چهارشنبه 27 بهمن 1389-16:26

زارعي: به جریان فتنه اجازه ناامنی نمي دهيم

25 بهمني ها پياده نظام دشمن بودند-مرز شهرستان مياندورود هنوز اعلام نشده است-تا 5 سال پیش حتی یک پروژه 4 تا 5 میلیاردي در استان انجام نشده بود-افتتاح پل ولیعصر بازتاب کمی در رسانه ها داشت-سه راه جويبار به زودی به چهار راه تبدیل می شود-هماهنگی معاون سیاسی امنیتی بر کسی پوشیده نیست.(گزارش مازندنومه از نشست مطبوعاتي فرماندار ساري)


مازندنومه:نشست مطبوعاتی فرماندار ساری با رسانه ها ساعت  8:15 دقیقه صبح روز چهارشنبه برگزار شد که البته به گفته زارعی اين جلسه "دلیل خاصی نداشت؛چرا که" وی همیشه آماده پاسخگویی است."گزارش خبرنگار ما -ربابه حسين پور-را از اين نشست بخوانيد.

------------------------------- 

*قيام مصر،قيام ما

فرماندار ساری در ابتدای سخنانش به حماسه 22 بهمن امسال اشاره کرد و گفت:قیام و انقلاب مردم مصر،تونس و کشورهای عربی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ماست که بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب موجب بیداری کشورهای مسلمان شده است .

 وی افزود:هر روز انقلاب ما رو به جلو می رود و امروز در صحنه های جهانی و بین المللی می بینیم هر جا که مبارزه با ظلم و ستم است،نگاه مردم و ماهیت انقلاب ما در آن نهفته است و مردم هر روز ثمره انقلاب را در همه حوزه ها می بینند و حتی در حوزه های علمی و بین المللی راه میانبر را طی می کنیم.

 زارعی با اشاره به چشم انداز 20 ساله و برنامه های 5 ساله و سالانه کشور و بيان اين که اکنون موانع متعددی برای کند کردن حرکت انقلاب وجود دارد،تصریح کرد:بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب در سال 1404 باید بزرگترین و پیشرفته ترین کشور منطقه در همه ابعاد باشیم.

 فرماندار ساری گفت:بعد از فتنه سال 88 وحدت و انسجام مردم در عرصه های سیاسی و دیگر عرصه ها قوی تر شده است.

وی حرکت های 25 بهمن امسال را ناشی از تحریکات پشت صحنه استکبار عنوان و تصریح کرد:کسانی که در این حرکت ها ظاهر شدند سربازان پیاده نظام دشمن هستند که علی رغم تبلیغات وسیع ماهواره ها و سایت ها تعداد کمی حاضر و قبل از مداخله نیروهای امنیتی با عکس العمل مردم مواجه شدند.

فرماندار ساری در خصوص تحرکات جریان فتنه نیز گفت: در 3 سال اخیر به جریان فتنه اجازه ندادیم دست به ایجاد ناامنی بزنند و با قاطعیت برخورد کردیم و می کنیم ،چون فرمانداری متولی است و با تجمعات بدون مجوز برخورد می شود.

*مرز تعريف شده اما اعلام نشده!

 پس از اين اظهارات فرماندار شهرستان ساری وقت را به خبرنگاران داد تا پرسش های شان را مطرح کنند.

اولین سوال در خصوص شهرستان شدن میاندورود بود.زارعی با تاکید بر این نکته که تقسیمات کشوری در وزارت کشور اجرا می شود و کارشناسان این وزارت خانه نظر می دهند،گفت:شهرستان میاندورود مرز تعریف شده ای دارد که هنوز اعلام نکرده اند اما حوزه سرزمینی این بخش تعیین شده بود و بر آن اضافه یا از آن کم نکردند،لیکن ممکن است برخی روستاهای اطراف در خواستی مبنی بر الحاق به یکی از این دو شهرستان داشته باشند که در حوزه کارشناسی قرار می گیرد.

