دوشنبه 1 شهريور 1389-12:55

درنگ جايز نيست

... به نظر مي‌رسد هرچه زمان افتتاح پروژه هتل سماموس بيش از اين طولاني‌تر شود، هم براعتبار سرمايه‌گذار لطمات جدي وارد مي‌آيد و هم مسئولان كه تمام هم وغم خود را براي آباداني استان و رامسر مصروف ساخته‌اند دل‌نگران‌ترمي‌شوند.(يادداشتي از عباس احمدي ماچياني خبرنگار ايرنا در رامسر)


كوه سماموس را به خاطر بلندي و زيبايي‌اش همه مي‌شناسند. كوهي با ارتفاع بيش از 3 هزار و 678 متر كه در اغلب فصول سال پوشيده از برف است و در امتداد دريا بر شهرهاي رودسر، كلاچاي و چابكسر اشراف دارد.


اين سال ها نام سماموس ورد زبان همگان شده اين بار به خاطر وعده ساخت هتلي 7 ستاره به اين نام و كلنگي كه در سال 86 در روستاي زيباي سفيد تمشك پاي كوهي زيبا به زمين خورد. طولاني شدن فرايند عملياتي ساخت هتل موجب شده تا مسئولان از استاندار گرفته تا مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اظهار نظر كنند و سايت‌ها و روزنامه‌ها نيز اخبار آن را درصدر قرار دهند.


در جلسه شوراي اداري كه به ميزباني اردوگاه شهيد رجايي برگزار شد، به دعوت فرمانداري سرمايه‌گذار حضور يافته و به بيان توضيحاتي مفصل پرداختند.


پيش از جلسه اظهارات رئيس وقت شوراي شهر رامسر موج جديدي را به وجود آورده. در جلسه شوراي اداري نيز رئيس شوراي شهرستان رامسر موضع‌گيري‌هاي پرحرارتي داشت، البته طومارهايي نيز از سوي اهالي به مسئولان طراز اول ارسال شد و همه اينها موجب شد تا به دور از هياهو و احساسات، حقير مطالبي را بنگارم.

اينكه هتلي در قواره 7 ستاره در رامسر كه آوازه جهاني دارد ساخته شود، مايه مباهات هر ايراني و شهروند رامسري است. شهروندان رامسري نيك مي‌دانند رامسر زماني به شهر كنفرانس‌ها و سمينارهاي معتبر معروف بوده، آن هم به بركت زيبايي‌هاي رامسر وجود فرودگاه به ويژه هتل قديم، هتلي كه ميزبان اولين نشست كنوانسيون زيست محيطي معتبر دنيا در 40 سال پيش بود، اما نگراني وارده افكار عمومي و مردم در خصوص وعده‌اي است كه سال 86 در حضور معاون وقت رئيس جمهوري، نمايندگان برخي از شهرستانهاي شمالي، استاندار و مردم داده شد، اما هنوز محقق نشده است.

 بخشي از اظهارات آن زمان سرمايه‌گذار تقديم مي‌شود «… هتلي 7 ستاره شامل هزار واحد اقامتي، معماري برگرفته از عناصر اسلامي، ايراني از جمله زيگوراتهاي چغازنبيل و شوش با PAD هليكوپتر و…»


مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مازندران در اظهارات اخير خود پيرامون اين هتل اظهار داشت: سرمايه‌گذار هتل سماموس درمنطقه گردشگري سفيد تمشك رامسر بنابر تشريفات قانوني و اخذ استعلام‌ها و تاييد نقشه معماري در كميته تخصصي بررسي نقشه‌هاي معماري در سال 85 موفق به اخذ پروانه ساختمان هتل 5 ستاره شد اما تقاضاي 4 هكتار از اراضي منابع طبيعي را داشت و به دنبال هتل 7 ستاره بود.


وي ادامه داد به اين موضوع در كميته فني بررسي طرح‌هاي گردشگري استان مازندران توجه شد و با واگذاري 21 هكتار به صورت مجتمع تفرجگاهي و هتل 7 ستاره موافقت به عمل آمد و موضوع دركارگروه شهرسازي و معماري مطرح و با تعيين كاربري اراضي واگذار شد و طي آن مقرر شد نحوه دسترسي به سايت، تهيه گزارش زيست محيطي و بهره‌برداري از چشمه‌هاي موجود دراراضي مزبور با مراجع ذيصلاح هماهنگي شود كه در نهايت نقشه معماري هتل 7 ستاره بامساحت زيربناي 175 هزارمترمربع در 52 طبقه و تاسيسات جانمايي به مساحت 25 هزار و 440 مترمربع و پاركينگ 5 طبقه به ظرفيت 480 واحد به تصويب رسيد.

 وي اظهار داشت: سرمايه‌گذار تاكنون موفق به اخذ پروانه ساختماني از سوي بخشداري رامسر نشده است و با استفاده از تعداد محدودي ماشين‌آلات در حال خاكبرداري در منطقه است.


استاندار مازندران نيز ضرب‌الاجلي را براي سرمايه‌گذار تا پايان خردادماه تعيين و بخشي از تأخير در طرح را به علت تأمين مصالح و مواد ويژه و تجربه تازه ايران در ساخت هتل 7 ستاره دانست.


مهندس طاهايي استاندار در اظهارات خود در حاشيه افتتاح گلزارشهداي روستاي گلين رامسر (8/5/1389) پيرامون اين هتل گفت: با پيگيريهاي قبلي، قصد برخورد جدي را داشته‌ايم اما سازمان گردشگري خواستار فرصت دادن بيشتري براي اين پروژه شده است.

وي اظهارداشت: اگر در بخش سرمايه‌گذاري سرمايه‌گذاران ما نتوانند كاركنند، پروژه به سرمايه‌گذاران ديگري واگذار مي‌شود. اينها تمامي اظهارات مقامات مسئول پيرامون اين پروژه بوده است.

 اميد است اين فرصت تازه‌اي كه دوباره سازمان گردشگري داده است زماني به پايان دادن تمامي اما و اگرها باشد.

 به نظر مي‌رسد هرچه زمان بيش از اين طولاني‌تر شود هم براعتبار سرمايه‌گذار لطمات جدي وارد مي‌آيد و هم مسئولان كه تمام هم وغم خود را براي آباداني استان و رامسر مصروف ساخته‌اند دل‌نگران‌ترمي‌شوند.

 درنگ ديگر جايز نيست، با خاك برداري هاي گسترده كه در حال حاضر چهره نازيبايي به تابلوي سبز منطقه داده فقط قدبرافراشتگي هتل هفت ستاره سماموس مي‌تواند جبران كند.

انتظاري كه افكار عمومي و نخبگان و مردم دارند آن است كه قبل از هر نوع سرمايه‌گذاري تمامي موانع برداشته شده و تضمين‌هاي لازم اخذ شود. اميد آنكه هرچه سريعتر عمليات ساختماني هتل 7 ستاره سماموس آغاز و مردم حلاوت آن را بچشند.