شنبه 25 دی 1389-18:39

دو قدم در جا

 از مازندران20 خبرنگار در نشست حضور داشتند-هر کس بخوابد20:30 تصويرش را پخش مي کند-حسين شریعتمداری نماینده جباریت و خشونت است-از جای خود بلند شده و دو قدم درجا بزنيد تا خواب تان بپرد-احمدی نژادبه خاطر رای بيش از 24 میلیونی اش حتی یک لحظه مسرور نشد-یک نفر بیاید و یک ساعت استدلال کند که ایرانیان مقیم خارج شراب خوار و فاسد و جاسوس هستند.(گزارش مازندنومه از متن و حاشيه نشست بررسي نقش رسانه‌ها در تعامل با ايرانيان خارج از كشور)


مازندنومه:همایش بررسی نقش رسانه ها در تعامل با ایرانیان مقیم خارج از کشور با حضور خبرنگاران و تعدادي از مسئولان کشوري،صبح روز شنبه 25 دي ماه در سالن سالن همایش های بين المللي صدا وسیما در تهران برگزار شد.گزارش مازندنومه را از حواشي و متن اين نشست بخوانيد.

-----------------

*زمان شروع نشست هشت صبح روز شنبه اعلام شده بود،اما برنامه با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد.برگزار کنندگان همایش ساعت هشت و 15 دقیقه مشغول تست میکروفن بودند.

*در ورودی محل برگزاری نشست ، ویژه نامه همایش توزیع و مهمانان با چای،نسکافه و کیک پذیرایی شدند. سی دی دستاوردهای همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور هم بین حاضران توزیع شد.

* اغلب حاضران ، خبرنگاران رسانه های مکتوب و الکترونیکی از استان های مختلف کشور بودند و از مازندران هم 20 خبرنگار در این نشست حضور داشتند.

*تمامی سالن های برگزاری همایش به صورت کامل پر شده بود و برخی ایستاده ، برنامه ها را دنبال می کردند.

*مجری برنامه ، گوینده اخبار ساعت 20 شبکه چهار سیما بود. از جمله مهمانان ویژه همایش هم می توان به این چهره ها اشاره کرد: حسن قشقاو ي معاون وزارت خارجه ، مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه ، رامین معاون برکنار شده مطبوعاتی وزیر ارشاد که همراه آقازاده معروف و خوش تيپ اش حضور پیدا کرده بود، نمایندگانی از فراکسیون های مختلف مجلس از جمله خباز نماینده مردم کاشمر و معاونان وزارتخانه های علوم ، کشور ، بهداشت ،صنایع و معادن ،هم چنين استانداران فارس ، اردبیل ، تهران و امیررضا خادم.

*سرود جمهوری اسلامی راس ساعت هشت و 45 دقیقه به صورت زنده اجرا شد و جوانفکر -مشاور احمدی نژاد و دبیر همایش- در ساعت 9 برنامه را شروع کرد.

* جوانفکر گفت : از هر استان 20 نفر را به عنوان نماینده رسانه های استان دعوت کردیم . وی در پنج دقیقه سپاسگزاری کرد و به صحبت هایش پایان داد. سپس نماهنگی از همایش ایرانیان خارج از کشور پخش شد که هدف از آن تغییر مثبت و معطوف کردن اذهان به نقاط برجسته این همایش بود.

* محمد حسيني-وزیر ارشاد- ساعت 9 و پانزده دقیقه بالاي سن رفت. وي اظهار داشت : انتظار ما از همه رسانه ها این است که نسبت به تعامل با ایرانیان خارج از کشور احساس وظیفه کنند، چراکه بحث نظام مطرح است نه یک وزارتخانه خاص.

وي افزود: وقتی مباحث ایرانیان خارج از کشور مطرح می شود باید کاری کنیم تا آنهایی که به ایران علاقه دارند احساس تعلق به وطن در آنها حفظ شود.

