پنجشنبه 29 مهر 1389-22:12

شهرداري برد

در جلسه حل مشکل فروشگاه رفاه و شهرداري ساري مطرح شد:طی چند سال اخیر که در ساری کار می کنیم یک جورهایی دست و پای مان را بسته اند و به هر سمت که می رویم یک گیر وجود دارد- به بعضی از کارهای آقای رفسنجانی نقد دارم اما وی یک روز در مقام رئیس جمهور تصمیم گرفته و نباید امروز این سیاست را نفی کنیم- اگر قرار است حرف نزنم جلسه را ترک می کنم-من هم جزء طبقه متوسط به پايين هستم و همسرم از فروشگاه رفاه خرید می کند.


مازندنومه:صبح روز پنج شنبه جلسه اي در استانداري مازندران برگزار شد که در آن مسئله بدهي فروشگاه رفاه ساري به شهرداري بررسي شد.در پايان نشست فروشگاه رفاه موظف شد بدهي هاي 15 ساله خود را به شهرداري ساري پرداخت کند.گزارش کامل خبرنگار ما را از اين جلسه بخوانيد.

----------------

چهار دقیقه مانده به ساعت هشت وارد سالن شماره دو استانداری شدم.در سمت راست سالن مدیرعامل فروشگاه رفاه،مدیر حقوقی فروشگاه و دو نفر همراه و کمی آن طرف تر فرماندار ساری و معاون عمرانی استاندار نشسته بودند.

 در مقابل و در سمت چپ، اعضای شورای شهر و شهردار بودند. من هم با کمی فاصله در همین سمت نشستم. دقایقی بعد معاون برنامه ریزی استانداری هم وارد سالن شد و او هم در سمت اعضای شورا نشست.

ساعت هشت و هشت دقیقه بود که استاندار وارد سالن شد و جلسه بررسی مسائل مطرح شده بین فروشگاه رفاه و شهرداری ساری رسمیت يافت.

ابتدا مدیرعامل رفاه به دستور استاندار شروع به حرف زدن کرد و گفت: مالکیت فروشگاه رفاه ساری سابقه 15 ساله دارد و توافقات متعددی صورت گرفته تا تکلیف سند این فروشگاه مشخص شود اما این مسئله رخ نداده و چهار سال است که درگیر سند این فروشگاه هستیم.

عالی پور افزود: ناچار و علی رغم میل متقبل شدیم که سهام شهرداری را در این فروشگاه ارتقا دهیم ،اما ارتقاي سهام به این راحتی نیست و مذاکراتی با سایر سهامداران انجام دادیم تا موافقت کردند.

وی با بیان اینکه شهرداری سهام اولیه را دریافت و از گرفتن سهام دوم خودداری کرد اظهار داشت : در حال حاضر شرایط خاصی وجود دارد.فروشگاه رفاه در بحث اجرای قانون هدفمندی و ذخیره سازی ، پایه و محور این قضیه شده و در این فضا درگیر صحبت هایی شده ایم که وقت مسئولان را گرفته و استنادم این است که بنا به توافقاتی که انجام شده مسائل باید برطرف شود.

عالی پور با اشاره به اینکه سرمایه گذاری خوبی در چالوس کرده ایم و در ساری هم آمادگی سرمایه گذاری مجدد داریم خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر که در ساری کار می کنیم یک جورهایی دست و پای مان را بسته اند و به هر سمت که می رویم یک گیر وجود دارد و خودمان هم تاسف می خوریم در این استان که می توان خوب کار کرد اما رغبتی باقی نمانده و امیدواریم این مسیر باز شود تا پتانسیل های فروشگاه رفاه را به خوبی عرضه کنیم.

معاون عمرانی استانداری با اشاره به اخلافات بین فروشگاه رفاه و شهرداری ساری گفت: دستوراتی در این زمینه صادر و اقداماتی انجام شده اما به دلیل تغییراتی که در مدیریت استان بوده ، این کار سامان نگرفته است.

عیسی هاشمی با بیان اینکه سال 87 این قضیه حالت جدی تری به خود گرفته بود، اظهار داشت : طی جلسه ای بنا شد که طلب شهرداری در قالب سهام ارائه شده و بدهی رفاه هم مشخص شود و قرار بر این بود که شهرداری نسبت به صدور پایان کار و انتقال رسمی فروشگاه رفاه اقدام کند .

 وی با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر طلب خود را 13 میلیارد تومان اعلام کرده اند افزود: بخش عمده ای از این طلب مربوط به تغییر کاربری بوده و طلب واقعی شهرداری سه میلیارد تومان است.

