سه شنبه 27 مهر 1389-17:27

يک کارشناس بانکي:هر خودپرداز،روزي 225 هزار تراکنش انجام مي دهد

ابوالحسن معصومي اعلام کرد: مازندران در تعداد کارت‌های خودپرداز صادر شده با بیش از 5/3 میلیون کارت،رتبه ششم را در کشور داراست-برای بیش از 50 درصد جمعیت کشور کارت بانکی صادر شده است-بر روی سیستم شتاب به طور متوسط ماهانه 144 میلیون تراکنش انجام می شود.


بنا بر خبر رسيده به مازندنومه،ابوالحسن معصومی-کارشناس بانکی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی «ایران بانک 2010»- گفت:بالغ بر یکصد میلیون نفر در کشور دارای کارت برداشت هستند که کارت‌های اعتباری،‌خرید، هدیه و پول الکترونیک در این بخش جای می‌گیرند.

معصومی افزود: خودپردازها در سطح شعب یا بیرون شعب دومین ابزار الکترونیک هستند که در حال حاضر حدود 197 هزار خودپرداز در اختیار شبکه بانکی است و از این تعداد 73 درصد در استان‌ها و 27 درصد در تهران مستقر شده است.

این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره،دستگاه‌های پایانه فروش (POS) را نیز در زمره تجهیزات الکترونیک دانست و گفت: تاکنون 256 هزار پایانه فروش در سطح کشور نصب شده که 70 درصد آن در استان‌ها و 30 درصد آن در تهران قرار گرفته است.

وی با اشاره به پایانه شعب (pinpad) به عنوان دیگر ابزار در نظام پرداخت‌های الکترونیک تعداد آنها را 36 هزار و 400 پایانه در سطح شعب بانک‌های کشور ذکرکرد و گفت: از این میزان 88 درصد در تهران و 11 درصد در شهرستان‌ها مستقر شده که البته هدف از ترویج بانکداری الکترونیک هدایت مردم به سمت عملیات بیرون بانک و افزایش پایانه‌های فروش است.

وی همچنین با اشاره به اینکه میانگین کارت‌های صادره نسبت به خودپردازها از آمار مناسبی برخوردار است، تصریح کرد: استان مازندران در تعداد کارت‌های صادر شده با بیش از 5/3 میلیون کارت رتبه ششم را داراست و از بین 18 هزار و 800 دستگاه پایانه فروش، 691 دستگاه دارد که در سطح کشور رتبه مناسبی است.

بر اساس اين گزارش،معصومي از بررسی کیفیت سرویس دهی بانک‌ها به تجار، فعالان اقتصادی و عامه مردم در این جشنواره خبر داد و گفت: متوسط تراکنش‌های موفق ماهانه، خودپردازهای هر بانک نسبت کارت صادره به خودپرداز، پایانه فروش و پایانه شعب بررسی خواهد شد.

وی در مورد بررسی وضعیت تراکنش بانک‌ها به 50 نوع تراکنش بانکی اشاره کرد و افزود: دریافت وجوه توسط کارت‌ها ، مانده گیری ، انتقال وجه، پرداخت قبوض، واریز حساب و ... در آیتم‌های تراکنشی بانک‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

معصومی تصریح کرد: شاخص‌هایی مانند پرداخت قبوض و انتقال وجه در بررسی تراکنش‌ها کلان‌تر است تا مانده گیری که به خودی خود منجر به گسترش مبادله‌های الکترونیک نخواهد شد.

معصومی با اشاره به اینکه برای بیش از 50 درصد جمعیت کشور کارت بانکی صادر شده است،افزود: در 4-3 سال اخیر تمام بانک‌ها سعی بر به روز کردن تجهیزات خود کرده‌اند اما بخش اعظمی از تراکنش‌های ناموفق مربوط به زیرساخت‌هاست.

وی با اشاره به اینکه حجم عملیات بر روی سیستم شتاب زیاد شده و به طور متوسط ماهانه 144 میلیون تراکنش انجام می شود که با احتساب آمار روزانه، این میزان به 4 هزار و 800 تراکنش می‌رسد،افزود: به این ترتیب هر خودپرداز به طور متوسط روزانه 225 هزار تراکنش انجام می‌دهد که بسیار سنگین است.

این کارشناس بانکی برای رفع این معضل تاکید کرد که بانک‌ها باید از مخابرات پهنای باند بیشتری دریافت کنند. 

معصومی افزود: صادرات و واردات در دوره‌های رونق و رکود باید بررسی شده و مباحث و راهکارها پیوسته مورد ارزیابی قرار بگیرند،به همین جهت یکی از روزهای جشنواره به بانکداری بین‌المللی اختصاص یافته است.

این کارشناس بانکی در ادامه سخنان خود به ضرورت ارتباط بانک‌ها به خصوص در حوزه‌های شهرستانی با اصناف و بخش‌ها به صورت مستقیم تاکید کرد و گفت: علاوه بر این بانک‌ها باید به سمت ترویج کارت های اعتباری حرکت کنند طوری که مشتریان اعتباری هر بانک که شناخته شده هم هستند، تا سقف 5 میلیون تومان اعتبار در حساب جاری بگیرند که این امر با فرهنگ‌سازی و آموزش بانک‌ها باعث  نیاز نداشتن به جابه‌جایی پول فیزیکی خواهد شد.