سه شنبه 12 مرداد 1389-21:32

کت،بدون کراوات؛چرا؟

چرا رييس جمهوري به اجراي کامل قانون ملزم نيست؟-مي خواهم بدانم چه فرقي بين "كت" و "كراوات " وجود دارد كه يكي جايز است و ديگري جائز نمي باشد؟(دو يادداشت از دکتر سيف الرضاشهابي-بابل)


*يادداشت نخست:همه ملزم به اجراي قانون هستند، حتي "رئيس جمهور"
     

        اولين انتظاري كه مردم يك كشور از دستگاه اجرائي دارند اين است كه مديران اجرائي به قوانيني كه توسط دستگاه مقننه به تصويب رسيده، احترام بگذارند ودر پي اجراي آن باشند حتي اگر آن قانون را قبول ندارند .


       آقاي احمدي نژاد كه در مقام رياست قوه مجريه قرار دارند و در بيانات و سخنراني ها و مصاحبه ها از اجراي قانون توسط مسئولان و مديران و همه احاد مملكت صحبت مي كنند، بايد بيش از سايرين براجراي دقيق قانون اهتمام بورزند و اگر زيرمجموعه شان گرايش به گريز از قانون دارند،جلوگيري نمايند.

 مسلما اگربي توجهي به قوانين، رويه متداول در كشور شود از يك طرف قوه مقننه ارزش و اعتبار خود را از دست مي دهد و مصوباتش در انظار عمومي از بار حقوقي و قانوني سقوط مي كند و از طرف ديگر گريز از اجراي قانون در مديران و مسئولان تسري پيدا خواهد كرد ودر نهايت دولت در آينده دچار مشكل مي گردد.

     ظاهرا در روزهاي اخير رئيس جمهور از ابلاغ دو مصوبه مجلس :1-شناسائي و حمايت از مصدومين شيميائي و 2-الزام دولت به پي گيري واستيفايحقوق اتباع و ديپلمات هاي ايراني آسيب ديده از اقدامات دولت هاي خارجي به ويژه دولت اشغالگر آمريكا به دستگاه اجرائي واعلام در روزنامه رسمي كشورخودداري نموده تا جائي كه رئيس مجلس مجبورشد براساس وظيفه اي كه قانون برعهده اش نهاده قوانين فوق را به روزنامه رسمي كشور اعلام نمايد تا درروزنامه مزبور درج شود.

     برخورد اين چنيني از رئيس قوه مجريه در كشوري كه سابقه يك صد ساله در امر تفكيك قوا والزام اجراي مصوبات قوه مقننه توسط قوه مجريه دارد برخوردي پسنديده و زيبنده جمهوري اسلامي ايران نيست

     يكي از اشكالاتي كه مخالفان شاه به آن رژيم مي گرفتند،اجرا نكردن همان قوانين آبكي مجلس فرمايشي شاه ساخته توسط دستگاه اجرائي بود؛حال اگر همان وضعيت ادامه پيداكند نسل سوم انقلاب خواهند پرسيد پس چه فرقي كرده ؟

      بايد اين التزام در همه مردم پديد آيد آن چه كه قانون شده از ناحيه هر شهروندي كه در اين كشور زندگي مي كند  اجرا شود و اگر دست انركاران كشور استنكاف ورزند در آن صورت ازشهروندان چه انتظاري مي توان داشت و خود دولت بيشترين آسيب را ازاجرا نشدن قانون توسط مردم خواهد ديد از قديم گفته اند :اگر قانون بد اجرا شود بهتر آن است كه قانون خوب اجرا نشود .

--------------------------------------------------------------------------------

*يادداشت دوم:چراپوشیدن "کت"جائز است و استفاده از "کراوات "جائزنیست؟
    

        در ابتدا لازم مي دانم اين نكته را خاطر نشان كنم اين جانب در قبل و بعد انقلاب  براي يك بار هم از "كراوات"استفاده نكردم،حتي در مراسم ازدواجم .تذكر اين نكته را به اين دليل ضروري دانستم كه مخالفان كراوات بدانند مطالب اين يادداشت براي دفاع شخصي نيست.


     اخيرا آقاي رئيس جمهور در يكي از بيانات شان گفتند:

      "ماكراوات زدن را مسخره مي كرديم وحتي كار كفرآميزشد درحالي كه هيچ مرجعي فتوا به حرمت كراوات نداده است و...."

      بلافاصله مخالفت هائي از سوي برخي ازاشخاص ابرازشد و زدن كراوات را بر خلاف شرع مقدس اسلام و تشبث به كفار وغربي ها دانستند و رئيس جمهور را از ورود به اين گونه مسائل منع كردند .

      اين جانب به عنوان يك مسلمان و معتقد به مباني شرع مقدس كه در اين كشور اسلامي زندگي مي كنم ،مي خواهم بدانم چه فرقي بين "كت" و "كراوات "وجود دارد كه يكي جايز است و ديگري جائز نمي باشد؟

عده اي بر روي كراوات حساسيت به خرج مي دهند وليكن برروي كت حساسيت ندارند،درحالي كه هر دو ازديار غرب آمده و ريشه آن ها از اروپا ست.

