سه شنبه 2 شهريور 1389-13:4

9 ماه انتظار

... آخرين مورد حادثه در کجور، چند شب گذشته اتفاق افتاد كه يك دستگاه خودرو با سرنشيناش به علت نبود ديد كافي و نبود گاردريل از مسير خود خارج و به دره سقوط كرد.(گزارش مازندنومه از وضعيت نامناسب جاده هاي كجور)

 


نبود راه ها و جاده هاي مناسب به خصوص در مسيرهاي كوهستاني،معضلي اساسي است كه مي تواند مشكلات و حوادث جبران ناپذيري را به وجود آورد.

از جمله راه ها و جاده هاي كوهستاني استان كه از استاندارد لازم به دور است جاده هاي منتهي به بخش كجور مازندران مي باشد.

به گزارش محمد حسين ملايي-خبرنگار ما در کجور-كم عرض بودن جاده ، دست اندازها و ...  مشكلات زيادي را براي رانندگان بومي و غيربومي به وجود آورده است.

 جاده‌هاي كوهستاني منتهي به كجور نوشهر داراي پيچ و خم‌هاي فراوان و خطرناكي است كه اين امر خطرات زيادي را متوجه كساني مي‌سازد كه قصد مسافرت به مناطق كوهستاني كجور و دهكده فرهنگي و تاريخي كندلوس را دارند.

پرتگاه‌هاي منتهي به دره‌هاي بسيار عميق، نصب نکردن گاردريل كافي در مسيرهاي خطرناك، استاندارد نبودن آسفالت جاده كندلوس، كمبود علايم راهنمايي و رانندگي،نبودخط كشي مناسب و خالي بودن زير آسفالت‌هاي كناره جاده از مشكلات بسيار مهم در جاده‌هاي منتهي به بخش كجور و دهكده فرهنگي و تاريخي كندلوس است كه بارها موجب بروز خطرات بسيار زيادي براي مسافران و گردشگران شده است و با وجود برخي اقدامات انجام گرفته تاكنون اقدام اساسي و ريشه‌اي در اين باره انجام نشده است و هنوز مسيرهاي فوق‌الذكر امنيت كافي را براي تردد خودروها به ويژه در شب را ندارد.

سيد علي موسوي ميركلايي يكي از رانندگان بومي جاده كجور دراين باره به مازندنومه گفت : خط كشي نشدن جاده و نبود گاردريل در طول مسير رانندگي در اين مسير بسيار سخت و دشوار نموده است و اگر كسي به اين جاده آشنا نباشد امكان هر خطري برايش وجود دارد.

 وي افزود: از منطقه " هني سك " تا كندلوس وضعيت جاده به مراتب نامناسب تر از ساير نقاط مي باشد چرا كه دست اندازهاي فراوان همراه با گردنه هاي خطرناك بدون ديواره حفاظتي و گاردريل شرايط براي رانندگي  را دشوار كرده است.

موسوي ادامه داد: كنترل خودروها براي رانندگان از شيبي كه در امتداد پل كينج كه حالتي مارپيچ دارد بسيار سخت و خطرناك مي باشد و همچنين پلي كه بر روي رودخانه زانوس قرار دارد با پيچ تقريبا تند و عرض كم و نداشتن گاردريل و وجود دست اندازها كار را براي رانندگان در اين مسير بسيار دشوار ساخته است كه اين امر در ايام سرما و يخبندان زمستان خطرناكتر از هر زمان ديگر مي باشد.

نوربخش شيخ الاسلامي يكي ديگر از رانندگان در مسير كجور ،به خبرنگار ما در کجور گفت : جاده هاي كجور در برخي مسيرها شرايط بسيار نامناسب و خطرناكي دارد و رانندگي را بسيار سخت و خسته كننده مي كند.

وي افزود: باريك بودن عرض جاده ها،ريزش سنگ در برخي مسيرها، چاله هاي بزرگ و فراوان، ديد كم در سر پيچها، كمبود علائم راهنمايي و رانندگي و نبود خط كشي از جمله مشكلات جاده هاي كجور مي باشد كه هركدامش خطرات خاص خود را به همراه دارد.

محمد رستميان كه از تهران به دهكده توريستي كندلوس سفر كرده نيز در خصوص جاده هاي منتهي به كندلوس در كجور گفت: در طول مسيرمان به كندلوس از ابتداي ورودي به بخش كجور در منطقه دوآب چالوس ، آسفالت خوبي داشت اما نداشتن خط كشي و كم عرض بودن جاده ، رانندگي را براي مان سخت كرده بود .

وي افزود: در مسير فرعي ( هني سك تا كندلوس ) كه به سمت كندلوس مي آمديم جاده اي باريك با گردنه هاي خطرناك همراه با چاله ها و دست اندازهاي فراواني روبه رو شديم به طوري كه لحظه اي تصميم به بازگشت داشتيم.

