دوشنبه 6 دی 1389-14:23

نياز آذري:انتقاد را از حوزه خودم شروع می کنم

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نصیب دانشجویان از پژوهش زیر صفر است و باید به این نیاز ، احساس نیاز کرد- همواره گلایه ها و نقدهایی در صحبت هایم وجود دارد-نیمی از این سالن هم با دعوت ها و توفیق های اجباری هنوز پر نشده است- اشکال کار اینجاست که هیچ وقت نمی گوییم "نمی دانیم"-در این دانشگاه هزاران پایان نامه در رشته های علوم انسانی نوشته شد که بايد خمیر و دوباره به کاغذ تبدیل شود.


 به گزارش خبرنگار مازندنومه در ساري،کیومرث نیاز آذری در همایش ملی رویکردهای نوین در پرستاری و مامایی و مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت : همواره گلایه ها و نقدهایی در صحبت هایم وجود دارد و این گلایه ها آموزنده و پیش برنده است.

 وی افزود: سعی کنیم چیزی بگوییم که به آن اعتقاد داشته باشیم و وجود داشته باشد.

 نیاز آذري با بیان اینکه جامعه ای ترقی می کند که انتقادهای سازنده را از خود شروع کند،تصریح کرد:من هم این انتقاد را از حوزه خودم شروع می کنم.

 رئیس همایش ملی رویکردهای نوین در پرستاری و مامایی با اشاره به اینکه جایگاه پژوهش باید در میان استادان و دانشجویان باشد و طرح اين سئوال که جایگاه توسعه و ترقی در جامعه کجاست؟افزود: پژوهش نقاط کور را شناسایی کرده و به آنچه که هست می پردازد.

وي خاطرنشان کرد:جامعه فاقد پژوهش نمی تواند ادعا کند که هدفگذاری کرده است.

 نیاز با اشاره به اینکه توجه به پژوهش از اساسی ترین نیاز هر کشوری است افزود: امروز نیمی از این سالن هم با دعوت ها و توفیق های اجباری هنوز پر نشده است.

وی با بیان اینکه فکر می کنم راه را گم کرده ایم،گفت: گاهی با قرار گرفتن در مسیر خشنودیم و گاهی در پیچ و خم همان راه ، داد و فریاد می زنیم که این نشانه توسعه نیافتگی است.

نیاز خاطرنشان کرد: ما در ابتدای راه هستیم و کسانی که پیشرو هستند باید راه را نشان دهند هرچند که توفیق اجباری باشد.

 وی با بیان اینکه ما مبتدی هستیم،اظهار داشت : اشکال کار اینجاست که هیچ وقت نمی گوییم "نمی دانیم".

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری با اشاره به اینکه اساسی ترین نیاز برای رسیدن به توسعه ، پژوهش است گفت:ما چقدر به پژوهش می پردازیم؟

وی با بیان اینکه به نیابت از دانشجویان به این سوال پاسخ می دهم تصریح کرد: نصیب ما در پژوهش صفر نیست بلکه زیر صفر است و باید به این نیاز ، احساس نیاز کنیم.

 نیاز یادآور شد: کشورهایی با اقلیم کوچک و منابع کم به توسعه دست یافتند چراکه به ذره ای قناعت کردند.

وی گفت: این ذره کوچک مغز نام دارد که آن را پروراندند و امروز دنیا در اختیار آنان است و این نتیجه پژوهش است که کشورها را به ادعا و قدرت می رساند.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری خاطرنشان کرد:امروز باید به این معرفت برسیم که سند پژوهش قوی تر از سند آموزش است و مسئولان امر و سیاستگذاران باید این مساله را در جامعه نهادینه کنند.

 به گزارش مازندنومه،وی با بیان اینکه کسی می تواند ارتقا پیدا کند که عملکرد پژوهشی داشته باشد، اظهار داشت : می خواهم این مساله را در این دانشگاه برجسته نمایم ، کسانی که عملکرد پژوهشی ندارند یا بابد درجا بزنند یا عذرشان را بخواهیم و یا اینکه به پژوهش روی بیاورند.

 نیاز یادآور شد: از اشکالاتی که به من وارد است این است که در این دانشگاه هزاران پایان نامه در رشته های علوم انسانی نوشته شد و باید به جایی بسپاریم که خمیر و دوباره به کاغذ تبدیل شوند چون نتیجه ای نداشت که به کار گیریم.

 وی افزود: باید به این نتیجه برسیم که آنچه می گوییم تا چه میزان جنبه عملکردی دارد.

 نیاز با بیان اینکه پژوهش باید منبع درآمد باشد خاطرنشان کرد: دانشجو بايد ابداع و اختراع داشته باشد و من مسئول این دستاورد دانشجو را می خرم تا منجر به کسب درآمد برای پژوهشگر شود.

 وی همچنین به نقش پرستار در وضعیت بهبود بیمار اشاره کرد و گفت: نقش پرستار در وضعیت بیمار کمتر از پزشک نیست.

 وی تصریح کرد: به عنوان کسی که در بیمارستان داخل و خارج کشور بستری شده ام باید بگویم که نتوانستم تفاوتی در پرستاران داخلی و خارجی ببینم ، هر دو گروه به بیمار امیدواری می دادند و تشویق کننده بودند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در پایان با بیان اینکه از نقدها و گله هایی که کردم نگران نیستم یادآور شد: آنچه من گفتم برای رسیدن به نقطه مطلوب بود.

به گزارش خبرنگار ما در این مراسم از پژوهشگران برتر منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی قدرداني شد.