جمعه 16 مهر 1389-17:25

فضا،فضاي همراهي است

پاسخ رسانه های مجازي مازندران به ادعای یک نماینده:این نماینده محترم در حالی برخی از رسانه ها را متهم به عدم همراهی برای رسیدن به توسعه استان می نماید که خود هر از گاهی چنان عرصه را بر مسئولان تنگ می کند که دود آن تنها به چشم مردم می رود!


 در پی ادعا و اتهام های یک نماینده مجلس شورای اسلامی درمورد رسانه های استان مازندران، جمعی از رسانه های مجازی استان،اعتراضيه اي را با امضاي مشترک،جهت یادآوری به این نماینده محترم انتشار داده اند.

 این نماینده مجلس در همایش اطلاع رسانی هنرمندانه که صبح روز چهارشنبه توسط استانداری مازندران برگزار شد، از عباراتی علیه رسانه ها استفاده کرد که تلخی کلامش حتی با شیرینی سخنان استاندار مازندران و معاون سیاسی اش در دفاع از زحمات رسانه ها از بین نرفت.

وی گفت: "متاسفانه فضای رسانه ای استان ، فضای همراهی نیست. امروز برخی رسانه ها در استان توسط کسانی مدیریت می شوند که همه استان را برای خود و خانواده شان سند زده اند. بروید چند سایت که مصاحبه ها و اخبار ما را کار می کنند،ببینید که بین 100 تا 200 تا کامنت علیه ما می گذارند و این جریانی است که در استان توسط برخی رسانه ها مدیریت می شود."

در این باره نکاتی را به اطلاع مسئولان استان و مخاطبان مان که عمدتا مردم مازندران هستند، می رسانیم:

 1- سابق بر اين شفاف نبودن و ابهام آمیز اظهار نظر کردن، منافع بسیاری را عاید بعضی افراد و جریان ها می کرد، اما امروز در عصر شفاف سازی و شفاف گویی، تاکید بر کلمات دو پهلو و غیر شفاف علاوه بر اینکه پاسخ گويي نیست، موجب بي اعتمادي در افراد و جامعه خواهد شد.اینکه به طور کلی گفته شود "امروز برخی رسانه ها در استان توسط کسانی مدیریت می شوند که همه استان را برای خود و خانواده شان سند زده اند "اتهام بزرگی است و باید این نماینده محترم موضوع را با شفافيت بيشتري اعلام نمایند.

 این نماینده مجلس در قسمتی از اظهاراتش از رسانه‌ها خواست که شفاف‌سازي كنند . در این زمینه باید به عرض ایشان برسانیم که چگونه فردی که خود مبهم و پوشیده سخن می گوید انتظار شفافیت را دارد؟!

 شما که به قول خودتان با چند کامنت این چنین بر افروخته اید، اگر رسانه ها واقعا شفاف سازی کنند چه خواهيد کرد؟! مثلا" در پاسخ به اين سوال که:"چه افراد و جریاناتی با برجسته کردن اختلافات با برخی مسئولان شهری و استانی مانع توسعه منطقه اند؟"چه خواهيد گفت؟

 2- اکثر رسانه های استان با این جمله "فضای رسانه ای استان ، فضای همراهی نیست" موافقند اما در تفسیر و تبیین این جمله بااین نماينده محترم مخالفند . اکثر رسانه های استان مازندران با افراد ، جریان ها و گروه های سیاسی و احزاب و ... که همه را سیاسی می بینند و فقط هدف شان سوار شدن بر موج رسانه هاست همراه نیستند اما با اقدامات و افرادی که برای توسعه و پیشرفت استان گام بر می دارند همراه می شوند . تشخیص این رسانه ها آن قدر بالاست که سره را از ناسره، به خوبی تشخیص می دهند.

 3- تصور اولیه این بود که این نماینده مجلس ، رسانه های مجازی را مي شناسد که گویی تصورات اولیه مااشتباه بود. اینکه گفته شود بین 100 تا 200 کامنت علیه ما می گذارند بیش از آنکه واقعیت داشته باشد ناشی از تصورات ذهنی ایشان است. به جرات می توان گفت در هیچ یک از سایت های استان این تعداد کامنت له یا علیه مسئولی در استان وجود ندارد.