حسيني گفت: نگاه ما به این قضیه صرفا اقتصادی نیست بلکه باید از همه ظرفیت ایرانیان خارج از کشور به ویژه در زمینه های علمی و فرهنگی استفاده کنیم.

وزير ارشاد افزود:از بین ایرانیان زیادی که مقیم خارج از کشور هستند،فقط جمعی چند 10 نفره به صورت سازماندهی شده مخالفت می کنند و بیشتر ایرانیان خارج از کشور با ما همراه هستند و مخالفان و معاندان را همراهی نمی کنند. سخنرانی وزیر ارشاد 20 دقیقه به طول انجامید.

* مجری برنامه گفت: یک سری از مهمانان شب رو بوده اند و شب هنگام حرکت کرده و صبح به همایش رسیده و خسته و خواب آلود هستند.وي به شوخي گفت: تصویر کسانی که در همایش به خواب بروند امشب از بخش خبری بیست و سی دقیقه پخش می شود.

 *محمدزاده -معاون جدید مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد- دیگر سخنران مراسم بود که سخنانش را از روی نوشته خواند و گفت: ایرانیان در هر کجای جهان که باشند روی کشتی واحدی سوارند و به جانب یک مقصد ره می پیمایند.

*حسين انتظامی هم در این نشست به عنوان نماینده مطبوعات به ایراد سخن پرداخت ، وی اظهار داشت: سرمایه انسانی از سرمایه معدنی و کانی بالاتر است و متاسفانه ما در قبال نیروی انسانی الگوی مصرف نداریم یا مصرف غلط داریم.

 وی افزود:نگاه به ایرانیان خارج از کشور در دو حوزه تهدید محور و فرصت محور است؛بعضی ها می گویند: آنها بیگانه ، فاسد ، جاسوس و ساواکی هستند،اما هدف همایش این است که ایرانیان مقیم خارج به عنوان فرصت تلقی شوند نه تهدید.

*مجری مراسم دوبار اعلام کرد: " آقای دعایی -مدیرمسئول روزنامه اطلاعات- را در جمع می بینم،آقای شریعتمداری-مديرمسئول کيهان- هنوز نیامده ؟ قرار بود وی هم بیاید"!(شريعتمداري از منتقدان و مخالفان جدي همايش ايرانيان خارج از کشور است.)

* سخنران بعدی نشست،حجت الاسلام سيدمحمود دعایی-نماينده ولي فقيه در روزنامه اطلاعات- بود که صحبت هایش را این گونه آغاز کرد" نمی دانم مجری برنامه چه اصراری دارد اسم مرا کنار اسم شریعتمداری قرار دهد،من نماینده صلح ، آرامش و صفا هستم اما حسين شریعتمداری نماینده جباریت و خشونت"!

 دعایی به ذکر خاطره ای از سخنرانی حجت الاسلام شجونی در دهه 60 پرداخت که عضو جامعه روحانيت مبارز در آن زمان روي منبر درباره علت خروج ايرانيان از کشور گفته بود" ایرانیان وقتی شبکه یک را نگاه می کنند محمدي گيلاني مشغول صحبت است و وقتی شبکه دو را تماشا مي کنند آيت الله صانعي احکام مي گويد، به جاي ترانه ي گوگوش و مرضيه،سرود خمینی بت شکن پخش مي شود، در کوچه و خیابان هم کمیته ای ها و امر به معروفي ها حضور دارند و در اداره ها هم که منشی ها را از میان مردان انتخاب می کنند، به همین دلیل ایرانیان از کشور خارج شده و در خارج مقیم می شوند"!

 مديرمسئول روزنامه اطلاعات که توانسته بود حسابي حاضران را بخنداند، به ذکر نمونه هایی از ایرانیان خارج رفته پرداخت، از جمله استاد محمود فرشچیان-مينياتوريست برجسته- که با بستگانش در خارج از ایران زندگی می کرد اما با درايت مسئولان وقت به کشور بازگشت.