 هاشمی با بیان اینکه فروشگاه رفاه در جهت رفاه شهروندان حرکت می کند و در بررسی های اجتماعی عنوان شده که عموم مردم که از این فروشگاه خرید می کنند از قشر متوسط به پایین جامعه هستند، خاطرنشان کرد: فروشگاه رفاه یک سوپاپ اطمینان برای تنظیم بازار و خدمات دهی به قشر محروم جامعه است .

 وی گفت: چنانچه شهرداری برای طلب 13 میلیارد تومانی اسناد و مدارکی در دست دارد بهتر است ارائه کند چراکه این طلب در اسناد استانداری سه میلیارد تومان است.

معاون عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه نماینده شورا در جلسات گذشته پس از امضای صورتجلسه عنوان کرده که اختیارات برای تصمیم گیری از جانب تمامی اعضای شورا را نداشته تصریح کرد: نماینده ای که از سوی هر نهاد و ارگان در جلسه شرکت می کند باید تام الاختیار باشد و این به معنای آن است که سایر افراد ، سرنوشت خود را به دست نماینده می سپارند.

وی به چهار عضو شورای حاضر در جلسه گفت: افراد حاضر نماینده سایر اعضا هستند و فردا نمی توانند بگویند ما هفت نفر در جلسه نبودیم.

هاشمی با اشاره به اینکه در خصوص این معضل 15 ساله باید تصمیمی گرفته شود یادآور شد: نمی توانیم هی استخوان لای زخم بگذاریم .

اما شهردار ساری خطاب به هاشمی گفت: با همه ارادتی که به شما دارم اما صحبت شما در خصوص نماینده تام اختیار در رابطه با خودتان صدق نمی کند ؛ اگر امروز رضایی به عنوان نماینده سایر اعضای شورا اینجاست و باید تام الاختیار باشد پس چه گونه است که نماینده استانداری با ابلاغ استاندار در جلسه ماده 77 شرکت می کند اما هیچ اجازه ای برای تصمیم گیری ندارد و تلفنی به نماینده استاندار گفته می شود که وظیفه نداشتی در آن جلسه شرکت کنی اما حالا که رفته ای باید فلان حرف را بگویی و فلان تصمیم را بگیری ؟

 هاشمی هم پاسخ داد : شما هم می توانستید در آن جلسات به نماینده خود زنگ زده و بگویید تصمیم نگرفته و جلسه را ترک کند.

 استاندار برای فروکش کردن این بحث به میان آمد و گفت: آن موقع که قرار بود فروشگاه رفاه راه اندازی شود نه اعضای شورایی در کار بودند و نه مدیرعامل فروشگاه رفاه اما من آن زمان مسئول بودم.

 طاهایی با اشاره به اینکه سیاست رئیس جمهوري وقت ( آیت الله هاشمی رفسنجانی ) در ایجاد فروشگاه های زنجیره ای ، رفاه مردم و رسیدگی به صنعت بسته بندی بود تصریح کرد: بر این اساس قرار شد استانداری ها از طریق شهرداری برای این منظور زمین لحاظ کنند و به دلیل اینکه وضعیت زمین در مازندران این گونه است ( مازندران زمین ندارد !) زمینی از پارک که باید در اختیار مردم می بود ، به احداث فروشگاه رفاه اختصاص داده شد ؛ آن موقع من در استان نبودم.

طاهایی به پارک ساری اشاره کرد و گفت که اکنون این پارک تنها مارک شهرداری بر شهر است و نيز سد لاستیکی که به تازگی افتتاح شده ، هرچند که این پارک هم در حد شان مردم نیست.

 وی با بیان اینکه حساسیت شورا برای صیانت از حقوق شهروندی قابل ستایش است افزود:پروژه های قابل ذکر شهرداری ربطی به این مسئله ندارد.

 استاندار مازندران ادامه داد: از همان ابتدا که استانداری دراین زمینه دخالت داشت و شورایی در کار نبود باید سند و پروانه صادر می شد.

وی یادآور شد: بعضی از دستگاه های دولتی وقتی ساختمانی بنا می کنند فکر می کنند نباید پروانه ساخت دریافت کنند.

 طاهایی تصریح کرد: با اینکه شرایط مناسب دریافت پروانه برای دستگاه ها لحاظ می شود، متاسفانه یک بداخلاقی اداری است و چون دولتی هستند فکر می کنند نباید پروانه بگیرند .

