يکشنبه 5 دی 1389-11:33

34 پژوهشگر تجلیل شدند

  40هزار هیات علمی در ایران از 10 سال گذشته تاکنون مقاله ای ارایه ندادند-آمریکا و انگلیس به دنبال زمین گیر کردن ایران هستند-(گزارش مازندنومه از مراسم آغاز هفته پژوهش،دانشگاه مازندران- بابلسر)


با آغاز هفته پژوهش در مراسم افتتاحیه بزرگداشت این هفته از 34پژوهشگر برتر مازندران تجلیل شد.

به گزارش مازندنومه،در این مراسم دکتر قاسم نجف پور، مجید تقی زاده و عسکر جانعلی زاده از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دکتر محمد علی بهمنیار، مجید لطفعلیان و محمد رضا پور مجیدیان از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، دکتر محمدرضا حسنجانی روشن ، مجید سعیدی و محمد علی ززولی از دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران، تجلیل شدند.

همچنین دکتر سید هادی ناصری، موسی قائمی، حسین جعفری، علی بهاری ، رحمت عباس نژاد، احمد جعفری صمیمی، محمود شارع پور، علی اکبر ایزدی فرد و احمد احمد پور از دانشگاه مازندران به عنوان پژوهشگران برتر انتخاب شدند.

در بخش مخترعان نیز حمید آقاگل زاده، سعید عربعلی و داریوش گیاهی ، در بخش نخبگان خلیل گرگانی فیروزجاه، سید هاشم رسولی، سید محمد جواد حسینی، و نیز از دانشگاه پیام نور، غیر انتفاعی و آزاد اسلامی دکتر محمد صالحی، حبیب الله نجفی و حسن مبینی به عنوان پژوهشگران برتر تجلیل شدند.

 از مراکز پژوهشی نیز مصطفی نوروزیان، محمد اکبرزاده، ناهید آملی و حسن فضلی و نیز در بخش ویژه دهمین دوره بزرگداشت هفته پژوهش دکتر محسن جهانشاهی از دانشگاه صنعتی بابل و دکتر جهانبخش رئوف از دانشگاه مازندران به عنوان پژوهشگران ویژه انتخاب شدند.

* جنبش تولید علم در ایران پس از قرن ها توقف، راه اندازی شده است

 نماینده مقام معظم رهبری در استان مازندران هفته پژوهش را هفته نهادینه شدن تولید علم توسط محققان اندیشمندی دانست که پیشتازان عرصه دانش در تمامی زمینه های نظری و علمی اند.

به گزارش مازندنومه حجت الاسلام نورالله طبرسی به مناسبت هفته گرامی داشت پژوهش و فناوری،پيامي به اين مراسم ارسال کرد که در بخشي از آن آمده:خوشبختانه موفقیت های مستمر پژوهشگران و دانشمندان ایرانی در عرصه رقابت های علمی جهانی و به خصوص مقاله های برتر جهانی، المپیادهای علمی، مسابقات نرم افزاری دانشگاهی و موفقیت های محققان مستعد ایرانی در زمینه سلول های بنیادی و بیونانوتکنولوژی ثابت می کند که جنبش تولید علم در ایران اسلامی پس از قرن ها توقف به طور مجدد راه اندازی شده و این بار در تمامی زمینه ها مظهر سرعت، کیفیت و کمیت روند رو به رشد این جنبش تعیین کننده شده است.

در بخش دیگری از اين پیام آمده: این جانب ضمن تبریک این هفته ارزشمند به همه پژوهشگران و محققان ایران اسلامی و به خصوص مازندران، امیدوارم که برگزاری همایش و نشست ها و برنامه های این هفته فرصتی برای تحکیم ارتباطات منطقی محافل پژوهشی استانی با محافل برون استانی و حتی برون کشوری فراهم آورده و ضمن تجهیز هرچه بیشتر مراکز پژوهشی و تزریق بودجه های لازم، امکان امتزاج هرچه بیشتر مراکز سیاستگزاری و تصمیم سازی با مراکز پژوهشی تمهید تحکیم شود.

* پژوهشگران با عزم ملی در جهت تحقق اهداف نظام تلاش کنند

استاندار مازندران نیز با ارسال پیامی به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش گفت: ایران اسلامی مصمم و استوار در راه دستیابی به استقلال گام نهاده و آن را مقدمه ای لازم و حیاتی برای نیل به استقلال اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره یافته است.

 "سید علی اکبر طاهایی" در ادامه این پیام بیان کرد: مسئولیت و رسالت سنگینی متوجه پژوهشگران، نخبگان فکری و نسل فرهیخته جامعه اسلامی است تا با عزم و اراده قوی و با انگیزه های بیش از گذشته در شرایط حاضر در جهت تحقق اهداف و آرمانهای نظام جمهوری اسلامی ایران و سند چشم انداز توسعه کشور تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از این پیام همچنین آورده است: انتظار می رود تا دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی ، ادارات، سازمان ها، موسسات، نهادها و شرکت های بخش دولتی، خصوصی و تعاونی با مشارکت فعالشان در برنامه های هفته پژوهش، شکوه خاصی را همگام با اقشار مختلف جامعه در هفته پژوهش سال جاری به منصه ظهور برسانند.

* 40هزار هیات علمی در ایران از 10 سال گذشته تاکنون مقاله ای ارایه ندادند

به گزارش خبرنگار ما رییس پژوهشکده الکترو شیمی دانشگاه تهران گفت: بیش از 40هزار هیات علمی در ایران از 10 سال گذشته تاکنون حتی یک مقاله ارایه ندادند.