 دعایی در پایان صحبت هایش به مسئولان پیشنهاد کرد تا از تجارب صادق خرازی هم در این زمینه استفاده کنند و توضیح داد که قرآن تدوین شده توسط خرازی حائز رتبه برتر در نمایشگاهی در آلمان شده بود اما یکی از مقامات ارشد کشور از امضای لوح تقدیر وی خودداری کرد.وي در پايان گفت:از زحمات و تلاش هاي گذشتگان بايد استفاده کرد.

*دکتر حسین حسني-يکي از نمايندگان اصفهان و رئیس فراکسیون حمایت از ایرانیان مقیم خارج از کشور- در ابتدای سخنرانی اش گفت: می بینم بعضی چهره ها خواب آلود هستند ، چون من پزشک هستم از همه شما می خواهم از جای خود بلند شده و دو قدم درجا بزنند؛که همه حاضران ایستادند و دو قدم درجا زدند !

وی در میان سخنانش هشت بار به تخصصش اشاره کرد و گفت:من پزشک هستم. وي افزود: ایرانی هر کجا باشد خاک ایران دامنگیر و نمک گیر او است و رهبر معظم انقلاب هم از عملکرد شورای ایرانیان خارج از کشور رضایت دارند.

حسنی در آخر شعری از يک شاعر اصفهانی خواند که ردیفش گلم بود که گاهی آن را گـُلُم تلفظ می کرد! در هنگام خواندن این شعر جمع حاضر با گفتن گـُلُم وی را همراهی می کردند.

*مقدسی -مدیرعامل خبرگزاری مهر-دیگر سخنران همایش بود که در میان صحبت هایش و در ساعت 11 ،اسفنديار رحیم مشایی وارد سالن همایش شد و او مجبور شد سخنانش را قطع کند.

در این حین عکاسان که تعدادشان بیش از 30 نفر بود به سمت مشایی که در میان جوانفکر و ملک زاده نشسته بود رفته و شروع به عکس گرفتن کردند. این کار عکاسان لحظاتي باعث به هم خوردن نظم جلسه شد و مجری برنامه مجبور شد ادامه صحبت های مقدسی را قطع کرده و از عکاسان بخواهد دست از سر مشایی بردارند.

* پس از سخنرانی مقدسی ، از طریق اینترنت چند ارتباط زنده با خارج از کشور برقرار شد که در این ارتباط چهار ایرانی مقیم انگلیس ، آلمان و سوئد صحبت کردند.

 آقای قربانی که کراوات زده بود از انگلیس صحبت می کرد.او چندبار از دولت اصولگرا و شخص مشایی قدردانی کرد که در راه تعامل ایرانیان خارج از کشور تلاش زیادي کرده است. وی در آغاز صحبت هایش شعری از امام راحل (ره) هم قرائت کرد. سخنرانی وی که از روی نوشته می خواند بسیار طولانی شد و برگزار کنندگان همایش مجبور شدند صحبت هایش را قطع کنند.

 ایرانی بعدی خانم بهاجی از انگلیس بود ، از آنجایی که ارتباط با وی مکرر قطع و وصل می شد ، با وی نیز سریع خداحافظی کردند.

 نفر بعدی آقاي آرکیان از آلمان بود که در آنجا کار رسانه ای انجام می داد. وی گفت: ایرانیان مقیم آلمان تحت القائات رسانه های این کشور هستند و اگر روشن گری سیاسی صورت گیرد به دنبال منافع ملی ما می روند.

آرکیان از ضعف رسانه های ایران گله کرد که نمی توانند ایرانیان خارج از کشور را به فکر منافع ملی بیندازند .

وی افزود:مفاهيم اصولگرایی و سازش و مفاهیمی از این دست در ایران و غرب کاملا متفاوت است.

