يکشنبه 28 شهريور 1389-17:49

همه ماجرا اين نيست

...رودخانه تجن و سد لاستیکی اش و قهر و ناز جراید با فرماندار اصولگرا که نماینده مردم ساری در مجلس را هم وارد دعوا کرده است،همه ی ماجرا نیست ! (يادداشت رسيده)


مازندندنومه:يادداشت زير را يكي از كارشناسان حوزه آب استان كه سال ها بر روي رودخانه هاي استان تحقيق و كار كرده،نوشته است كه انتقادي ست بر احداث سد لاستيكي بر روي رودخانه تجن ساري وكارهايي از اين دست كه به حريم رودخانه ها آسيب مي رساند.مطلب زير با امضاي محفوظ تقديم تان مي شود.

----------------------

رودخانه تجن و سد لاستیکی اش- و قهر و ناز جراید با فرماندار اصولگرا که حضرت شجاعی ، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی را هم وارد دعوا کرده است – همه ی ماجرا در ستمی که به این رود بزرگ می رود نیست ! و اصلا" در مورد کلیه مجاری و منابع آب ما ، جز زشت حرف دیگری و صورت و سیمای دیگری نمانده است .

شاید گذری به بابلسر ، همین شهر توریستی که به هر حال جماعتی را یا در عبور از کنار و میانش و یا در بیتوته موقت آن به تماشا برده است ، داشته اید  و در بخش شمالی پل معلق بر روی بابلرودش ، ساختمانی را غرقه در آب دیده اید که با نام رستوران کشتی به دیده می آید.

این ساختمان کشتی مانند به فاصله ی اندک تا دریا و در بستر آبرو ( نه طغیانی!) بنا گردیده و حسب اعلام تشکیلات ذی ربط در حفاظت رودخانه حتی با موافقت و مجوز احداث شد !

حالا این جنگولک بازی افتتاح و آمدن و نیامدن فرماندار محل در روز افتتاح را فراموش کنیم و بپرسیم ساختمانی بدین کاربری و به جماعتی که شبانه روزش اطعام می شوند و البته پول طعام شان را می پردازند و به حجم وسیع فاضلاب رها شده در رودخانه و دریا ، آیا می توانست در چنین مکان ( بستر آبگیر و آبروي بابلرود ) بنا شود و حتی مجوز احداث هم از دستگاه های ذی ربط ( وزارت نیرو ، محیط زیست ، بهداشت و ... ) بگیرد؟

گفته اند شورایی در دادگستری فعالیت می کند با نام پرطمطراق شورای حفظ  حقوق بیت المال یا نامی به همین مضمون و معنا.آیا مدعی العموم که دبیری این شورا را عهده دار است چنین اعمالی را برمی تابد ؟

آب ، جنگل ، بستر آب و عرصه رویش درخت همه از انفال و متعلق به عموم اند. چه کسی اذن تصرف عدوانی به اموال عمومی را می دهد؟

در بستر تجن که طغیان با دوره برگشت قانونی اش به حجم بالاست ، چه بر سر تاسیساتی که در پارک حاشیه اش به وجود آمده ، می آورد؟

فضای سبز خوب است در بستر خشک و بزرگ ولی ایجاد اعیان نه ! بستر را وزارت نیرو اجاره می دهد اما نباید برای احداث بنا باشد !

دخل و تصرفات در بستر و حریم مجاری فقط به دستگاه ذی ربط در وزارت نیرو ارتباط ندارد ، کجا شد هماهنگی ، همدلی و همکاری برای حفظ انفال؟

در همه جای دنیا برای حریم رودخانه طرح های مختلف کاربری و زیبا سازی می دهند اما بستر همیشه باید مهیای گذر طغیان باشد ، طغیانی که وقت و فصل و مقدار نمی شناسد... !