دوشنبه 1 شهريور 1389-14:8

سهم ما يک قطار کهنه!

با وجود تبليغات صورت گرفته مبني بر ورود سومين قطار ريل باس کشور به مازندران،با خبر شديم اين قطار دست دوم بوده و قبلا" در مسير تهران-قزوين مسافر جابه جا مي کرده است!(ويرايش دوم)


به گزارش مازندنومه، سومين قطار ريل باس کشور،چهارشنبه اين هفته طي مراسمي با حضور مسئولان استان مازندران و راه آهن جمهوري اسلامي و با قرار گرفتن در مسير گرگان- پل سفيد به شبکه حمل و نقل ريلي مي پيوندد.

هر چند پيش تر اعلام شده بود که قطارهاي ريل باس ساخت کشور کره است،مدير کل راه آهن شمال گفته که اين قطار در شرکت صنايع ريلي ايران خودرو (ايريکو) ساخته شده است.

بر اساس اين گزارش،قطارهاي ريل باس بدون نياز به لکوموتيو به صورت خودکشش بوده، با سازمان چهار واگن قابليت جابجايي 336 نفر مسافر را دارند و با سرعت 120 کيلومتر در ساعت براي مسيرهاي کوتاه و حومه شهرهاي بزرگ به کار گرفته مي‌شوند.

 از ابتداي سال جاري قطارهاي ريل باس در مسيرهاي انديمشک- اهواز- بندر امام خميني و تهران- قزوين راه اندازي شده و اکنون نيز از قطارهاي  ريل باس بنام " ارم" که از توليدات داخل کشور مي باشد، طي روزهاي آتي در مسير گرگان – پل سفيد راه اندازي مي شود.

نکته قابل تامل اين است که قطار تحويلي به مازندران وگلستان،دست دوم است و برخلاف ادعا نو نيست.

به گزارش مازندنومه بر روي بدنه اين قطار نوشته شده:تهران-قزوين و حدود 26 هزار کیلومتر هم در اين مسير جابه جايي انجام داده است.

شنيده هاي ما حاکيست مديران راه آهن شمال در مقابل کار انجام شده قرار گرفته اند و اطلاع کافي از کهنه بودن اين قطار نداشته اند!مشخص هم نيست که چرا قطار دست دوم و کارکرده سهم مازندران شده است؟!

 گفتني است راه اندازي قطار ريل باس هيچ تغييري در برنامه حرکت قطار محلي فعلي گرگان – پل سفيد به وجود نمي آورد و آن قطار نيز کماکان طبق برنامه هاي پيش بيني شده به سير خود ادامه خواهد داد .

خاطرنشان مي کنيم سرعت مناسب ، ايمني بسيار خوب ، آلودگي کمتر محيط زيست و قابليت جابه جايي انبوه مسافر از مزاياي اتوبوس هاي ريلي مي باشد.

 قطار ريل باس ارم پس از راه اندازي در مسير گرگان – پل سفيد همه روزه ساعت 30 : 05 بامداد از پل سفيد به سمت گرگان حرکت کرده و مراجعت آن نيز از گرگان ساعت 35 : 14 همان روز به سمت پل سفيد خواهد بود.

مدت سير اين قطار 3 ساعت است که نسبت به قطار فعلي نزديک به يک سوم کاهش خواهد يافت.

ويرايش:پس از پخش اين خبر در مازندنومه،با خبر شديم با پيگيري هاي مسئولان و برخي از نمايندگان،اين قطار دست دوم به نشانه اعتراض، به تهران برگشت داده شده تا قطار نو و در شان مردم مازندران به استان تحويل داده شود.