پنجشنبه 28 بهمن 1389-21:35

گیر استاندار فرهنگی افتادیم

در مازندران برای هر 53 هزار نفر جمعیت یک کتابخانه داریم-مازندران رتبه 26 کشوری را از لحاظ فضای کتابخانه ای دارد-جشنواره خیران کتابخانه ساز ارديبهشت 90 برگزار مي شود-ما به دنبال فرزند آوری هستیم اما چقدر برای فرزند پروری تلاش داریم-در کلیسای آستاراخان زن بدحجابی را دیدم، خواستم عکس بگیرم اما نمی گذاشتند.(گزارش+حاشيه هاي مازندنومه از آیین تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوانان برتر استان مازندران)


مازندنومه:آیین تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوانان برتر استان مازندران صبح پنج شنبه با حضور جمعی از فرمانداران،شهرداران،کتابداران و مدیران کتابخانه های عمومی استان در محل سالن اجتماعات ساختمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری مازندران برگزار شد. این همایش قرار بود با حضور استاندار برگزار شود که به گفته معاون برنامه ریزیش برای حضور در سمینار استانداران استان های مرزی عازم تهران شد و ماموریت حضور در این مراسم را به معاونش داد.گزارش ربابه حسين پور-خبرنگار ما-را از اين مراسم بخوانيد.

-----------------------------

*امامزاده:تمام کتاب هایی که در قفسه قرار می گیرد باید در ارتباط با قرآن باشد

در ابتدای مراسم محمد اسماعیل امامزاده- مدیر کل کتابخانه های استان- در سخنانی وجه تمايز انسان را با سایر موجودات کتاب دانست و گفت:کتاب محصول عمر همه اندیشمندان و اندیش ورزان است.

 وی افزود:تولید فکر،علم و کتاب در همه مکاتب مورد تحسین و تمجید است و کسانی که بنیاد تمدنی خود را با بناهای فاخر کتابخانه ای بنا کردند، برای اثبات اصالت خویش به کتاب رجوع می کنند.

 امامزاده، کتاب را تجلی علم و آگاهی و کتاب مسلمانان را سرآمد و شرافت بخش همه کتب خواند وگفت:بزرگان ما در ترویج کتاب سنگ تمام گذاشتند چرا که کتاب مظهر تشخص تمدنی و معرفت شخصیت و هویت یک ملت است و در این میان قرآن مجید شناسنامه ما مسلمانان است.

 وی افزود:تمام کتابهایی که در رف و قفسه قرار می گیرد باید به نوعی در ارتباط با قرآن باشد تا راهنمایی در مسیرهای سنگلاخی همواره مورد تهدید حیوانیت انسان باشد.

 وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه قصدم ارائه آمارهای تلخ نیست و آمار مقایسه ای نمی دهم ،اظهار داشت: در حال حاضر 57 کتابخانه عمومی با 112 هزار عضو و 820 هزار جلد کتاب تحت مدیریت مستقیم اداره کل کتابخانه های استان است.

به گفته وی طی یک سال گذشته 2 میلیون و 800 هزار جلد کتاب به امانت رفت و 3 میلیون و 30 هزار نفر هم به کتابخانه های استان مراجعه کردند.

 امامزاده افزود:66 درصد اعضای کتابخانه ها دانش آموزان و 34 درصد هم از تحصیلکرده های دانشگاهی هستند به طوری که 100 درصد از جامعه هدف ما را این دو قشر تشکیل می دهند.

 وی ادامه داد:شاخص کتابخانه های عمومی استان در یک سال گذشته در بخش منابع 16 درصد،اعضا 12 درصد،امانت 24/8 درصد،مراجعان 2/17 درصد رشد داشته و کتابخانه های مشارکتی هم با 278 درصد رشد از 9 کتابخانه به 34 کتابخانه رسید.

امامزاده با ابراز تاثر، مازندران را دارای رتبه 26 کشوری از لحاظ فضای کتابخانه ای اعلام کرد و گفت:برای هر 53 هزار نفر جمعیت در استان یک کتابخانه داریم، این در حالیست که یزد به عنوان استان اول کشور به ازای هر 12 هزار نفر یک کتابخانه دارد.

وی تصریح کرد:علی رغم اینکه رتبه فرهنگی مازندران از یزد بسیار بالاتر است و جز 5 استان به غایت فرهنگی کشور محسوب می شود، به ازای هر یکصد نفر 26 جلد کتاب و در مقابل هر 10 هزار نفر 2 صندلی در استان وجود داردکه از این حیث هم رتبه 21کشوری را داریم.

وی مازندران را از لحاظ اعضا و امانت کتاب در رتبه سوم به ترتیب بعد از تهران و کردستان،خوزستان و آذربایجان شرقی اعلام کرد.

 امامزاده ضمن گله از کمبود امکانات و تجهیزات تصریح کرد:اگر سالانه 16 میلیارد تومان هزینه کنیم تا افق 1404 فقط می توانیم در چند شاخص به نرم جهانی برسیم.

وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه طی 4 سال آینده هیچ روستایی با نرم جمعیتی خاص فاقد کتابخانه در سطح استان وجود نداشته باشد،گفت:استاندار تفاهم نامه ای را امضا کرده مبنی بر اینکه ظرف 2 سال آینده با مبداء سال 90 حدود 72 کتابخانه با تیپ 3 و 2 و 1 با 6 میلیارد تومان اعتبار در روستاهای استان ایجاد خواهد شد که 5/4 تومان را استانداری پرداخت خواهد کرد.

 مدیر کل کتابخانه های استان از برگزاری نخستین جشنواره خیران کتابخانه ساز در 8 اردیبهشت سال آینده خبر داد و افزود:این جشنواره قرار بود اسفند ماه امسال برگزار شود که به دلیل تداخل برنامه های فرهنگی به سال آینده موکول شد.

 وی کمبود زمین را مهمترین بحران کتابخانه های مازندران ذکر کرد و گفت: علی رغم تصویب و تخصیص اعتبار برای احداث کتابخانه ها متاسفانه به دلیل فقدان زمین اعتبارات تخصیصی جذب نمی شود.

*ابراهيمي:نخبگان ما مسلح به خدمت نیستند

 سخنران بعدی حجت الاسلام ابراهیمی-مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران بود. او با تاکید بر نقش تربیتی دین گفت:متاسفانه جامعه ما به گونه ای پیش می رود که هر چه دین بیان می کند توصیه اخلاقی می پندارند و هر چه غیر دین بیان می کند تمدن انگاشته می شود.

 وی ادامه داد:اگر این مشکلات در جامعه به صورت یک فرهنگ نمود پیدا کند تعارض بین دین و رویه و رفتار متدینین دیده می شود،و مردم می گویند اگر متدین بودن این است پس دین چیست و اگر دین چیز دیگری است پس متدینین چرا این گونه اند؟!

وي ادامه داد:نباید این گونه باشد که مثلا من شعار دهم ولی عمل نکنم،دم از سوپر حزب ا... و ابر حزب ا... بزنم ولی رویه ام خلاف باشد.

 ابراهیمی افزود:یکی از معضلات ما درمقابله با جنگ نرم این است که شخص به دنبال الگو می گردد لذا ما باید کاری کنیم که وقتی شخصی از تدین دم می زند رفتار متدیانه او مبلغ دین باشد.

 وی در خصوص یکی دیگر از معضلات جامعه امروز گفت:ما به دنبال فرزند آوری هستیم اما چقدر برای فرزند پروری تلاش داریم.

 وی همه برکات را از کتاب دانست و گفت:علت کمبودها این است که نخبگان ما مسلح به خدمت نیستند و این مساله بزرگترین چالش ماست.

ابراهیمی با بیان اینکه اگر کسی کتابخانه ای بسازد ثوابش از ساختن مسجد کمتر نیست به سخنان خود پایان داد.

*فرزانه:در این دوره گیر استاندار فرهنگی افتادیم

 فرزانه آخرین سخنران این همایش بود که ضمن اعلام عذر خواهی حضور نيافتن استاندار گفت:خوشبختانه در این دوره گیر استاندار فرهنگی افتادیم که صبغه فرهنگیش بیشتر از صبغه های دیگر اوست و اگر سمینار استانداران استان های مرزی نبود وی حتما با علاقه مندی در این همایش حضور می یافت.

وی افزود:نمی دانم تقارن هفته وحدت با تجلیل از کتابخوانان برتر تعمدی بوده یا نه ، ولی مناسبت با مسمایی است.

 فرزانه ادامه داد:عده ای سعی دارند قرآن را به سخره بگیرند و توهین کنند و با خلق طالبان تصور می کنند چهره اسلام را می توانند مخدوش کنند اما اینها نشانه رشد اسلام و گرایش جوانان اروپایی به اسلام و توحید است.

معاون استاندار به اسلام ستیزی کشورهای اروپایی اشاره کرد واظهار داشت:در فرانسه که مهد آزادی است سعی می کنند قانونی تصویب کنند که دختران 2 متر روسری سرشان نگذارند، آن هم روسری هایی که ما در تلویزیون دیدیم!

 وی به خاطره ای از گرایش جوانان کشورهای بیگانه به توحید پرداخت و گفت:در کلیسای آستاراخان زن بدحجابی را دیدم ،چنان تضرع و راز و نیاز می کرد که تعجب کردم، خواستم عکس بگیرم اما نمی گذاشتند،اینها نشانه هایی از هدایت خداوند و از امتیازات قرآن است.

 فرزانه بهترین کتابها را قرآن ذکر کرد و گفت:بهره مندی ما از قرآن کریم همانند ماهی از آب است که خیلی احساس نمی کنیم.

 فرزانه در خصوص سرانه فضای کتابخانه ای گفت:سرانه ما به ازای هر 100 نفر یک متر مربع است که اگر بخواهیم به 2 متر برسانیم به 20 میلیارد اعتبار نباز داریم لذا با محدودیت اعتبار و منابع می توانیم از خیران کمک بگیریم.

