سه شنبه 27 مهر 1389-18:3

سازمان جنگل ها در برابر وزارت نيرو؛آيا ساخت سد هراز متوقف مي شود؟

ساخت سد هراز توسط وزارت نيرو باعث قلع و قمع جنگل‌هاي البرز مركزي شده است-بيش از دو ماه از شكايت منابع طبيعي استان مازندران به دادسراي آمل براي جلوگيري از ادامه كار غير‌قانوني ساخت سد هراز مي‌گذرد-سازمان جنگل ها،هديه دولت به مردم مازندران را پس مي گيرد.


به گزارش مازندنومه،مدتي است که ساخت سد هراز در منطقه آمل که گفته مي شود بزگ ترين سد شمال کشور است،باعث از بين رفتن درختان زيادي در محل احداث سد شده است.

 هفته گذشته علي سلاجقه-رييس جديد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري- وعده داد در مورد ساخت سد هزار كه به قلع و قمع جنگل‌هاي البرز مركزي منجر شده موضع گيري و با قاطعيت عمليات ساخت اين سد را متوقف مي كند.

سلاجقه گفت:دستور پيگيري اين موضوع را مي‌دهم و ساخت سد را متوقف مي کنيم.

 او با تاكيد بر اينكه شروع هر پروژه‌اي مبتني بر مجوز ارزيابي است، گفت: هيچ پروژه‌اي بدون ارزيابي به هيچ وجه قابليت اجرايي ندارد.

البته گفته‌هاي سلاجقه مبني بر دستور توقف ساخت سد در حالي است كه بيش از دو ماه از شكايت منابع طبيعي استان به دادسراي آمل براي جلوگيري از ادامه كار غير‌قانوني ساخت سد هراز مي‌گذرد.

بر اساس اين گزارش وزارت نيرو در حال ساخت بزرگ‌ترين سد در شمال كشور به نام سد هراز است.

 در جريان ساخت اين سد كه گفته مي‌شود بدون مجوز منابع طبيعي در حال ساخت است و البته پروژه ارزيابي هم ندارد، درختان دامنه البرز شمالي در حال قطع شدن هستند.

به گزارش مازندنومه 29 مهرماه سال گذشته بود که رسانه ها خبر دادند پس از گذشت 24 سال از آغاز مطالعات سد هراز در شهرستان آمل، عمليات اجرايي اين سد با حضور معاون اول رئيس جمهور آغاز مي شود.

معاون اول رييس جمهوري در مراسم افتتاح اين سد،ساخت سد مخزنی هراز را هديه دولت به مردم مازندران عنوان کرده و گفته بود:اين پروژه باید در چهار سال باقیمانده دولت دهم به پایان برسد.

وي اين را هم گفته بود که كلنگ‌هایی كه دولت احمدی‌نژاد می‌زند به سبك مازندرانی‌های قهرمان است و ما نیز از آقای دكتر احمدی‌نژاد اتمام هرچه سریع‌تر این پروژه در سه‌سال آینده را مطالبه می‌كنیم.

با اعلام متوقف شدن اين طرح از سوي سلاجقه، رييس سازمان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري عملا"خود را مقابل محمد رضارحيمي-معاون اول قدرتمند رييس جمهوري- قرار داده و قصد دارد هديه دولت به مردم استان را پس بگيرد.

البته  در مراسم افتتاح سد هراز اعلام شده بود که مطالعات فاز نخست و دوم سد منگل آمل به پايان رسيده و نتايج حاصل از آن هم مثبت بوده و هيچ مشکل زيست محيطي که پيش از اين در مورد ساخت سد منگل مطرح بوده وجود ندارد و سازمان حفاظت محيط زيست کشور هم محل ساخت سد منگل را تائيد کرده است.

با احداث اين سد بزرگ آب مورد نياز 100 هزار هکتار از اراضي کشاورزي پنج شهرستان آمل، بابل، بابلسر، فريدونکنار و محمود آباد تأمين مي شود ضمن آنکه سالانه حدود 25 مگاوات برق نيز توليد خواهد شد.

بر اساس اين گزارش سد هراز را از نوع وي، ارتفاع 155 متر از پي و طول تاج 595 متر  است که حجم ذخيره اين سد 390 ميليون متر مکعب مي باشد و سالانه قادر است تا بيش از 600 ميليون متر مکعب آب را تنظيم کند.

 اعتبار مورد نياز جهت احداث اين سد 370 ميليارد تومان اعلام شده است.

گفتني است ساخت سدمنگل آمل بر روي رودخانه هراز در سفر دولت به اين شهرستان تصويب و رديف پروژه هاي ملي دولت قرار گرفت.

خاطرنشان مي کنيم رودخانه هراز از دماوند تغذيه مي شود و دبي آن يک ميليارد مکعب در سال است.