يکشنبه 24 بهمن 1389-16:2

اقتصاد و صنعت کتاب

...در همین نمایشگاه کتاب ساری نزدیک به یک میلیارد تومان کتاب فروخته شد از این مبلغ نزدیک 176 میلیون تومان یارانه از طرف دولت اختصاص یافت.(يادداشتي از ایرج نیازآذری-روزنامه نگار-به بهانه برپايي نمايشگاه بزرگ کتاب ساري) 


 ابتدا لازم می دانم از سایت مازندنومه به خاطر پوشش کامل اخبار و تحولات نمایشگاه کتاب ساری تشکر کنم؛چرا که حجم بالای گزارش های نمایشگاه در سایت مذکور مخاطبان را در چند و چون فضای نمایشگاهی قرار می داد؛به همين دليل  به عنوان یک فعال رسانه ای از مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تقاضا می نمایم از همت والای مدیریت سایت مازندنومه قدردانی کند.

 نمایشگاه کتاب ساری بزرگ ترین رویداد فرهنگی شمال کشور به حساب می آید.در این نمایشگاه که مهمترین رویداد فرهنگی دهه فجر است 350 ناشر حضور داشتد و میزبان فرهنگ دوستان و فرهیختگان مازندرانی بودند.

 این قلم در نظر دارد به نمایشگاه از منظر" اقتصادی "بپردازد . کتاب صرف نظر از ارزش های معنوی و تاثیر فرهنگی آموزشی و سرگرمی یک کالای فرهنگی و اقتصادی محسوب می شود.

 اقتصاد و صنعت کتاب گردش مالی موجود در حوزه چاپ و نشر ، سرانه سبد خانوار در خرید کتاب، فضای کسب و کار، بازرگانی و فروش کتاب و نمایشگاه های کتاب و رابطه آن با تولید ناخالص داخلی تعریف می شود.

 اقتصاد و صنعت کتاب اگرچه مساله ملی قلمداد می شود، برش استانی آن خالی از لطف نيست.

نمایشگاه کتاب توجه مسئولان و برنامه ریزان فرهنگی را به مساله کتاب حساس نموده و به نحوی که طی روزهای اخیر مسئولان ، نمایندگان، ناشران و کارشناسان بر رفع موانع پیش روی مشکلات کتاب دیدگاه های مشترکی بیان نمودند. 

 حمایت از ناشران ، ارائه مشوق هایی برای خوانندگان ، ایجاد نمایشگاه دائمی کتاب، تلاش برای افزایش سرانه مطالعه، مدرن شدن سیستم چاپ از اهم نظرات مسئولان بود.

سرانه مطالعات در کشور (در خوشبينانه ترين حالت )18 دقیقه! و سرانه خرید کتاب سی هزار ریال! محاسبه شده است.

 اینکه چقدر این برآورد ها درست باشد نیاز به مطالعه بیشتری دارد اما هزینه خرید کتاب در سبد خانوار نسبت به سایر هزینه ها سطح نازلی دارد و اگر قرار بر اصلاح شاخص مطالعه است باید مشوق ها و تسهیلاتی برای کتاب و کتاب خوانی در نظر گرفته شود.

 اقتصاد کتاب به باور ناشران با تنگناهایی مواجه هست و برخی مردم می گویند قدرت خرید کتاب را ندارند.

تقویت اقتصاد کتاب به افزایش سرانه مطالعه منوط است و تابع نظام عرضه و تقاضا است 

 رونق کتاب خوانی و افزایش مطالعه میل به مصرف کتاب را بايد افزایش داد تا علاوه بر اصلاح شاخص های فرهنگی اقتصاد و صنعت کتاب تقویت شود.

 در این میان دولت با پرداخت یارانه می تواند به اقتصاد و چرخه نشر کمک نماید. در همین نمایشگاه کتاب ساری نزدیک به یک میلیارد تومان کتاب فروخته شد از این مبلغ نزدیک 176 میلیون تومان یارانه از طرف دولت اختصاص یافت.

 این نمایشگاه نشان داد که زمینه مطالعه کتاب در خانواده ها تقویت شده لیکن در صورت حمایت بیشتر دولت از فعالان بخش کتاب اعم از ناشران، کارگزاران، و خوانندگان شاهد تحول در این بخش خواهیم شد.
ايميل نويسنده:- (irajniaz@yahoo.com)