4- این نماینده محترم در حالی برخی از رسانه ها را متهم به عدم همراهی برای رسیدن به توسعه استان می نماید که خود هر از گاهی چنان عرصه را بر مسئولان تنگ می کند که دود آن تنها به چشم مردم می رود! گاهی نیز با برخی از مسئولان شهری و استانی اصطکاک ایجاد نموده که مانع از پیشرفت شهر و استان می گردد. در این باره نمونه های فراوانی وجود دارد. اما از همه آن ها با شکیبائی رسانه ها و ایجاد فرصت برای جبران آنها ، چشم پوشی شد و اکنون گویی رسانه ها "بدهکار" این نماینده شده اند !

 5- به زعم برخی از دوستان رسانه ای ایشان این بار تلاش کرد از مدل برخی افراد ( استفاده از رسانه ها ، حتی مخالف) برای تیتر یک شدن در رسانه های مازندران استفاده کند. شیوه ای که جواب نمي دهد.

 وی باید بداند که اولا رسانه های استان کسانی را مطرح می کنند که برای استان شبانه روزی کار کنند و قدر شناس مردم و رسانه ها باشند. متفاوت بودن لزوما برخلاف مسیر رودخانه شنا کردن نیست و این نماینده راه های نشان دادن جلوه های تفاوت با سایر مسئولان و نمایندگان را می تواند از طریق تلاش و همت مضاعف به دست آورد. این فرد باید بداند تیتر یک شدن در رسانه نیاز به استفاده از درشت گویی نیست بلکه نیاز به کوشش وافر برای مردم دارد.

 چه خوب بود ایشان به جای استفاده از این عبارات برای رسانه هایی که بدون هیچ چشمداشتی تنها برای توسعه استان تلاش می کنند ارزش قائل می شد و این عبارات را در یک جلسه رسمی آن هم در جلسه ای که هدف آن تعامل با رسانه ها بود به کار نمی برد.

 6- ارکان اصلی همایش اطلاع رسانی هنرمندانه عبارتند از : اهالی رسانه‌ها، مدیران دستگاه های اجرایی استان و مدیران روابط عمومی دستگاه ها. با این اوصاف از جمله افراد غیر مرتبط در این همایش، نماینده مزبور بوده است. اگر نامبرده یک مهمان است که حرفی نیست اما اگر مرتبط است حداقل برای رسانه ها مشخص کنید که ایشان چه پستی در دولت دارند ؟ چه رابطه ای با اطلاع رسانی دستگاه های اجرائی دارند؟ متولیان استانداری و این برنامه باید به اين ابهامات دهند. شاید قرابت بیش از حد اين نماينده محترم با دولت این تصور را در دوستان دست اندرکار  همایش به وجود آورد که ایشان هم از مجموعه دولت محسوب شود! متولیان این برنامه نباید تریبون عمومی و رسمی را در برای مطرح کردن مسائل شخصی در اختیار افراد قرار دهند.

 7- به ایشان پیشنهاد می کنیم نگاه شان به رسانه و اهالی رسانه را تغییر دهند. رسانه برای مدح به وجود نیامده است. امروز به زعم کارشناسان ، رسانه ها یک فرصت محسوب می شوند و همه سعی می کنند از این ظرفیت استفاده نمایند، اما اين نماينده محترم برخلاف مسیر ، همچنان نگاهش به وسائل ارتباطی به عنوان یک تهدید می باشد. ایشان بهتر است دنبال راهی مناسب تر برای مطرح نمودن خود باشد و رسانه های استان را وارد فضا سازی های کاذب نکند.

در حالی که امروز مدیریت ارشد استان و معاون سیاسی و امنیتی از رسانه ها به خصوص رسانه های مجازی به عنوان یار و مشاور در امور توسعه ای استان یاد می کنند متهم کردن همين رسانه ها اقدام عجولانه و غير قابل باوري محسوب می شود.

 در این همایش سخنان استاندار مازندران و معاون سیاسی و امنیتی اش نشان داد که دو مسئول ارشد اجرایی در استان نگاه عمیقی به کارکرد رسانه ها دارند.

طاهایی و ابراهیمی با سخنرانی در دومین همایش اطلاع رسانی هنرمندانه همچون گذشته نشان دادند که علاوه بر سعه صدر ، به ظرفیت بالای رسانه ها واقفند و همواره رسانه ها را عنوان یک فرصت نگاه می کنند.

و کلام آخر : شهامت و جسارت این نیست که به موضوعات چالشی ، ابهام آمیز و اختلاف برانگیز دامن زد بلکه شهامت و جسارت این است که در صورت خطا، مسئول به عذرخواهی و تصحیح سخنان و حتی برداشت مخاطبان بپردازد. امیدواریم دغدغه اصلی مسئولان این استان توسعه و پیشرفت مازندران با همکاری اهالی رسانه باشد.