شنبه 30 بهمن 1389-15:32

پارک 12

مهدي نژاد-معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم -گفت:درآمد هند از صادرات نرم افزار به میزان درآمد ما از نفت است-مازندران یکی از قطب های فناوری فضایی در کشور خواهد شد-جذابیت منطقه ای مازندران می تواند هر غیر مازندرانی را جذب کند.(گزارش مازندنومه از افتتاح پارک علم و فناوری مازندران)


مازندنومه:دوازدهمین پارک علم و فناوری کشور،صبح روز شنبه در ساري افتتاح شد.استاندار مازندران،معاون پژوهشي وزيرعلوم و چند نماينده مجلس از جمله مسئولاني بودند که در آيين افتتاحيه حاضر بودند.گزارش کلثوم فلاحي-خبرنگارما-را از اين مراسم بخوانيد.

----------------------------

*طاهايي:نیازمند استفاده از تکنولوژی های نو هستیم

 استاندار مازندران در این مراسم گفت:اعتبار امسال پارک علم و فناوری مازندران در اختیار دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری قرار خواهد گرفت.

سید علی اکبر طاهایی با اشاره به اینکه مراحل نهایی تجهیز دفتر نخبگان در دست اقدام است، اظهار داشت:امروز دانش بشری برای توسعه اقتصاد کشور ، ظرفیت هایی به دست آورده، اما آن گونه که باید در مازندران به کارگیری نشده است.

وی با بیان اینکه در زمینه کشاورزی نیازمند استفاده از تکنولوژی های نو هستیم تصریح کرد:باید با استفاده از پژوهش های نو بخش کشاورزی و سایر بخش های استان را شکوفا کنیم.

طاهایی یادآور شد: مازندران دوازدهمین استان کشور است که از پارک علم و فناوری بهره برداری می کند.

*نعمت زاده:آروزي 10 ساله استان تحقق یافته است

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در این مراسم گفت: با افتتاح پارک علم و فناوری مازندران ، یکی از آروزهای 10 ساله استان تحقق یافته است.

قربانعلی نعمت زاده افزود: در سال های اخیر بالغ بر 30 هزار متر مربع فضا به پروژه های دانشگاه علوم کشاورزی ساری افزوده شده است.

وی با اشاره به انزوای مجتمع های علوم کشاورزی در گذشته خاطرنشان کرد: جایگاه دانشگاه های کشاورزی  برای تبدیل علم به اقتصاد در منطقه نهادینه شده است.

 *مهدی نژاد:بزرگترین امتیاز مازندران ، نیرو پروری است

معاون پژوهشی وزارت علوم با بيان اين که نداشتن نیروی متخصص از مشکلات پارک های علم و فناوری است،افزود: مازندران قابلیت های بالقوه ای در این زمینه دارد.

 محمد مهدی نژاد در مراسم افتتاح پارک علم و فناوری مازندران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: ایجاد پارک های علم و فناوری به عنوان حلقه نهایی علم به ثروت محسوب می شود.

وی اظهارداشت: فعالیت 12 پارک علم و فناوری در کشور ، نقطه عطف است.

مهدی نژاد تصریح کرد: تصویب حمایت از شرکت های دانش بنیان هدیه بزرگی از سوی مجلس بود.

وی با اشاره به اینکه درآمد هند از صادرات نرم افزار به میزان درآمد ما از نفت است یادآور شد: این نتیجه سرمایه گذاری است که در بخش دانش انجام داده اند.

مهدی نژاد با بیان اینکه آینده ما بر محور علم بوده و هیچ گزینه دیگری وجود ندارد گفت: اگر فناوری نداشته باشیم نمی توانیم از منابع استفاده بهینه کنیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به فعالیت دوهزار شرکت دانش بنیان در سراسر کشور اظهار داشت: ظرف پنج سال آینده ، 48 هزار شرکت دانش بنیان باید ایجاد شود.

مهدی نژاد با بیان اینکه باید جبهه نیاز کشور را تقویت کنیم تصریح کرد: مراقبت از بازار داخلی و توسعه بازارهای خارجی مسئله ای است که بخشی از آن بر عهده مجلس و بخشی هم بر عهده دولت است.

وی با اشاره به اینکه مازندران یکی از قطب های فناوری فضایی در کشور خواهد شد افزود: همه علوم در پارک علم و فناوری جایگاه دارند و صرفا مختص رشته های صنعتی به معنای مصطلح نیست.

وی اظهار داشت : مازندران به دلیل قابلیت هایی که دارد می تواند بهترین پارک علم و فناوری کشور را ایجاد کند.

مهدی نژاد با بیان اینکه بزرگترین امتیاز مازندران ، نیرو پروری است تصریح کرد: مازندران نیروهای بالفعل و بالقوه زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه جذابیت منطقه ای استان می تواند هر غیر مازندرانی را جذب کند افزود: در سایر  استان ها به ندرت می توان یک فرد غیر بومی را جذب کرد و بزرگ ترین مشکل برخی پارک ها نداشتن نيروی علمی است.

محمد مهدی نژادبعد از مراسم افتتاحيه، در نشست خبری با خبرنگاران هم حضور يافت.

معاون پژوهشی وزیر علوم در اين نشست اظهار داشت:در سال جاری پارک علم و فناوری مازندران ردیف بودجه ای مستقل نداشت به همین دلیل این اعتبار در اختیار دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری قرار گرفت.

وی افزود: از سال آینده این اعتبار به صورت ردیف مستقل بودجه ای در اختیار پارک علم و فناوری قرار می گیرد.

مهدی نژاد در خصوص پژوهش های صورت گرفته در کشور تصریح کرد: از سال گذشته سعی شده کلیه پژوهش های دانشگاهی هدفمند ، کاربردی و بر اساس نیاز کشور انجام شود و برای هر پژوهشکده موضوع تحقیقاتی مشخص شده است که در کنار برطرف کردن مشکلات باید تولید پژوهش هم داشته باشند.

وی در رابطه با نحوه گزینش و ارزیابی اختراعات و دوران به پایان رسیدن ثبت اختراع اعلامی اظهار داشت: مراکز معتبر ، بررسی و ارزیابی اختراعات را بر عهده می گیرند که تمرکز آن هم در پایتخت نخواهد بود که منجر به تاخیر در امور شود.

مهدی نژاد با بین اینکه نباید هر اختراعی را بدون ارزیابی بازار به تولید رساند یادآور شد: چنانچه اختراع فاقد تمهیدات لازم برای ثبت و رسیدن به چرخه اقتصادی باشد ، اختراع به نام همان فرد صرفا ثبت می شود تا فرد دیگری نتواند از آن اختراع ، بهره برداری شخصی کرده و به نام خود ثبت کند.

وی گفت: اگر حداقل 30 درصد بین موارد مشابه اختلاف وجود نداشته باشد ، آن اختراع ثبت نمی شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اين که بازار مسئله مهمی برای خرید دستاوردهای شرکت های دانش بنیان است،خاطرنشان کرد: با قرار دادن تسهیلات در اختیار بازار ، زمینه خرید محصولات شرکت های دانش بنیان مهیا می شود.

وی یادآور شد: مراکز رشد وابسته به پارک علم و فناوری در بعضی نقاط استان در سال های آینده با توجه به ظرفیت هر منطقه ایجاد می شود.