 یحیایی از سوئد هم آخرین نفری بود که صحبت کرد و گفت:اخبار ایران باید از رسانه های ایرانی دریافت شود نه از رسانه های غربی و شبکه خبر پوشش اخبار را به سرعت انجام نمی دهد.

وی همچنین اظهار داشت:اگر آمار و ارقام در خبر ذکر می شود باید دقیق و صحیح باشد.يحيايي همچنین گفت:باید از فعالیت رسانه های نوظهوری مثل توییتر و فیس بوک استقبال و از این ابزار به نفع کشور استفاده کرد.

* قسمت بعدی برنامه اجرای موسیقی زنده با سازهای بادی بود. جوانفکر در ساعت 11 و 40 دقیقه برای قرائت بیانیه پشت تریبون رفت.در قسمت هایی از این بیانیه آمده بود" امروز نام ایران و ایرانی در تارک بشریت می درخشد و ایرانی در هر جای جهان برای مدیریت جهان تلاش می کند."

در بخش ديگري از بيانيه آمده بود:" هوش و استعداد ایرانی از متوسط جهاني بالاتر است و حضور ایرانیان در مراکز علمی مختلف جهان موید این مساله است"

* در ادامه برنامه نماهنگی از گفت و گو با چهره های رسانه ای و مطبوعاتي پخش شد. طبق کنداکتور برنامه قرار بود کاوه اشتهاردی و رجبي معمار هم سخنرانی کنند که این دو برنامه حذف شد.

* دکتر ملک زاده -دبیرکل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور- از دیگر سخنرانان بود که کوتاه و موجز به ذکر دو خاطره پرداخت.وي گفت: " یک خانم در همایش ملی ایرانیان خارج از کشور شرکت کرده بود، مهمانداران وی را راهنمایی کردند که در هتل اوین اقامت کند ، این خانم با شنیدن نام اوین غش کرده و 24 ساعت در بیمارستان بستری بود! پس از به هوش آمدن به اطرافیانش می گفت که جمهوری اسلامی مرا دعوت کرده ، مرا به اوین نبرید!"ملک زاده گفت: آن قدر رسانه ها از ايران بد تعريف کرده بودند که این خانم هتل اوین را با زندان اوین اشتباه گرفته بود"!

* اسفندیار رحیم مشایی ساعت دوازده؛ 45 دقیقه دیرتر از زمان اعلام شده برای سخنرانی به همایش آمد.او در صحبت هایش گفت: احساس خوبی دارم که در این همایش حاضر هستم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود:مسئله امروز این است که سازندگان فکر و اندیشه در دنیا موفق نیستند و اندیشه های مولد در دنیا جایگاه خود را از دست داده و مدعیان تولید اندیشه و فکر و آنهایی که ادعای ساختن مکتب مذهب دارند شکست خورده اند.

مشایی اظهار داشت: امروز اندیشمندی را سراغ نداریم که راه برون رفت از مسائل دنیا را ارائه دهد.

وی با طرح این سوال که کدام فلسفه سیاسی راهی برای مدیریت جهان ارائه می دهد؟ افزود:انگیزه ارائه یک فردای روشن افت کرده و واقعا امیدی به دنیا نیست.

مشايي ادامه داد: مهمترین نیاز دنیا ، صلح و آرامش است ،اما اکنون چه اتفاقی افتاده است؟

رييس دفتر احمدي نژاد به سخنرانی رئیس جمهوری در نیویورک اشاره کرد و گفت: احمدی نژاد در آن سخنرانی گفته بود که هم اکنون در پایان دهه ای هستیم که قرار بود صلح و آرامش در جهان اتفاق بيفتد اما الان چه وضعیتی داریم؟

وي افزود: این حرف رئیس جمهوري ، حرف جهانی است و حرف ایران و آسیا نیست.