 كت از غرب اروپا و انگلستان آمده  و هنوزهم اسم غربي را حفظ كرده و در زبان انگليسي به آن كت مي گويند وكراوات از شرق اروپا و اسم انگليسي هم همراه ندارد و در زبان انگليسي به آن "تاي "مي گويند .        

         در ازمنه گذشته پدران ما از بالاپوشي به نام "قبا"كه شبيه پالتو بود و تا سر زانو را مي پوشاند استفاده مي كردند. به تدريج قبا كوتاه شد و تبديل به كت شد كه ارمغان انگليسي ها است.

در ابتداي ورود"كت" مقاومت هائي هم صورت پذيرفت و پوشيدن آن را تشبث به خارجي ها مي دانستند وليكن بعداز مدتي به صورت پوشش رسمي آقايان در آمد .

اكنون هيچ شخصي در مخيله اش هم نمي گنجد كه با پوشيدن "كت"لباس غربي ها و اجانب را به تن كرده و بر عكس زمان ابتداي ورود كت كه پوشيدن با حرف و حديث همراه بود اكنون يك لباس رسمي است كه خيلي ار نيروهاي مذهبي كشورمان بر پوشيدن آن در مجالس و محافل رسمي اصرار دارند.

      كراوات يك وسيله تزئيني براي لباس هاي  رسمي است و اتفاقا به اندازه "كت"غربي نيست و از شرق اروپا واز منطقه كرواسي (كرواسي قبلادرزمان "مارشال تيتو" منطقه اي از كشور "يوگسلاوي"بود و اكنون يك كشور مستقل است) شروع شده ومردم اين منطقه براي زيبائي يا هر علت ديگر آن را روي پيراهن هايشان بستند و وقتي مردم ساير مناطق اروپا خصوصا فرانسوي هابراي اولين با ر آن را بر گردن كراوات ها(ساكنان كرواسي)ديدند خوش شان آمد و شروع به استفاده از آن كردند.

از آن جائي كه نخستين بار بر گردن اهالي كرواسي(كراوات ها )ديده شد در زبان عامه معروف شد به "كراوات"و به تدريج به كليه مناطق جهان نفوذ كرد.

 حتي روحانيون و علماي مسلمان آن مناطق نظير كرواسي-بوسني هرزگوين –مقدونيه – صربستان و....با داشتن عمامه پيراهن يقه آهار مي پوشند وكراوات مي زنند واين پوشش در علماي سوريه هم ديده مي شودوخيلي هم مرسوم و متداول است و هيچ گونه قبحي بر آن نمي دانند . 

    كراوات با "پاپيون"فرق مي كند احتمالا منشا پاپيون همان نصب صليب بر گردن است وعده اي از مسيحي ها پاپيون را ابداع كردند كه برروي پيراهن نصب شود و پاپيون هاي اوليه زائده اي به طرف پائين داشت شبيه صليب كه در عكس هاي قديمي مشخص است و بتدريج آن زائيده از بين رفت و به صورت امروزي در آمد كه بيشتر در مراسم هاي خيلي رسمي و ضيافت هااستفاده مي شود.

من مطمئنم در حال حاضر حتي آن هائي كه از پاپيون در كشورهاي غربي استفاده مي كنند به فلسفه ابداع آن فكر نمي كنند وبيشتر به خاطر قشنگي به كار مي گيرند.به هر دليلي در جامعه ما "پاپيون"جا باز نكرده و به ندرت مي توان افرادي را ديد كه پاپيون مي زنند و تعدادي از آن هائي كه از پاپيون استفاده مي كنند جزو اقليت هاي مذهبي هستند .

   در كشور ما آن هائي كه كراوات مي زدند و مي زنند بخش عمده شان به خاطر قشنگي اين کار را مي کنند و تعدادي هم احساس مي كنند با زدن كراوات سنگين تر گام بر مي دارند و منظم تر حركت مي كنند و تحركات فيزيكي بدن شان موزون تر و منسجم تر مي شود و جامعه انتظار حركات سبك را از آن ها ندارد .

   با اين توضيحات نمي دانم چرا در ايران بر روي "كراوات"اين همه حساسيت بروز مي كند و آن را لباس كفار قلمداد مي كنند وتشبث به كفار مي دانند؟ آيا روحانيون و علماي كرواسي و بوسني و سوريه و....ساير بلاد لباس كفار مي پوشند؟ آيا رهبران "حماس"كه جمهوري اسلامي ايران به مسلمان بودن و تفكرات ديني آن ها اعتقاد دارد چون كراوات مي زنند به كفار خود را شبيه مي كنند ؟

     اين جانب به نظر همه مراجع احترام مي گذارم وليكن چرا بايد آن بزرگواران را وارد مقولاتي كرد كه دور از شخصيت آنان است؟ خوشبختانه مراجع اهل مطالعه و تعقل هستند وبه خوبي متوجه خواهند شد استفاده از كراوات  تشبث به لباس كفار نيست.