وی با بیان اینکه ساختمان قدیم فرمانداری هم پروانه ساخت ندارد اظهار داشت : این روند در جاهای مختلف کشور وجود دارد و فرودگاه رامسر هم درگیر همین مسئله است ،چرا که بنای ایستگاه سوخت گیری هواپیما در شهر ساخته شده و پروانه هم نگرفته و مسئله به ماده 100 کشیده شده است.

 طاهایی با اشاره به اعمال دومدیریتی در مسئله فروشگاه رفاه گفت: زمانی که استانداری اختیار داشته باید نسبت به صدور سند فروشگاه رفاه اقدام می کرد و این ايرادی است که به استانداری وقت وارد است .

 وی با بیان اینکه حقوق شهرداری باید استیفا شود خاطرنشان کرد: تصمیمات استاندارهای قبل در این زمینه باید محترم شمرده شود و موضع استانداری هم تصمیمات استاندار وقت است .

در ادامه جلسه مدیرکل دفتر شهری استانداری مازندران در تکمیل صحبت های هاشمی گفت: بنا بود تیم کارشناسی اعم از مسئولان مالی شهرداری و کارشناسان دفتر شهری ودفتر فنی استانداری ، مطالبه شهرداری را محاسبه و استخراج کنند.

سید یونس حسینی اظهار داشت : در جلسات بعدی ، این مطالبات مورد تمکین واقع نشد و در نهایت مقرر شد جلسه ای با شهردار وقت تشکیل شده و گزارش ارائه شود و اگر نیاز به توضیحات کارشناسی وجود دارد از کارشناس ما دعوت شود که این مسئله رخ نداد.

در اين هنگام يک عضو شورای شهر ساری که دید کفه ترازو به نفع فروشگاه رفاه سنگینی می کند برآشفت و با صدای بلند خطاب به هاشمی گفت: الان جای قاضی نشسته و می خواهید رای بدهید؟ شما حرف بزنید ما هم کلی حرف داریم.

 نقیبی خطاب به استاندار اظهار داشت : از فروشگاه رفاه حرف می زنید و اجازه نمی دهید شورایی ها دفاع کنند ، اگر قرار است حرف نزنم جلسه را ترک می کنم ؛ مدیرعامل رفاه ، مدیرکل شهری ، معاون عمرانی و شخص استاندار از فروشگاه رفاه حمایت می کنند ، ما شاکی هستیم و باید حرف بزنیم .

 استاندار هم برافروخته گفت: سیاست دولت دفاع از فروشگاه های رفاه است و شما نمی توانید سیاست دولت را معین کنید .

طاهایی افزود: بحث قانون هدفمندی در پیش است و فروشگاه رفاه هم د راین مسئله پایه و محور کار است ، دل تان مي خواهد برای شما پرونده امنیتی تشکیل دهم که می خواهید دراجرای این قانون اخلال ایجاد کنید؟

استاندار مازندران یادآور شد: بنده به بعضی از کارهای آقای رفسنجانی نقد دارم اما وی یک روز در مقام رئیس جمهور تصمیم گرفته و نباید امروز این سیاست را نفی کنیم.

 وی گفت: اگر الان می خواستند فروشگاه رفاه ایجاد کنند ، حق با اعضای شورا بود و باید مابه ازای زمینی که در اختیار گذاشته اند را دریافت می کردند اما این اختیار ، آن زمان در دست استاندار بود.

طاهایی با اشاره به اینکه چرا ما با رسانه با یکدیگر حرف می زنیم تصریح کرد: وقتی می توانیم در یک اتاق با هم صحبت کنیم چرا از پشت تریبون با هم حرف می زنیم؟

وی با بیان اینکه استانداری باید دقت کند با چه ادبیاتی با نمایندگان حرف بزند و شورایی ها هم بدانند با دولت چگونه حرف بزنند افزود: اکنون سی دقیقه وقت در اختیار شورایی ها است و نقیبی هرچه می خواهد دل تنگت بگو.

اما رضايي-رئیس شورای شهر ساری- گفت: فرآیند تفکری که در شورا مطرح است و آنچه که شهردار به عنوان حقوق حقه مردم مطرح می کند اگر در شورا مطرح شده و مصوب نشود ، قابلیت اجرایی ندارد.

 مهدی رضایی فرح آبادی تصریح کرد: اگر قرار است به فروشگاه رفاه تحت عنوان خاص نگاه کنیم ، خیلی چیزها در این شهر خاص است .

 وی اظهار داشت: سالن های ورزشی ، حاج حسن و اکبرجوجه هم خدمات خاص ارائه می دهند ، مردم سهامدار شرکت های تعاونی هستند و نمی توانیم فروشگاه رفاه را جدای از این موارد ببینیم .