مشايي گفت:رئیس جمهوری در آن همایش از حاضران پرسید دهه دوم،دهه چیست؟ اماکسی از حاضران به او جواب ندارد ، چون پاسخی نداشتند،چون دنيا تهی و فقیر شده و در بن بست قرار گرفته است.

 وی گفت:ما با شتاب مثبتی در حال حرکت هستیم و آنها در حال عقب نشینی هستند و الان ایرانیان احساس عزت و موفقیت بیشتری می کنند که یکی از شاخصه های همایش ایرانیان مقیم خارج است.

مشایی افزود: احمدی نژاد را به خاطر رای بيش از 24 میلیونی اش حتی یک لحظه مسرور نیافتم و دغدغه رئیس جمهوری این بود که اگر معنای آنهایی که در انتخابات به احمدی نژاد نه گفتند نداشتن گرایش به رهبری باشد این مسئله برای کشور سم و خطرناک است.

وي تصریح کرد: بعد از انتخابات در کشور گسست اجتماعی اتفاق افتاد،چون برخي تقلب در انتخابات را به عنوان دروغ بزرگ اعلام کردند،اما من به عنوان کارشناس انتخابات می گویم هرگز این گونه نبوده است.

 وی با اشاره به سفر چند روز قبلش به آلبانی گفت: در آنجا خبرنگاری راجع به همجنس بازی در ایران از من سوال پرسید که این،خط رسانه های خارجی نسبت به ما را مي رساندکه به مسائل بی ارزشی در کشور ما می پردازند.

مشایی برگزاری همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور پس از انتخابات 88 را یکی از مهمترین خبرهای سطح کشور و دنیا عنوان کرد و افزود:اما درون حاکمیت بعضی به مخالفت پرداختند ، من به دوستان گفتم همه مخالفان را به این همایش دعوت کنید تا یک نفر بیاید و یک ساعت استدلال کند که ایرانیان مقیم خارج شراب خوار و فاسد و جاسوس هستند.

 وی گفت: احمدی نژاد که پرچمدار تبعیت از رهبری و ولایت است ، در این قضیه پیشگام است.

رئیس دفتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه برداشت از ایرانیان در دنیا مثبت شده افزود: خیلی از ایرانیان دیگر هویت خود را پنهان نمی کنند .

وی اظهار داشت: احمدی نژاد نماد ایران شده و همه جا محبوب است.

مشایی یادآور شد: در سفر به نیویورک رسانه های خارجی همگام شده بودند تا هیچکس با احمدی نژاد مصاحبه نکند اما همه آمدند و وقتی خبرنگار فاکس نیوز که سردمدار این قضیه بود،خودش آمد با رئیس جمهوری مصاحبه کند، من تا روز آخر به او اجازه ندادم تا اندازه ای که به گدایی و دریوزگی افتاد ؛ و در روز آخر به او وقت مصاحبه با احمدی نژاد را دادم .

وي افزود:رسانه هاي خارجي باید بدانند برای مصاحبه با احمدی نژاد باید هزینه پرداخت کرد و این کار باید در تاریخ ثبت می شد.

 وی با بیان اینکه وقتی من حرف می زنم تصویرم به تمام دنیا مخابره می شود،گفت: مخالفان ما در خارج از کشور به صفر رسیدند.

وي گفت:خودمان در اين جا انتقادهای زیادی به نحوه کشورداری داريم،به نظر شما آیا ایرانیان خارج از کشور نباید از اوضاع انتقاد کنند؟

مشایی با اشاره به اینکه تصمیم فردا ، تصمیم کبراست، افزود:منحنی آنها رو به افول و منحنی ما رو به اوج است.

وي در پايان افزود: تکلیف دولت است که چند رسانه بزرگ بین المللی ایجاد کند که با دو زار -ده شاهی نمی شود.

وی یادآور شد: ایرانیان مقیم خارج ، خود یک رسانه هستند.

*برنامه در ساعت 13:10 خاتمه يافت و حاضران با باقلاپلو و گوشت پذيرايي شدند.