 وی در پایان افزود:بارها گفتم امیدوارم خیران وارد فضای مدارس هوشمند شوند اما خصلت و فرهنگ ما این است که وقتی کمک می کنیم می خواهیم فضای فیزیکی را ببینیم.

*رضايي:لیاقت تجلیل را ندارم

در آيين تجلیل از 58 خادم کتاب و کتابدار و کتابخوان برتر استان، مهندس فرزانه بعد از اتمام سخنانش قبل از پایین آمدن از روی سن رو به مسولان کرد و گفت:آقایان بیایید هدایا را بدهیم .

بدین ترتیب با حضور فرزانه ،امامزاده و رضایی-فرماندار چالوس- هدایا به برگزیدگان اهدا شد که البته اولین هدیه به میر قدیر رضایی فرماندار چالوس اهدا شد.

 در حاشیه مراسم ميرقدير رضایی در گفتگو با مازندنومه ،کتاب را هستی بخش زندگی انسان در جامعه بشری عنوان کرد و گفت:لیاقت تجلیل را ندارم ،اما به عنوان خدمتگزار مردم در امر کتابخوانی افتخار می کنم.

 وی افزود : در راستای توسعه کتاب در بخش دانش آموزی و دانشگاه ها حدود 5 هزار کتاب به صورت رایگان در اختیار مدارس و دانشگاه های شهرستان چالوس قرار گرفت.

 به گفته وی در امر توسعه کتابخانه ها به کمک خیرین چالوس زمینی با زیر بنای 2 هزار متر مربع و گنجایش بسیار بالا در دست ساخت است که می تواند پاسخگوی غرب استان باشد و کاری نمونه است.

 رضایی اظهار داشت:زمینی به مساحت 1850 متر مربع هم در شهرستان چالوس از سوی خانواده شهید فرج پور برای احداث کتابخانه اهدا شد.

وی ادامه داد:وقتی از مادر شهید فرج پور علت اهدای زمین برای کتابخانه را پرسیدم،گفت:این قطعه زمین را هدیه می کنم تا جوانان کتاب بخوانند و با یک اشاره آمریکا در دامن آنها غش نکنند.

*کتابخوان برتر بخش نوجوان:هدفمند مطالعه می کنم

 در ادامه با علی احمدی به عنوان کتابخوان برتر بخش نوجوان استان گفتگو کردیم.وی که به گفته خودش بسیار اهل مطالعه است طی روز به غیر از کتاب های درسی ،کتاب هایی در زمینه های مختلف همانند نجوم،دایره المعارف و رمان های نویسنده های معروف دنیا را می خواند.

 علی احمدی که یکی از نویسندگان برتر کشوری نیز است ، موفقیتش را تا حدود زیادی مرهون زحمات پدر و مادرش و بزرگی مدیر کتابخانه عمومی نکا می داند و می گوید:من هدفمند مطالعه می کنم تا به معلومات وعلم و دانشم افزوده شود.

حاشيه ها

*مجری این همایش برخلاف بسياری از همایش ها، از بانوان توانمند و مسلط بود که جملات نغز و شیریني را هم چاشنی اجرایش کرد.

*امامزاده در پایان سخنانش از حاضران به ویژه از دکتر ابراهیمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به دلیل تصدیع وقت پوزش خواست و گفت:جناب ابراهیمی به دلیل اینکه در جایگاه خطیب هستند حوصله گوش کردن به سخنرانی دیگران را ندارند و قرار گرفتن در جایگاه شنونده برای وی توام با رنج و تعب بوده است.

*ابراهيمي به محض قرار گرفتن پشت تریبون به گرجی-مديرکانون پرورشي استان- که در حال بیرون رفتن از سالن بود گفت:آقای گرجی کجا می روید؟!گرجی هم لبخندی زد و به راهش ادامه داد. ابراهیمی گفت:بنده باید در یادواره شهید هاشمی نژاد بهشهر و نیز مراسم فرزند گرانقدر علامه ایازی در رستمکلا شرکت کنم لذا بیش از 5 دقیقه صحبت نمی کنم اما اگر 5 دقیقه 6 دقیقه شد آقای فرزانه به ما خرده نگیرند.وي که قرار بود 5 دقیقه صحبت کند سخنانش را طی 10 دقیقه جمع بندی کرد.

*حجت الاسلام ابراهيمي در ابتدای سخنانش اظهار داشت:ضمن احترام به تمام فرمانداران از رضایی فرماندار چالوس به عنوان تنها فرمانداری که توانسته خدمات ارزنده ای را در راستای اعتلای فرهنگ کتابخوانی و توسعه کتابخانه ها ارائه دهد قدرداني و تشکر می کنم.

*فرزانه گفت:نمي دانم آمار مطالعه دقیق ما چند است، یکی می گوید 6 دقیقه در شبانه روز یکی هم 18 دقیقه را می گوید اما در هر صورت سرانه مطالعه پایین است.

*گفتنی است در بدو ورود به سالن به تمامی شرکت کنندگان کتاب هایی در زمینه های مختلف اهدا شد.