وی در خصوص اینکه با تقسیمات آتی، فرودگاه و شرکت سایپا در حوزه میاندورود قرار خواهد گرفت تصریح کرد: این مسائل نمی تواند مشکلی ایجاد کند ،ما کل استان را به صورت کلان شهر می بینیم وایجاد فرمانداری جدید باعث می شود امتیازات خوبی در راستای توسعه استان تخصیص یابد .

 فرماندار ساری ادامه داد:در هر جایی از استان که امکان کاری بزرگ فراهم باشد باید تلاش کرد تا آن کار انجام شود،اینکه کارخانه سیمان،پالایشگاه و سایپا در کجا استقرار می یابد نمی تواند نگاه کارشناسانه دقیقی باشد و اولویت استان اینها نیست.

وي گفت: امروز رشد و توسعه استان در اولویت است،عقب افتادگی های زیادی در سطح استان در زمینه های عمرانی و پیشرفت داریم و تا 5 سال پیش حتی یک پروژه 4 تا 5 میلیاردي در استان انجام نشد اما اکنون کارهای بزرگی در دست اجراست.

وی با انتقاد از اینکه اگر بخش کوچکی در استان ایجاد شود،گزارش های زیادی می آید،گفت:مردم ناظران خوبی هستند اما کار حوزه های کارشناسی را باید به کارشناسان واگذار کرد و نگاه ها را به سمت کلان نگری سوق داد .

زارعی در پاسخ به این سوال که، شنیده می شود شما اخیرا دست به کارهای تبلیغاتی برای انتخابات زده اید پاسخ داد در این مرحله به جز خدمت و تلاش برای مردم نمی اندیشم.

*سه راه جويبار پر دغدغه!

زارعی تاکید کرد:نگاه من این است که فرهنگ کار،تلاش و توسعه باید خیلی بالا برود و عملکرد مسولان به مردم انعکاس داده شود و در این زمینه معتقدم افتتاح پل ولیعصر بازتاب کمی در رسانه ها داشت.

 وی در پاسخ به سوال بعدی مبنی بر ضرورت احداث پل در میدان امام به عنوان ورودی شهر نسبت به پل ولیعصر گفت: پل ولیعصر یکی از بزرگترین پروژه هایی است که با تلاش استانداری،فرمانداری،شهرداری و شورای شهر احداث شده و 4 تقاطع غیر همسطح دیگر شامل پل ذغال چال،پل راه آهن،پل سمسکنده و پل دخانیات از پروژه های دیگری است که هر کدام ضرورت خاصی دارند،اما اولویت احداث پل ولیعصر به دلیل استقرار بخش مهمی از فعالیت های خدماتی و گردشگری،استفاده حدود 700 هزار نفر از ساحل فرح آبادو نیز استقرار مراکز دانشگاهی با حدود 60 هزار دانشجو مطرح و این منطقه نقطه کور با مشکلات ترافیکی بسیار بوده است که بر اساس نظر کارشناسان در اولویت قرار گرفت.

 زارعی، بازگشایی سه راه جویبار را از دغدغه های دیگر مسولان استان خواند که با احداث پل ولیعصر ضرورت آن بیشتر احساس می شود.

وي افزود:اکنون اين مسير يک کیلومتر آزاد سازی شده و يک کیلومتر و 300 متر دیگر مانده که پیمانکار تجهیز کارگاه کرده و این سه راه به زودی به چهار راه تبدیل می شود.

 وی با اشاره به محدود بودن اعتبارات عمرانی گفت:برای آزاد سازی سه راه جویبار 10 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته، در صورتی که فقط هزینه تملک 35 تا 40 میلیارد تومان است.

 فرماندار ساری با تاکید بر اینکه کمربندی ساری از مطالبات به حق مردم است و از رییس جمهوري تا مسولان استانی در پی رفع موانع احداث آن هستند،افزود:شهرداری ،شورای شهر و وزارت راه تفاهم نامه ای را امضا کرده بودند که هزینه تملک زمین ها را شهرداری و شورا پرداخته، وزارت راه هزینه ساخت کمربندی را بپردازد،

وي ادامه داد:در حال حاضر وزارت راه، يک میلیارد تومان اعتبار ساخت را تقبل کرده است،اما چون گاهی هزینه تملک بسیار بیشتر از هزینه ساخت است،تامين هزينه در توان شهرداری و شورا نیست و استانداری باید کمک کند.

