شنبه 11 دی 1389-22:55

افق تازه

ليلا مشفق-شاعر و نويسنده ساروي-گفت:همه اقوام ايراني با تاثير از بينش شاعرانه نيما بايد براي غني كردن و ارتقاي شعر فارسي از ظرفيت هاي بومي و محلي بهره بگيرند.( به بهانه 13 دي ماه،سالروز خاموشي نيما)


ليلا مشفق ؛ مدير مسئول مجله ادبي شمال،تقدير شده در چهارمين جشنواره بين المللي رسانه هاي ديجيتال، مولف مجموعه شعر هاي " باران سپيد " از نسل شاعران دهه 80 و يكي از ايجاد كنندگان " جمعيت حمايت از شعر نوين ايران " در روز تولد نيما يوشيج است .

به گزارش مازندنومه،مشفق درباره مشاهده شدن تاثير نظريه هاي نيما يوشيج در آثار شاعران دهه 80 گفت:از آنجايي که شعر اين دهه از نظر سلايق و رفتار شعري يك دست نبوده و نمي توان الگوي يكه اي براي آن تعريف كرد لازم است به نظريه هاي بنيادي رجوع نمود،مثل بن مايه هاي بومي و محلي و ... كه آرزو و روياي بزرگ نيما يوشيج در ساز و كارهاي شعر زمان بود .

وي با اشاره به اين نکته که المان ها و نمادهاي بومي تاثير بسيار مهمي در آثار نسل جديد دارد، افزود:زيست بوم و تاثير از فرهنگ ها و گويش هاي بومي و محلي امروزه در اغلب گروه هاي شعري با قدرت و ضعف هايي همراه است اما وجود دارد.

 اين شاعر ساروي تاکيد کرد:حضور گفتمان ها و خرده فرهنگ ها و باورهاي بومي در فرايند شعر امروز يكي از مهم ترين دستاردهاي " شعر نو " در ادوار بعد از نيما محسوب مي شود و به طور طبيعي نشات گرفته از خوانش هاي اين زماني ؛ نظريات اين شخصيت جريان ساز شعر فارسي است كه امروزه با رجوع به خرده فرهنگ ها در بستر بوميت الگوي موفق شعر فارسي را در هياهوي دهكده جهاني ؛ در منظر ديد شاعران جهان قرار مي دهد .

مشفق ادامه داد: فرايند شعر امروز با تاثير از دستاورد تئوريك شعر نيما يك فرايند نسبي تاثير گذار در برابر تاثير پذيري مطلق از نظريه هاي وارداتي است، اما اين مولفه به دليل اينكه نيما يوشيج مازندراني است تنها معطوف به شعر مازندران و تاثير فرهنگ و گويش مازندراني نمي شود بلكه بايد گفت همه اقوام و گونه هاي بومي در سراسر ايران با تاثير از بينش شاعرانه نيما بايد براي غني كردن و ارتقاي شعر فارسي از ظرفيت هاي بومي و محلي بهره بگيرند.

مشفق که يكي از ايجاد كنندگان تشكل مجازي جمعيت حمايت از " روز شعر نوين ايران " است،درباره اهداف و برنامه هاي اين تشكل مجازي گفت: بعد از چندين دهه كه جريان شعر نيمايي در حوزه شعر فارسي پديد آمد، شاهد بروز و ظهور سبك ها و گرايش ها و گروه هاي گوناگون شعري هستيم؛ به طوري كه بسياري از شاعران مدعي مدرنيسم را به همين عناوين و گرايش ها خود را معرفي كردند، در حالي كه نمي توان شاخص مناسبي را در آثار آنان مشاهده نمود، در نتيجه لازم است شرايطي براي بازنگري و شناخت بهتر اين روند ايجاد شود تا با آناليز و رفتار شناسي و ... نسل امروز بتواند با شناخت نسبي واقعيت هاي تاريخي شعر نيما و بعد از آن گام هاي موثري بردارد وگرنه در اين وضعيتي كه بدون شناخت لازم و حتي بدون شاخص هاي معتبر شعري در هر گوشه اي افرادي مدعي نوعي حركت نوين شعر مي شوند چگونه مي توان به جريان شعر آينده اميدوار بود ؟

وي افزود: " جمعيت حمايت از روز شعر نوين ايران " در راستاي چنين اهدافي تشكيل و با پيگيري مستمر در تلاش است تا روز 21 آبان يعني روز تولد نيما يوشيج را با نام روز شعر نوين ايران در تقويم رسمي كشور به ثبت برساند .

مشفق تصريح کرد: اين عنوان به طور طبيعي در موازات روز شعر است تا همين روز براي بازخواني جريان شعر نيمايي در تحولات شعر امروز موثر افتد که اميدواريم دست اندركاران و مديران مسئول با حسن نيتي كه امضا كنندگان كثير و حاميان هنرمند اين روز دارند با جديت بيشتر اين مهم را جامه عمل بپوشانند .

اين شاعر نوپرداز در باره همايش ملي علمي و پژوهشي " تاصبح دمان" که 13 دي ماه برگزار مي شود،گفت: تا جايي كه من در جريان هستم افق تازه اي از شناخت مولفه هاي شعر نيمايي در اين همايش دنبال مي شود و اين امر مي تواند به كيفيت نگاه و بالا بردن شناخت شاعران و منتقدان معاصر كمك شايان توجهي كند.