 "محمد رضا گنجعلی" شنبه شب در مراسم آغاز هفته پژوهش مازندران در دانشگاه بابلسر اظهارداشت: در حال حاضر تعداد 50 هزار عضو هیات علمی دانشگاههای کشور مشغول هستند که تنها هشت هزار و 800 نفر از آنها در 10 سال گذشته تاکنون حداقل یک مقاله ارایه دادند.

وی بابیان اینکه ملاک اندازه گیری علمی کشورها براساس رتبه ساینتیس می باشد؛ ادامه داد: اگر کسی براین تصور باشد که خیلی رشد کرده است باید با رتبه ساینتیس یعنی یک درصد می باشد،سنجیده شود در غیر این صورت رتبه آن مقطعی خواهد بود.

 به گفته "گنجعلی"در حال حاضر تعداد چهارهزار موسسه و دانشگاه در جهان فعال است که جزو یک درصد ساینتیس می باشد که از این تعداد 17 دانشگاه و موسسه مربوط به ایران است.

 وی همچنین تصریح کرد: ایران در زمینه مهندسی شیمی، داورسازی و سم شناسی، علوم مواد و علوم گیاهی و جانوری و کشاورزی در رتبه یک درصد ISI جهان قرار دارد.

 وی با نام بردن از دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه شیراز،دانشگاه علوم پزشکی مشهد و 12دانشگاه ديگر گفت:اين 17 دانشگاه جزو یک درصد ساینتیس جهان قرار دارند.

* علم و فناوری منشا ثروت و قدرت است

در ادامه سرپرست دانشگاه مازندران بابیان اینکه افزایش توان تحقیقاتی از امور راهبردی کشور ما است؛ ادامه داد: در کشورهای پیشرفته سیاست گذاری و سرمایه گذاری قابل توجهی می شود.

 دکتر"احمد احمد پور" اظهارداشت: اگر تولید بر پایه نتایج حاصل از تحقیقات و طرح های پژوهشی معتبر همراه با برنامه ریزی اصولی انجام شود، محصولات تولیدی کشورها به لحاظ کیفیت مطلوب در سطح بازارهای بین المللی با تولیدات دیگر کشورها رقابت می کند.

 وی علم و فناوری را منشا ثروت و قدرت دانست و تصریح کرد: تحقیق و پژوهش به عنوان زیر مجموعه ای از نهاد علم، زیربنای توسعه در عصر اطلاعات است.

* آمریکا و انگلیس به دنبال زمین گیر کردن ایران هستند

 معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مازندران گفت: آمریکا و انگلیس به دنبال زمین گیر کردن ایران هستند و هفته پژوهش فرصتی است تا توانایی بیشتری را پدید آوریم و ازآن در آبادانی و شکوفایی استان و عزت و سربلندی ایران بهره بگیریم. 

"احمد جمشیدی" شنبه شب در مراسم افتتاحیه آغاز هفته پژوهش در دانشگاه مازندران در بابلسر تصریح کرد: استانداری مازندران همانند سال های پیش، با تشکیل ستاد هماهنگی و فراهم کردن بسترهای مناسب، تلاش مي کند مراسم این هفته به نحو شایسته ای در استان برگزار شود.

*34 از 75

 دبیر دهمین دوره بزرگداشت هفته پژوهش مازندران گفت: پيشرفت و توسعه كشور در امر پژوهش ، نياز به تدارك و مهيا نمودن يك سري عوامل ، امكانات و تجهيزات خاصي دارد.

 دکتر "داود دومیری گنجی" تصریح کرد: هدفمندكردن و استاندارد سازي فعاليت هاي پژوهشي در دانشگاه ها، افزايش بودجه پژوهشي و اصلاح ساختار توزيع اعتبارات تحقيقات در دانشگاه ها، گسترش پژوهش در عرصه‌هاي كاربردي و توسعه‌اي براي حل مشكلات كشور، ارتقاي كمي و كيفي ظرفيت هاي‌ پژوهشي و بهره‌گيري بهينه از ظرفيت هاي موجود دانشگاه ها ، بومي‌كردن دانش و علوم ارتباط عملي و واقعي دانشگاه ها با صنايع مختلف و غیره از جمله عوامل توسعه کشور در امر پژوهش است.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی بابل در ادامه همچنین به انتخاب 34 پژوهشگر برتر در مازندران اشاره کرد و بیان داشت: مطابق شیوه نامه یازدهمین دوره انتخاب پژوهشگران برگزیده، داوری ها انجام و در ارزیابی این دوره، فعاليت پژوهشي هر پژوهشگر در سه سال منتهي به شهريور ماه سال 1389مورد بررسي قرار گرفت.

وی اظهارداشت: انتخاب پژوهشگران برگزيده توسط یک هيأت داوري، متشكل از پنج نفر پژوهشگر برجسته يا عضو هيأت علمي دانشگاهها و مراكز پژوهشي صورت گرفت.

 رییس بنیاد نخبگان مازندران اضافه کرد: تعداد پرونده های ارسالی متقاضیان 75 پرونده بوده که با داوری کمیته علمی ستاد برگزاری هفته پژوهش استان مازندران 34 نفر به عنوان پژوهشگران نمونه استانی انتخاب شدند.

 گفتنی است مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره بزرگداشت هفته پژوهش امسال به دلیل تقارن تاسوعا و عاشورای حسینی ، ماه عزاداری حضرت سیدالشهدا ، ساعت 18 عصر شنبه چهارم دی ماه در دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران واقع در بابلسر با حضور نخبگان، پژوهشگران و چهره های علمی و برگزار شد.