 وی کارهای فرمانداری،شهرداری و شورای شهر ساری را علی رغم انتقادهایی که می شود دارای کمترین حاشیه عنوان کرد و گفت:وحدت و یکپارچگی خوبی میان این 3 نهاد وجود دارد ولی با اینکه نمی خواهم کسی را زیر سوال ببرم معتقدم ای کاش 20 سال گذشته به کارهای اساسی مانند کمر بندی می پرداختیم تا امروز می توانستیم به کارهای دیگری در امتداد کارهای گذشته بپردازیم.

*بالاخره ما باید تکلیف دریا را روشن کنیم!

 وی در پاسخ به سوال آزاد سازی سواحل گفت:بالاخره ما باید تکلیف دریا را روشن کنیم ،وقتی مسافری از جنوبی ترین نقطه به مازندران می آید فقط نمی خواهد دریا را ببیند ،می خواهد داخل آب برود و شنا کند ما نمی توانیم مامور بگذاریم تا مسافر داخل دریا نرود.

زارعي ادامه داد:در گذشته مردم دسترسی به دریا نداشتند یا سواحل در اختیار اقشار خاصی بود لیکن در دولت نهم با نظر رییس جمهوري بحث آزاد سازی 60 متر از حریم دریا مطرح شد که بر اساس ابلاغ وزارت کشور پس از آزادسازی ،ساماندهی در دو بخش عمرانی و اجتماعی-فرهنگی به ترتیب به معاونت عمرانی و معاونت سیاسی و اجتماعی واگذار شد و بخش قابل ملاحظه ای از اعتبارات فرهنگی سفر سوم به استفاده از دریا با رعایت باورهای دینی و اجتماعی اختصاص یافت.

 فرماندار ساری افزود:از 21 کیلومتر ساحل دریای شهرستان ساری 4 کیلومتر به صورت پایلوت برای آزاد سازی و ساماندهی در نظر گرفته شد که تاکنون حدود 2 کیلومتر آن ساماندهی شده و مردم در تعطیلات تابستان امسال می توانند استفاده کنند.

* پالايشگاه:بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ شمال کشور

زارعی بحث زباله را یکی دیگر از دغدغه های استان ذکر کرد و گفت:در حال حاضر 3 مرکز کمپوست در مازندران فعالیت می کنند و کارخانه کمپوست ساری نیز از 2 سال پیش برای ساری مطرح است و بیشترین تلاش را در این زمینه مهندس طاهایی انجام داد و حتی در نهاد ریاست جمهوری با معاون اولش نشست داشت.

وی گفت:اعتقاد داریم کمپوست به عنوان یک صنعت و تکنولوژی، حدود 40 تا 50 درصد از مشکل زباله را حل کرده است ،چون همه زباله ها تبدیل به کمپوست نمی شود و برای بقیه زباله های خشک باید دوباره مرکز دفن ایجاد شود،به همين دليل کارخانه زباله سوز با تولید انرژی ایجاد کنیم که 40 تا 50 میلیارد تومان حداقل هزینه این کارخانه است که قرار شد از اعتبارات سفر بخشی در سال 89 و بخشی هم در سال 90 به این منظور اختصاص یابد.

 زارعی در پاسخ به سرانجام احداث پالایشگاه اظهار داشت:در حوزه فرمانداری به این مهم پرداخته و به جرات می توانم بگویم که بیش از 100 جلسه در این خصوص تشکیل شد.

وي افزود:پس از اینکه شرکت بابا جان نتوانست زمینه سرمایه گذاری را فراهم کند و وزارت نفت به این نتیجه رسید که این شرکت توان مالی ندارد،شرکت جدیدی اعلام حضور کرد که پس از 2 ماه بررسی وزارت نفت و اقتصاد و دارایی در 14 شهريور ماه امسال با این شرکت موافقت کردند و بعد به استان معرفی و در سفر سوم کلنگ زنی شد.

