شنبه 7 اسفند 1389-12:42

هر مازندراني يك سالنامه تبري

...در آستانه سال جديد اميدواريم مازندراني ها به جاي خريد سررسيد و تقويم منتشر شده در ساير استان ها از سالنامه تبري بهره مند شوند.(يادداشتي از عباس مهدوي،مدير روابط عمومي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران)


هفته گذشته فرهود جلالي كندلوسي -مدير موسسه فرهنگي و هنري پارپيرار-كه سال هاست در پاي تخت، در زمينه احياي فرهنگ بومي مازندران به فعاليت مشغول است، به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران آمد تا تجربياتش را براي اجراي برنامه هاي نوروزي در مازندران، در كنار ديگر چهره هاي برجسته فرهنگ بومي استان، در قالب نشستي كه به همين منظور برپا شد، عرضه دارد.

جلالي در پايان اين نشست تازه ترين توليدات موسسه اش را نيز به اعضاي جلسه هديه كرد؛تقويم نفيس تبري سال 1390 و لوح فشرده جشن تتي دو هديه اي بود كه از جلالي و موسسه پارپيرار دريافت كردم.

در اين وانفسا كه فرهنگ بومي استان روزگار خوشي ندارد، موسسه پارپيرار در پايتخت به توليد آثاري مشغول است كه هر يك معرف فرهنگ غني اين سامان است و كورسوي فرهنگ پربار مردمان ديارمان را روشن نگه داشته است.

فعاليت هاي موسسه پارپيرار براي هر مازندراني غرورآفرين است و گامي ارزشمند و ستودني براي حفظ و احياي فرهنگ بومي مازندران محسوب مي شود.

لوح فشرده جشن تتي اختصاص به مراسم آييني مازندران (جشن شكوفه) دارد كه 31 ارديبهشت ماه سال 89 در پرديس پارك ملت تهران اجرا شد.

جشني با شكوه با حضور هنرمندان بومي استان كه با اقبال گسترده علاقه مندان روبه رو شد و حتي بخش هاي خبري شبكه هاي سراسري نيز به انعكاس آن پرداختند.

در مجموعه جشن تتي در قالب روايت مراسم عروسي يك زوج با لباس محلي، آيين هاي مختلف عجين شده با زندگي مردم كه در مازندران مرسوم بود، اجرا مي شود.

در اين لوح از تصاوير مستند قديمي نيز بهره گرفته شده است. هنرمندان استان در پارك ملت گوشه هايي از آداب و رسوم و سنت هاي قديمي مازندراني ها را براي حاضرين روايت كردند و در حاشيه مراسم نيز محصولات و غذاهاي محلي عرضه شد.

اي كاش در مناسبت هاي مختلف و در روزهاي گردشگرپذير سال نظير عيد نوروز در مازندران نيز شاهد برپايي چنين رويدادهاي ميداني باشيم.

سالنامه تبري ديگر محصول توليدي پارپيرار براي سال 90 است كه مازندراني ها را از يك تقويم اختصاصي بهره مند مي سازد.

در مازندران براي زمان و گذر آن، نام ها و سنت هاي خاصي وجود دارد كه به جامانده از تاريخ كهن اين مرز و بوم است.

در سالنامه تبري علاوه بر روزها و ماه هاي شمسي، تقويم تبري نيز درج شده است كه در گذشته مرسوم بوده است و در اين روزگار در حال فراموشي است.

در سالنامه تبري عكس هاي بسيار جذاب و ديدني از جاذبه هاي طبيعي، تاريخي و فرهنگي مازندران نيز به چاپ رسيده است كه به اين سالنامه غناي بصري بخشيده است.

در آستانه سال جديد اميدواريم مازندراني ها به جاي خريد سررسيد و تقويم منتشر شده در ساير استان ها از سالنامه تبري بهره مند شوند كه هم  پاسخگوي نيازهاي تقويمي است و هم ميراث معنوي و فرهنگي مازندران را در خود جاي داده است.

با توجه به علاقه مندي استاندار مازندران به عرصه فرهنگ و هنر پيشنهاد مي كنيم از دستگاه ها، سازمان ها و شركت هاي دولتي و وابسته به دولت كه همه ساله به خريد سررسيد و تقويم مي پردازند، خواسته شود سالنامه تبري را تهيه و هديه كنند تا شاهد ترويج فرهنگ بومي استان باشيم.