 اين گردشگر بيان داشت: كجور مازندران را داراي منطقه كوهستاني سر سبز و بسيار زيبايي ديدم اما جاده ها و مسير ارتباطي آن بسيار نامناسب و غير استاندارد بود كه اين امر مي تواند حجم گردشگران را به سمت كجور و كندلوس به طرز چشمگيري كاهش دهد.

 ملايي يكي از رانندگان خودروي سنگين در كجور در خصوص وضعيت جاده هاي كجور مي گويد: با توجه به اينكه تردد خودروها در منطقه كجور نسبت به گذشته بسيار زياد شده است شرايط جاده ها در اين منطقه بسيار بد و نامناسب است.

 وي افزود:در بسياري از مسيرها علائم راهنمايي و رانندگي به اندازه كافي وجود ندارد و از سويي ديگر جاده ها كم عرض همراه با پيچ هاي تند است كه اين موضوع ديد كافي را از رانندگان خصوصا" در ساعات شب در اين مسير گرفته است.

 وي اظهار داشت: در برخي مسيرها بر اثر برداشت بي رويه ، جاده دچار ريزش مي شود و در نقاطي ديگر كه منتهي به دره هاي عميق مي باشد زير آسفالتها نيز خالي شده است.

. رسولي يكي ديگر از گردشگران كه همراه خانواده خود از مشهد مقدس جاده هاي كجور را طي كرده بود و به كندلوس آمده بود درباره وضعيت جاده هاي در كجور گفت: مسير كوهستاني و پرپيچ و خمي را پشت سر گذاشتيم كه دائما با دست اندازها و خرابي ها و كم عرض بودن جاده خصوصا در مسير كندلوس مواجه بوديم كه اين موضوع گاهي ما را دچار اضطراب ناشي از خطرات احتمالي مي كرد.

 وي افزود: واقعا حيف است سرزميني با اين همه زيبايي و سرسبزي و طراوت جاده اي مناسب و مطمئن نداشته باشد و چه بسا كه داشتن جاده اي مناسب با معيارهاي لازم مي تواند به توسعه و پيشرفت اين منطقه كمك قابل توجهي نمايد.

 شمسعلي نورمحمدي بخشدار كجور با اذعان به وجود مشكلات موجود در جاده هاي كجور به مازندنومه گفت: ما نمي توانيم فعاليتهاي اداره راه و ترابري را در امر راه سازي و رفع موانع موجود در راه هاناديده بگيريم اما به نظر مي رسد حجم كاري اين اداره آن قدر زياد مي باشد كه شايد آنطور كه بايد نتوانند به حذف مشكلات و موانع موجود در راههاي كجور بپردازد.

وي افزود: جاده هاي كجور مشكلات زيادي دارد و ماهم بر آن واقفيم و مي دانيم كه چه خطراتي را براي رانندگان و مسافران به همراه دارد.

 نورمحمدي اظهار داشت: نبودخط كشي مسير يكي از مهمترين مشكلات جاده اي در بخش كجور مي باشد چرا كه در اكثر اوقات و در زمان عصر هواي منطقه كجور داراي مه غليظ مي شود كه كه ديد كافي را از رانندگان مي گيرد و رانندگان نيز براي تشخيص مسير از خط سفيد كمك مي گيرند كه متاسفانه خط كشي مورد نياز در جاده هاي كجور ديده نمي شود.

 بخشدار كجور گفت: قريب به نه ماه است که پيگير مسائل و مشكلات موجود جاده اي در بخش كجور هستيم و حتي مديركل راه و ترابري استان مازندران نيز از نزديك جاده هاي كجور را مورد بازديد قرار داد و با مشكلات موجود در اين مسير آشنا گشتند اما ظاهرا به نظر مي رسد كه به دليل حجم گسترده فعاليتهاي اداره راه و ترابري درساير نقاط جاده اي باعث گرديده است كه مشكلات جاده اي در بخش كجور مازندران تا حدودي سر جاي خود باقي بماند.

 وي افزود: تا كنون حوادث جاده اي گوناگون و خطرناكي را در جاده هاي كجور شاهد بوديم كه آخرين آن در چند شب گذشته بود كه يك دستگاه خودرو با سرنشيناش به علت نبود ديد كافي و نبود گاردريل از مسير خود خارج و به دره سقوط كرد كه متاسفانه آسيب هاي جدي به خوردو و سرنشيناش وارد شده است .

نورمحمدي بيان داشت:در منطقه دشت نظير پرتگاه هاي بسيار خظرناك منتهي به دره هاي عميق وجود دارد كه نيازمند جدي به نصب گارديل و ديواره حفاظتي مي باشد تا از بروز حوادث جبران ناپذير پيشگيري شود.

بخشدار كجور گفت: منطقه كجور ديگر همچون سابق كم تردد نيست چرا كه در پايان هر هفته مسافران بومي و نيز گردشگران داخلي و خارجي زيادي را به خود مي بيند كه لازمه همه اينها داشتن راه و جاده اي مناسب با ايمني بالا و استاندارد هاي لازم مي باشد.