پنجشنبه 31 تير 1389-14:26

دکتر نيازآذري:اصلا به این مسائل فکر نمی کنم

...در رابطه با مسائل اخیر با آقای دکتر نیاز تماس گرفتم و نظرشان را پرسیدم که وي گفت: اگر می خواستم در طول سال های اخیر به این مباحث توجه کنم یا حساسیت نشان دهم نمی توانستم دانشگاه آزاد اسلامی مرکز استان را احیا کنم(يادداشتي از ايرج نياز آذري،سردبير هفته نامه پيام کشاورز-بابل)


 چگونگی برگزاری مراسم روز خبرنگار در مازندران منجر به موضع گیری های متفاوتی شد.اساسا جنس کار رسانه، سیاسی بوده و طبیعی است مباحث مربوط به آن از سوی طیف های مختلف سیاسی پیگیری شود.

 با عنایت به این مساله نگارنده دیدگاه های خود را در سطور زیرین قلمی می کند:

 1- باید به موافقان و مخالفان تصمیم خانه مطبوعات پیرامون چگونگی برگزاری مراسم روز خبرنگار حق اظهار نظر داد و اساسا اصحاب رسانه و جریان های سیاسی حق دارند در خصوص سیاست ها ، تصمیمات یا برنامه ای دیدگاه ها و نظرات خود را بیان نمایند

. 2- دانشگاه آزاد اسلامی یا هر سازمان دیگری در قبال پاسداشت مناسبت ها نیت ها و محاسباتی دارند ، خواه سیاسی باشد یا فرهنگی و این مساله امری بدیهی و طبیعی است.  از همین منظر همه سازمان ها ، دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها حتی نهاد های عمومی و غیر دولتی سعی می کنند حضور فعالی در این گونه مناسبت ها داشته باشند و به اشکال مختلف از برگزاری مراسم گرفته تا صدور بیانیه ، تبلیغات محیطی و صدور کارت تبریک «مهر» خود را نسبت به مطبوعات و خبرنگاران ابراز کنند.

 3- اظهار نظر مدیر کل محترم اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که دست بر قضا از چهره های فرهنگی و رسانه ای است، جای تعجب دارد که نگران بهره برداری سیاسی یک مرکز دانشگاهی از رویداد روز خبرنگار می باشد. در صورتی که در زمان مدیریت ایشان نگارنده در دانشگاه مازندران میزبان مراسم 17 مرداد بودم و به طور طبیعی ضمن اینکه دانشگاه مازندران وظیفه خود را در قبال اصحاب رسانه ایفا کرد از نتایج برگزاری این مناسبت نیز استفاده نمود.

 4- در چند روزی که موضوع مراسم روزخبرنگار به مجادله سیاسی موافقان و مخالفان دانشگاه آزاد اسلامی ساری و شخص دکتر نیازآذری بدل شد، شاهد نشاط سیاسی و رسانه ای از یک سو و البته بداخلاقی هایی هم از سوی عده ایی قلیل بودیم.

 لذا شایسته است همه اهالي رسانه و سیاست با سعه صدر قواعد فعالیت سیاسی را رعایت نموده و ضمن احترام به یکدیگر مواضع و دیدگاه خود را آزادانه بیان نمایند.  طبق قانون اساسی بیان دیدگاه ها و مواضع تا زمانی که مخل مبانی اسلام و قانون نباشد بلامانع است.

 5- به اعتقاد این قلم علت مخالفت عده ای قلیل و افراطی با دکتر نیاز «ولایی»، « انقلابی» و «کارآمد» بودن ایشان است. چرا که او طی دوران خدمت خود بارها از سوی مقامات ارشد نظام و شخص مقام معظم رهبری قدرداني شده است و این افراد تنگ نظر و ناآگاه از هر فرصتی برای حذف ایشان استفاده می کنند. این بدخواهان به نام اصولگرایی اغراض شخصی خود را تعقیب می کنند. هرچند دکتر نیاز و هرمدیر دیگری بدون اشتباه نبوده و قابل نقد است.

6- همان گونه که تعداد کثیری از اصحاب رسانه نوشتند دکتر نیاز ضمن اینکه برای اصحاب مطبوعات و خبرنگاران شریف احترام ویژه قائل است، احتیاجی به این گونه مراسم ندارد. خوشبختانه نتایج اقداماتش آن قدر درخشان است که محتاج یک مراسم نباشد.

 ازسویی دانشگاه آزاد اسلامی ساری آنقدر توانایی دارد که بدون همکاری خانه مطبوعات یا ارشاد همه خبرنگاران استان را میزبانی کند.

 7- شعور خبرنگاران و اصحاب قلم به حدی است که با یک وعده ناهار یا هدیه اغوا نشوند و آنهایی که پس از سالها مدیریت در عرصه فرهنگ استان نگران نمک گیر شدن خبرنگاران هستند هنوز اهل قلم را نشناختند و واقعا چنین نگرانی هایی جای تاسف دارد.

ای کاهش آقای امام زاده چنین جسارتی به خبرنگاران استان نمی کرد. هرچند اصحاب مطبوعات باید در همه حال مواظب خود باشند.

 8- رسالت خبرنگاری و فعالیت مطبوعاتی ایجاب می کند خبرنگاران در کنار تعامل با سازمان ها و رسانه ها ناقد تصمیمات و برنامه های آنان نیز باشند.  در کنار همکاری صمیمانه نقد سازنده نیز داشته باشند و با یک مهمانی هم نمک گیر نشوند. کما اینکه ضمن احترام به مدیر نهاد کتابخانه های استان می توان منتقد عملکرد ایشان هم شد.

 9- در رابطه با مسائل اخیر با آقای دکتر نیاز تماس گرفتم و نظرشان را پرسیدم که وي گفت: اگر می خواستم در طول سال های اخیر به این مباحث توجه کنم یا حساسیت نشان دهم نمی توانستم دانشگاه آزاد اسلامی مرکز استان را احیا کنم و ادامه داد که اصلا به این مسائل فکر نمی کند و تمرکز خود را برای کار و تلاش بیشتر در نظر می گیرد.

دکتر نیاز با بیان اینکه از انقلاب تا کنون جان و آبروی خود را برای اهداف امام خمینی وقف کرده، تاکید کرد از این گونه تهدیدات و تخریب ها ابایی ندارد و اکنون خود را تابع محض ولایت دانسته و در راستای منویات مقام معظم رهبری به توسعه فعالیت علمی و فرهنگی مشغول است. 

ايميل نويسنده: (irajniaz@yahoo.com)