 وی ادامه داد : بر اساس آخرین اخبار ماده 32 (واگذاری زمین)تشکیل و موافقت 200 هکتار زمین با اجاره 99 ساله انجام شد که البته سند دار نبودن زمین مانعی ایجاد نمی کند.

زارعی هزینه احداث پالایشگاه را 3 میلیارد دلار اعلام کرد و با اشاره به اینکه این پروژه بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ شمال کشور محسوب می شود،افزود:در نامه ای به استاندار از وی خواستیم تا یکی از معاونت ها درگیر کار شود که با نظر وی معاون سیاسی امنیتی پیگیر احداث پالایشگاه شده و امیدواریم با بهره برداری از این پروژه عظیم نرخ بیکاری ما که هم اکنون رقم قابل توجهی است به زیر 7 درصد برسد.

 فرماندار ساری در پاسخ به سوال نمایشگاه ساري هم گفت: اجازه ندادیم زمین 10 هکتاری که قبلا برای نمایشگاه مرکز استان در شهرک صنعتی شماره 2 در نظر گرفته شده بود،برای کار دیگری اختصاص یابد،اخیرا با همکاری شرکت شهرک های صنعتی و بازرگانی در حال مذاکره با سرمایه گذار جدیدی هستیم و شک نکنید که نمایشگاه در همین مکان احداث می شود.

*پارک موزه در آينده

 وی در ادامه پاسخ گویی به سوالات خبرنگاران اجرای هدفمندی یارانه ها را اولویت اول دولت عنوان کرد و گفت: واریز یارانه ها بخش کوچکی از تحول اقتصادی است و کمتر از 20 درصد کل یارانه ای است که دولت در همه بخش ها می دهد و امیدواریم که به گفته رییس جمهوري تا پایان کار دولت بحث بیکاری حل شود.

زراعی ادامه داد: هیچ کس نمی پذیرد که ایران به عنوان کشوری که همه منابع را در اختیار دارد بیکار و فقیر داشته باشد.

 فرماندار ساری در خصوص مصرف نان هم گفت : مصرف نان از اهداف تحول اقتصادی بوده است که به دلیل کیفیت پایین مصرف غیرمنطقی داشته و اکنون با اجرای این طرح 25 تا 30 درصد این مصرف کم شده است.

وي افزود: ممکن است در برخی از نانوایی ها کیفیت همچنان پایین باشد لیکن بحث رقابت مطرح شده و نانوایان برای مشتری مداری با هم به رقابت می پردازند و فرمانداری با کمک غله و اتحادیه ها بر نانوایی ها نظارت می کند.

زارعی درخصوص شهر بازی هم گفت: در 2 سال آینده پارک موزه دفاع مقدس در حاشیه رودخانه ساری احداث می شود که بزرگترین پارک شمال کشور خواهد بود.

 به گفته وی این پارک با 30 میلیارد تومان اعتبار و بازسازی عملیات فاو و مسجد فاو شروع شده که هم پارک بازی است و هم با ارزش ها و باورهای مان تطابق دارد.

 وی در خصوص انتقال زندان و پادگان هم گفت: 85 تا 90 درصد کارهای انتقال زندان انجام شده و تا یک سال دیگر زندان به خارج از شهر انتقال می یابد.

 زارعی در خصوص جشنواره فیلم فجر نیز گفت: یکي دو سالی است که این جشنواره در استان اجرا می شود و بی شک در ارتباط فرهنگی با مردم تاثیر بسزایی خواهد داشت که ما نیز در این زمینه کمک می کنیم والبته هماهنگی معاون سیاسی امنیتی بر کسی پوشیده نیست.

وی در خصوص احداث شهرک سینمایی پردیس اظهار داشت: احداث این شهرک جزء مصوبه سفر دوم دولت است که با همکاری استانداری فرهنگ و ارشاد و معاونت سیاسی زمینی در صفرآباد آماده شده و اکنون ارشاد باید پیگیر باشد.