پنجشنبه 24 تير 1389-16:9

دعوي بابلي ها

نگاهي به آيين هاي سنتی-مذهبی دعوی و بيست وشش نورزما در بندپی بابل(يادداشتي از صمد صالح طبري،سردبير هفته نامه محلي بابل نامه)


همه ساله در اواخر تیر ماه شمسی و قبل از برپایی آیین سنتی 26 عید ماه، در بخش بندپی شرقی بابل مراسم سنتی مذهبی دعوی یا دعوتین در این بخش برگزار می شود.

مراسم دعوتین حضرت امامزاده عبداله و حاج شیخ موسی با حضور گستره آحاد مردم منطقه در محل زیارتی شیخ موسی برپا می شود.

آیین سنتی مذهبی دعوتین به ابتکار علمای بندپی از حدود دو قرن پیش، به منظور تجلیل و تکریم از مقام والای حضرت امامزاده عبداله و حاج شیخ موسی که مروج خدمات ارزشمند اسلامی در منطقه بوده اند برپا شده و تداوم یافته است و هر سال بهتر و با شکوه تر از گذشته با حضور پرشور و گسترده مردم برگزار می شود.

مردم مومن بندپی برای به جای آوردن صله رحم و شرکت در این آیین، با ارادت خاصی در محل زیارتگاه حاج شیخ موسی که در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا قرار دارد تجمع می کنند و مراسم ویژه نذر و نیاز و زیارت را به جای می آورند.

این گردهمایی با شکوه از نخستین ساعت های بامداد آغاز می شود و بندپئی های ساکن در دیگر شهرهای کشور نیز برای بجای آوردن صله ارحام در این آیین سنتی و صمیمی حضور می یابند.

در کنار این آیین بازارهای محلی سیار سالانه، با کالاهای گوناگون و ارزاق ضروری و نیز درمانگاه سیار برای رفاه حال زایران تا پایان مراسم که با اطعام شرکت کنندگان خاتمه می یابد در محل استقرار دارند.

در محوطه امامزاده جمعیتی مملو از اهالی بندپی به یاد گذشته ها و خاطرات قدیم با هم گپ و گفتگو می کنند و یاد ایام را گرامی می دارند.

 هزینه تدارکات، اطعام و پذیرایی از زائران و شرکت کنندگان در مراسم از محل موقوفات و کمک های مردمی تامین و مصرف می شود.

 در این مراسم و نیز پس از آن بزرگان و روحانیان محل با دعوت از شخصیت ها و مسئولان درباره رفع نیازها و عمران و آبادانی منطقه بحث و گفتگو و تصمیم گیری می کنند.

آیین سنتی 26 نورزما نيز همه ساله در تاریخ 28 تیر ماه شمسی با حضور گسترده مردم در کنار مزار امامزاده حسن، امامزاده عبداله و شیخ موسی، مقبره ها، آرامگاه ها، امامزادگان و مساجد برخی از مناطق کوهستانی و جلگه ای شهرستان بابل با شکوه خاصی برگزار می شود.

در بیست و ششمین روز از نورزما از فرس قدیم مطابق با 28 تیر ماه شمسی این مراسم در بندپی و روستاهای جلگه ای و پایین دست همچون بنگرکلا، سلیمان کلا، اگرتیچ کلا، امامزاده سید نورالدین تراجی کلا و نقاط دیگر با حضور گسترده مردم منطقه برپا می شود.

این مراسم که به جشن مردگان نیز معروف است با انجام کشتی پهلوانی لوچو، بین پهلوانان لوچوکار بندپی و سوادکوه نیز همراه است.

براساس سنت های رایج و باورهای مردم، چون در زمان های قدیم، فریدون، یکی از پادشاهان پیشدادی، به انتقام خونخواهی پدرش جمشید شاه، ضحاک یکی از پادشاهان ستمگر عرب را مغلوب، و در کوه های دماوند محبوس کرد. مردم خبر این پیروزی را در شب 26 نورزما با آتش زدن بوته ها در ارتفاعات البرز به یکدیگر اطلاع دادند.

فردای آن روز با برپایی مسابقه های کشتی، این پیروزی را جشن گرفتند. این جشن که به جشن مردگان یا عید اموات نیز شهرت دارد. اهالی با روشن کردن شمع بر روی چشمه ها، قرائت فاتحه بر مزار رفتگان خانواده ها و شهدا، اطعام، خیرات، به جای آوردن صله رحم و نیز با تشکیل بازارهای محلی در کنار امامزاده ها و محل برپایی مسابقه های کشتی محلی و پهلوانی لوچو این روز را گرامی می دارند و جمعیت زیادی به تماشای رقابت پهلوانان می نشینند و با دادن هدیه از پهلوانان پیروز حمایت و پشتیبانی و آنان را تشویق می کنند.

از طرفی این جشن را به برکت رویش و کشاورزی، به عنوان رستاخیز حیات و نباتات نیز برگزار می کنند.

گفته می شود در قدیم، محل آتش زدن بوته ها، ارتفاعات فیل بند و امامزاده حسن بود که مردم پیروزی فریدون بر ضحاک را به اطلاع همدیگر رسانده بودند.

این پیروزی نویدبخش پیروزی خیر بر شر و نماد غلبه حق بر باطل بود. به همین مناسبت همه ساله در چنین روزی کشتی گیران بابل در محوطه امامزاده عبداله در شیخ موسی و کشتی گیران بندپی بابل و سوادکوه در محوطه مقابل امامزاده حسن گرد هم می آیند  و با برگزاری مسابقات کشتی لوچو به مصاف هم می روند.

در مناطق جلگه ای نیز جشن مردگان در آرامگاه ها برگزار می شود و مردم پس از نظافت و پاکیزه کردن آرامگاه ها که به آستانه تراشی معروف است دور هم جمع می شوند و با قرائت قرآن، فاتحه و عزاداری و استماع سخنان وعاظ و علما و سخنرانان مراسم این روز را پاس می دارند.

 در خاتمه، مراسم با اطعام شرکت کنندگان در این جشن به پایان می رسد. این آیین سنتی و اسطوره ای از جشنهای کهن و باستانی مردم منطقه است که با گذشت زمان همچنان پویا و با شکوه برپا می شود.