رضایی یادآور شد: طبق قانون ، شهرداری می تواند در مقابل جریمه ها ، وجه نقد دریافت کند و مطرح شدن سهام رفاه برای ما پذیرفتنی نیست ، آخرین حکم از سوی دیوان هم به نفع شهرداری صادر شده و طبق قانون خواهان اجرای حکم هستیم.

 نقیبی در این هنگام گفت: شورا مظلوم واقع شده و همه طرف فروشگاه رفاه را گرفتند برای همین بود که در میان صحبت های مدیرکل دفتر شهری ، حرف زدم.

 وی تصریح کرد: اگر من در مقطعی به عنوان رئیس شورا در جلسه حرفی زده ام ممکن است سایر اعضای شورا حرف من را رد کنند.

عضو شورای شهر ساری با اشاره به اینکه 3500 متر زمین به مدت 15 سال رایگان در اختیار رفاه بود اظهار داشت : زمین را رایگان گرفته بودند و می توانستند رایگان هم پروانه بگیرند اما به خود زحمت ندادند و اکنون که سیر پرونده به شورای سوم رسیده ، آقایان تمام راه حل را طل کرده و به دیوان هم اعتراض کردند چون نتیجه نگرفته اند ، به استانداری پناه آوردند.

وی با بیان اینکه به عدد طلب کاری ندارم گفت: دیوان به نفع شهرداری رای داده ، شهردار و نماینده مالی شهرداری اعتقاد دارند که سه میلیارد تومان مبلغ طلب است و ما موظفیم در گرفتن حقوق شهرداری تلاش کنیم.

نقیبی افزود: بااینکه به 80 درصد از صحبت های هاشمی اعتقاد ندارم اما با 20 درصد باقیمانده مبنی بر تشکیل تیم کارشناسی برای محاسبه طلب موافقم .

 وی اظهار داشت : سهام به درد مردم ساری نمی خورد ، در جریان مشکلات شهرداری هستید ، ما پروژه های زیاد داریم و نیازمند پول هستیم.

نقیبی خطاب به استاندار با بیان اینکه امروز شما قاضی این جلسه هستید گفت: ما که نمی خواهیم از رفاه باج بگیریم ، اگر حق شهرداری است باید پرداخت شود و بر اساس سهام باید پول بدهند.

 استاندار مازندران گفت: امروز وزیر بهداشت به مازندران سفر کرده و من مي باید در خدمت وزیر بودم اما به خاطر احترام به این مسئله و اعضا، جلسه را لغو نکردم تا مسئله رفاه حل شود.

 سید صالح صالحی نیا-نائب رئیس شورای شهر- هم فقط یک سوال پرسید و جواب آن را خواست.او پرسيد: اگر شهرداری سهامدار است چرا تاکنون یک ریال به عنوان سود سهام دریافت نکرده است؟

 دیگر عضو شورای شهر ساری در این نشست اظهار داشت : سیر جلسه به سمتی رفته که هیچکدام خواهان آن نیستیم .

محمد دامادی با بیان اینکه رفع این مشکل دغدغه همه است تصریح کرد: گره ای که با دست باز می شود نیاز به دندان و قدرت ندارد.

 وی خطاب به هاشمی در خصوص اینکه گفته بود قشر متوسط به پایین جامعه از فروشگاه رفاه خرید می کنند گفت: خدا را شکر که من هم جزء این قشر هستم چراکه همسرم از این فروشگاه خرید می کند.

 دامادی با بیان اینکه اجازه ندهیم بعضی بداخلاقی ها اتفاق بیفتد خاطرنشان کرد: بنده در کمیسیون ماده 77 نماینده شورا بودم و اگر استانداری مخالف بود می توانست مخالفت خود را عنوان کند اما بیم این است که ترک جلسه کردن ها ، یک روز باب شود .

 وی با اشاره به اینکه همه کسانی که به شهرداری مراجعه می کنند تابع یک قانون هستند یادآور شد: شورا هر ساله عوارض شهرداری را مصوب می کند و کارشناسان باید عوارضی را که رفاه نپرداخته محاسبه و دریافت کنند.

دامادی با بیان اینکه همه ما به دولت اعتقاد داریم گفت: قبل از اجرایی شدن قانون هدفمندی هم ما نمی توانستیم به رفاهی ها حرف بزنیم .

وی یادآور شد: معتقدیم رفاه به شهرداری بدهکار است و نیز قانون ما منطبق بر شرع است اما بدهکار تصمیم گرفته به جای پول ، سهام بدهد ؛ اگر بدهکار یک چوپان بود باید به ما گوسفند می داد؟ قاعده این است که در ازای طلب ، وجه رایج مملکت پرداخت شود.

