملی برده نشود .


از جهت دیگر شناخت بستر های مهم علمی و فرهنگی ، انسانی ، منابع روآبی ، زیر زمینی و همچنین موقعیت جغرافیایی این شهر در استان و کشور می تواند عامل مهمی در برنامه ریزی و تصمیم گیری مدیریتی شهر باشد . بهره گیری از آمارهای دقیق جهت شناخت این بستر ها کمک شایانی در این راستا خواهد نمود .


خلاصه سخن این که آمل و مدیریت در آن تداعی توانایی ، آگاهی و جدیت را معنا خواهد داشت .
فرمانداری و مسئولیت در این شهر یعنی نظام دقیق پاسخگویی به همه تاریخ و همه کسانی که این شهر در برجستگی ها مدیون انان می باشد به علما و بزرگان تاریخی این شهر ، به ایثار گری و از خود گذشتگی این شهر ، به استعداد و توان بالای مردم این بلاد به شخصیت های که امروزه قله رفیع آبرومندی در نظام جمهوری اسلامی می درخشند به نعماتی که خداوند به این مردم از جهات مختلف جغرافیایی ، کشاورزی ، معدنی ، کوه ، جنگل ، دریا و ... عنایت فرموده و چکیده آنچه را که عرض شد این است که آمل را تابلوی توسعه و عمران و پیشرفت استان مازندران معرفی نمود ، همچنان که این شهر دروازه ورود به استان و شمال و شرق و غرب کشورمان می باشد نمادی از مظهر خدمت رسانی و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی باشد .
موارد و موضوعات زیر و توجه ویژه به آن در توسعه فرایند پیشرفت موثر خواهدبود :


- نگاه کلان به امر توسعه و پیشرفت و عمران در این شهر می تواند نقش توانای مدیریت شهر را به اثبات رساند .


مباحث راه و ترابری ، موارد کشاورزی و برنج ، سیستم شهرسازی و مبلمان شهری بحث سیستم حمل و نقل ریلی و یا منوریل ، شبکه های  آب و فاضلاب شهری ، تاسیس مراکز عظیم فرهنگی ، علمی ، تجاری و بازرگانی و ...


- امروزه آمل را می توان به عنوان قطب اصلی کشاورزی در محصول برنج معرفی نمود بهترین محصول برنج جهان امروزه در این شهر تولید می گردد و مدیریت این محصول استراتژیک باید در این شهر انجام پذیرد و به نوعی تمام فعالیت ها در تقویت قطب اصلی برنج معنا پیدا نماید .


- این شهر در برخورداری از شهرک های صنعتی و تعداد شرکت ها و کارخانه های تولیدی دارای رتبه خاص استانی و کشوری می باشد که متاسفانه تعداد زیادی از آنان یا نیمه تمام و یا بلااستفاده به دلایلی رها شده اند و توجه به گله مندی مدیران آن امری مهم می باشد .


- توجه به حواشی شهر که همیشه متن را تحت تاثیر قرار داده است موضوعی مهم می باشد برنامه ریزی و نگاه مناسب و تاثیر گذار به حاشیه شهر ها از جهت فرهنگی ، رفاهی از اهم مشکلات این شهر می باشد . مطمئنا فرماندار محترم هراز گاهی سرکشی های در این مناطق و نشست و برخواست های با اهالی آن خواهند داشت .


- آمل در یک نگاه جنگل و رودخانه و دریا و کوهستان را در خود جا داده است که با جاده مهم و اصلی هراز براحتی هموطنان ما می توانند به تمام آنان دسترس پیدا نمایند مناسبترین بستر توسعه گردشگری و توریستی در اینجا خوابیده است . تاسیس مراکز رفاهی مسافرین و ساماندهی مراکز تفریحی و گردشگری و پارک های طبیعی و غیره امری مهم در این جهت است .


- وجود بازرگانان و تجّار  مبرز ، استثناً آنان را برخوردار از اطاق بازرگانی در این شهر نموده است و با توجه به تجربیات که این بازرگانان در ورود و خروج کالا بالاخص در کشور های اطراف در یای خزر قرار دارند حمایت فرماندار محترم و رفع مشکل آنان در توسعه شهر مفید و موثر خواهد بود .


- تاسیس مجمعی از نخبگان و اندیشمندان این شهر جهت مشاوره از آنان در اداره شهر و تقویت روحیه نقادی در اعضای آن از مسئولین می تواند در فعالیت های ادارات و نهادها نوعی مصونیت از خطا و اشتباه ایجاد نماید و یا به قولی آنان را در مسیر کارشان بیمه نماید .


- بحث مهم انتخاب مدیران و مسئولین شهرستان که مردم توقع دارند با اصل شایسته سالاری مطابقت داشته باشد که ذهن مردم اینگونه متادور است که در جلسات شبانه بعضی از گروه های سایه این انتصابات تعیین و تشخیص داده خواهد شد و این شبه با عملکرد صحیح و منطقی متولیان امر از مردم مرتفع گردد .


- کمک های فرمانداری و یا بعضی ادارات و ارگان ها به دلایل و مناسبت های مختلف از بعضی صاحبان سرمایه صورت می گیرد محل احتیاط خواهد بود که موید بعضی از اعمال خلاف شرع و قانونی آنان نگردد به طوریکه آنان مختصر حق و حقوق کارگران خود را پرداخت نمی کنند یا به نحوی از انحاء از حدود قانونی خود عدول می کنند و بدون رعایت حق قانونی خود سعی در چپاول گری و بهره گیری می نمایند وباچنین کمک هایی قصد شان استمرار اینگونه از اعمال می باشد .


در پایان تسریع در انجام موارد زیر آرزوی چندین ساله مردم این شهر می باشد شبکه فاضلاب آمل ، انتقال ساختمان زندان آمل ، تاسیس دانشکده کشاورزی - تغییر کاربری انبار دخانیات – تسریع در احداث میادین و پل رو گذر و زیر گذر جهت تقلیل ترافیک شهری - تسریع دراتمام کمربندی هراز به چمستان – ممنوعیت عبور و مرور وسائط نقلیه از پل های قدیمی -  احداث هتل- پیگیری جدی اجرایی احداث سد هراز – توسعه مراکز فرهنگی و تفریحی عمومی در این شهر - پیگیری تاسیس خطوط ریل شهری زمینی و هوایی و ...