شنبه 30 مرداد 1389-9:59

آیا کاهش ساعت کار با سال کار مضاعف تعارض ندارد؟!

...کارکنان دولت زیر کولر و در فضای خنک با نصف زمان کار حقوق کامل دریافت می کنند ولی این روزها و در هوای گرم تابستان عده ای مجبورند برای تامین معیشت و زندگی با دهان روزه در فضای گرم کار کنند. آیا تصمیم دولت در کاهش ساعات کاري ادارات،منجر به فشار جامعه برای اشتغال در بخش دولتی نمی شود؟
(يادداشتي ازایرج نیاز آذری،سردبیر هفته نامه پیام کشاورز-بابل )


 علی رغم تاکید مراجع قانون چون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر غیرقانونی بودن کاهش ساعات کاری ادارات و مغایرت تصمیم دولت با قوانین ولی دولت بی توجه به نظرات صریح مراجع قانونی بر تصمیم باطل خود اصرار دارد. تصمیمی که تاکنون بازتاب ها و پیامد های مختلفی داشته است.

در حالی که مقام معظم رهبری برای ایجاد انگیزه و تحرک بیشتر در کشور سال 89 را سال همت مضاعف و کار مضاعف اعلام نموده اند انتظار عمومی بر این بود تا دولت محترم به احترام اراده نوروزی معظم له از تصمیم تاسف بار خود مبنی بر تعطیلی های روزانه و کاهش ساعت کاری در ماه مبارک رمضان تجدید نظر کند.

 در صورتی که علی رغم توصیه بزرگان و تجارب کشور های توسعه یافته دولت احمدی نژاد همچنان می خواهد متفاوت باشد و گوشش به حرف حق بدهکار نیست . در سطور زیرین آثار منفی تعطیلات و کاهش ساعات کاری ادارات دولتی را بررسی خواهیم کرد.

1- کاهش ساعت کاری ادارات دولتی به بهانه بهره برداری مناسب کارمندان دولت از اعمال ماه مبارک و یا فراهم کردن رفاه بیشتر برای آنان به شدت با آموزه های دینی و مذهبی مکتب اسلام ناب محمدی در تعارض است و به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

 2- کاهش ساعت کاری ادارات به کم شدن فعالیت اداری دستگاه های اجرایی می انجامد و به تبع آن مردم متضرر اصلی این تصمیم تاسف بار هستند. چرا که مردم عدم حل مشکلات خود را به پای دین و دین مداری می نویسند. در صورتی که در اسلام چنین دستور صادر نشده است.

 3- در آموزه های دینی ما همواره خدمت به مردم و گره گشایی از مشکلات آنان تاکید شده است تا جایی خدمت به بندگان خدا را جزء مهمترین عبادات برشمردند. لذا دولت محترم با چه استدلالی از فرصت خدمتگذاری به مردم می کاهد؟

 4- عارضه منفی تصمیم دولت در کاهش ساعت کاری ادارات تبعیض بین بخش دولتی و خصوصی ، بی انگیزگی شاغلان مشاغل آزاد و نهادینه شدن کم کاری در جامعه است.

 5- تعطیلی بدون برنامه دولت در برخی روزها و کاهش ساعت کار ادارات در ماه مبارک ضربه سنگین بر اقتصاد ملی می باشد . چرا که کشور ما به دلیل مشکلات داخلی، تحریم های بین المللی به کار و تلاش بیشتری نیاز دارد چطور عالی ترین مقام کشور همواره بر سختکوشی و سعی فراوان تاکید می کند تا جائی که شعار سال را «همت مضاعف و کار مضاعف» اعلام می کنند . اما دولتی که خود را وفادار به ولایت می داند تصمیمی عکس نظرات رهبری اتخاذ می کند. آیا کاهش ساعت کار با سال کار مضاعف تعارض ندارد؟!

6- یکی از آثار منفی این گونه تصمیمات نهادینه شدن فرهنگ تن پروری در جامعه و بدتر از آن صبغه دینی دادن به آن است. جامعه ای که به خاطر عقب ماندگی های تاریخی به تلاش و کوشش دو چندان احتیاج دارد چطور به خود اجازه می دهد بخاطر انجام فرائض دینی از ساعت کاری خود بزند. در صورتی که اساس جامعه با کار و تلاش بی وقفه است و البته عبادات مذهبی و انجام فرائض در جای خود . جالب آنکه آنان که دیندارترند پرکارترند و هیچ دینداری از کار موظف خود برای انجام فرائض نمی کاهد.

 7- از پیامد های منفی چنین تصمیمی یاس و سرخوردگی جوانان شاغل در بخش خصوصی می باشد چرا که کارکنان دولت زیر کولر و در فضای خنک با نصف زمان کار حقوق کامل دریافت می کنند ولی در این روز ها و در هوای گرم تابستان عده ای مجبورند برای تامین معیشت و زندگی با دهان روزه در فضای گرم کار کنند. آیا این تصمیم دولت منجر به فشار جامعه برای اشتغال در بخش دولتی نمی شود؟

ايميل نويسنده: (payamekeshavarz@yahoo.com)