در اين موقع معاون برنامه ریزی استاندار پس از یک ساعت و نیم حضور در جلسه و سکوت کامل ، سالن جلسه را به آرامی ترک گفت.

در این زمان هاشمی جای خود را تغییر داده و در جای معاون برنامه ریزی نزدیک دامادی و نقیبی نشست و سه نفر به آرامی شروع به حرف زدن کردند که چون نمي شنيدم متوجه نشدم چه چيزي به هم گفتند!

 نوبت به شهردار ساری رسید و وی با بیان اینکه امام رضا (ع) به استاندار قوت بدهد که حق شهرداری را از رفاه بگیرد گفت: روزنامه شرق در هفتم تیرماه سال جاری این تیتر را زده است؛وي فتوکپی اي را که از روزنامه داشت بالا گرفت و نشان داد و سپس تیتر را خواند: « حراج اولین فروشگاه زنجیره ای رفاه پس از انقلاب » و افزود اسم ما هم اینجا آمده .

 حجازی خطاب به استاندار گفت: قبل از هر چیز شما را یک فرد متدین قبل از انقلاب می دانم چراکه بعد از انقلاب همه متدین شدند .

وی اظهار داشت : چرا نباید شهرداری حق و حقوقش را بگیرد؟

 شهردار ساری با بیان اینکه همه چیز مال آقایان است، خاطرنشان کرد: شهرداری 3500 متر زمین در اختیار گذاشته ، همین زمین را قیمت گذاری کنند و پول ما را بدهند ، ما هیچوقت نمی خواهیم با دولت در تقابل باشیم.

 وی در بیان این جمله از سوی استاندار که گفته بود چرا مسائل را رسانه ای می کنید،گفت: رسانه ها چون کم کار هستند ، خودشان دنبال سوژه هستند ، شهرداری و شورا نمی خواهند دست رسانه ها سوژه بدهند .

 تا اینجای کار جو جلسه به گونه ای بود که گویا رفاهی ها برنده شده اند و شورایی ها باخته اند که هاشمی به یکباره گفت سود سهام شهرداری باید از سال 74 تاکنون محاسبه و پرداخت شود.

 فرماندار ساري هم به یاد سوال صالح نیا افتاد که تاکنون جوابی نشنیده بود و سپس این مسئله را يادآوري و تذکر داد.

 استاندار مازندران گفت: شورا پارلمان محلی و متولی امور شهرداری است و باید حقوق شهرداری را بگیرد.

شعبانپور -رئیس اداره مالیات و دارایی- هم توضیحاتی فنی در خصوص نحوه حسابداری ارائه کرد که روزنه های امیدی برای شهرداری و شورا گشوده شد.

بر اساس مطالب ارائه شده در این جلسه ، شهرداری ساری دارای پنج میلیون و 700 هزار سهام به قیمت هر سهم 760 تومان درفروشگاه رفاه ساری است .

مقرر شد فروشگاه رفاه پس از فروختن سهام شهرداری و محاسبه سود سهام از سال 74 تاکنون ، طلب شهرداری را پرداخت کند.

استاندار مازندران از مدیرعامل فروشگاه رفاه خواست تا نیمه آبان ماه این مسئله را نهایی کند و شهرداری پس از دریافت طلب نسبت به انتقال سند و صدور پروانه اقدام کند.

در پایان جلسه از شهردار ساری پرسیدیم این چه روندی است که در پیش گرفته و به رسانه ها توهین می کنید؟ که حجازی در پاسخ گفت: من به رسانه ها توهین نکردم ، رسانه ها آبروی ما را می برند ، مسئله اي را که در شورا مطرح می شود،در بوق و کرنا می کنند .

 به شهردار گفتیم : مسئله ای که در صحن علنی مطرح می شود حتما قابلیت رسانه ای شدن دارد و در غیر این صورت چرا اعضای جلسه اعلام نمی کنند که برخی مسائل را رسانه ای نکنید؟

وی پاسخ داد: از امام زین العابدین پرسیدند از کدام شهر خاطره بدی داری ؟ حضرت فرمودند از شام ، گفتند پدر بزرگوارتان را در کربلا شهید کردند چرا از شام خاطره بدي دارید؟ حضرت پاسخ داد چون در شام آبروی ما بردند ؛ حالا رسانه ای ها هم آبروی ما را می برند.

من هم به عنوان خبرنگار به شهردار گفتم: از ظواهر شهر مشخص است که شهردار بیکار است یا رسانه ها!