چهارشنبه 27 بهمن 1389-21:33

بهمن ايثار ورشکست نشده است

پس از مسدود شدن حساب های تعاونی اعتبار بهمن ایثار در بانک های دیگر، تعداد زیادی از مشتریان این تعاونی با تجمع در مقابل شعب مختلف بهمن ايثار در شهرهاي مختلف استان،بازپس دهی سپرده‌های خود را خواستار شدند.


 در پی صدور مجوز تعطیلی و مسدود شدن حساب‌های شعبه هاي تعاونی اعتبار بهمن ایثار در استان مازندران و برخي استان هاي ديگر از جمله گلستان،قم و اصفهان و انتشار شایعه ورشکستی آن‌ها،از صبح روز چهارشنبه تعداد زیادی از مشتریان این تعاونی، ساعت‌های زیادی در مقابل شعب تجمع کردند و رسیدگی به این موضوع و بازپس گرفتن مبالغ سپرده گذاری خود را خواستار شدند.

به گزارش مازندنومه مشتريان اين تعاوني در برخي از شهرهاي مازندران از جمله نکا،ساري و قائم شهر در مقابل شعبه هاي مختلف بهمن ايثار تجمع کردند.

بر اساس اين گزارش مشتريان شعبه خيابان امام در قائم شهر اقدام به شکستن شيشه هاي اين شعبه کردند.در خيابان 18 دي ساري نيز تعدادي از مشتريان بهمن ايثار تجمع کردند و سپرده هاي خود را خواستار شدند.

در اين گونه موارد معمولا" بازار شايعه نيز گرم مي شود.يکي از شايعات اين بوده که این تعاونی به مردم وام با سود بسیار کم 2 درصد پرداخت می‌کند‌ و احتمالا به دلیل دریافت همین سود کم هم نتوانسته از نظر مالی پاسخگو باشد و به تعطیلی کشیده شده است.

شايعه ديگر اين بوده که برخي موسسه هاي مالي قديمي و رقيب اين تعاوني که با ورود بهمن ايثار و ارايه تسهيلات کم بهره و آسان،از تعداد مشتريان آن ها موسسات کاسته شده، با نفوذي که داشتند باعث مسدود شدن حساب هاي اين تعاوني شده اند. 

طبق گزارشي که خبرگزاري مهر از استان قم تهيه کرده است از حدود 15 روز قبل حساب‌هاي اين تعاوني را در چند بانک بسته‌اند.

 از سوی بانک مرکزی در تاریخ چهاردهم بهمن اطلاعیه صادر و تعاونی‌های متخلف اعلام شدند و برای آنان مهلتی تا روز پانزدهم اسفند‌ماه اعلام شد که این تعاونی‌ها ضوابط خواسته شده از سوی این بانک را اعمال کنند اما هنوز تا پایان این تاریخ فرصت باقی است و لذا مسدود کردن حساب‌ها غیرقانونی است.البته شنيده شده که مسئولان تعاونی تا زمان حصول تکلیف نهایی خودشان شعب را تعطیل کرده‌اند.

گفته مي شود در حال حاضر نامه‌ای مبنی بر ادغام چهار تعاونی اعتباری بهمن ایثار، اعتماد ایرانیان، دانش و امید روی میز کار مسئولان بانک مرکزی است.

بر اساس اين گزارش،برخي تجمع کنندگان امروز مقابل شعبات بهمن ايثار معتقد بودند که باید به مردم تضمین داده شود که موقعي که در جایی سپرده گذاری می‌کنند اگر مشکلی پیش آمد فرد يا نهادي هست که پاسخگو باشد.

به گزارش مازندنومه هنوز از سوي نهاد يا فردي به سپرده گذاران بهمن ايثار اطمینان داده نشده که کار از طریق مجاری قانونی دنبال می‌شود تا آنان مجبور نباشند کار و زندگی خود را‌‌ رها کرده و وقت شان برای ساعت‌ها و شاید روز‌ها گرفته شود.

 اساسنامه تعاونی بهمن ایثار برای استان گلستان است و گفته مي شود نباید اين تعاوني در استان مازندران و ساير استان ها فعالیت داشته باشد اما مسئولان اين تعاوني مي گويند با وزارت تعاون و اداره کل تعاون استان مازندران هماهنگ و بعد اقدام به احداث شعبه کرده اند.

در گزارش خبرگزاري مهر که مشکل پيش آمده را در استان قم بررسي کرده، آمده که بانک مرکزی چند روز قبل از نیروی انتظامی و بانک‌ها خواسته است تا در این مورد اقدام کنند. به علاوه بانک مرکزی از بانک‌ها خواسته تا تنها با صندوق‌های اعتباری که دارای مجوز قانونی می‌باشند همکاری کنند و لذا بانک‌ها نیز از مسئولان صندوق بهمن ایثار مدارک قانونی خواستند که آنها ارائه نکردند.

اما سئوال ضروري اين است که اگر این تعاونی مشکل داشته چرا از دو سال و نیم قبل و از زمان تاسیس بهمن ايثار اقدامی صورت نگرفته و اينک که تعداد شعب،کارکنان و مشتریان به حد بالايي رسیده این کار را انجام داده‌اند؟!و اين که تکلةيف سپرده هاي مردم چه مي شود؟