شنبه 7 اسفند 1389-21:42

بيچاره محمد حسن خان!

 گزارش مهدي زماني،خبرنگار بابلي از پل هاي تاريخي اي که هنوز بار سنگين حمل و نقل را به دوش مي کشند.


 ارزش و اهميت حفظ ميراث مادي و معنوي و آثار و بناهاي تاريخي که کاربرد مفيدي در روزگار خود داشته اند و حتي هنوز هم دارند، جداي از اهميت گردشگري که اکنون يافته اند، بر کسي پوشيده نيست.

در مناطق شمالي کشور با آب و هواي باراني و رطوبت بيشتر روند تغيير و تخريب اين نمونه هاي عيني صنعت و معماري و هنر گذشتگان سريع تر روي مي دهد، هم چنين آثار باقي مانده از گذشته در اين بخش از کشور ارزش دو چندان مي يابد و نگهداري و بازسازي آن ها هم توجه ويژه خود را مي طلبد.

در اين ميان پل هاي تاريخي روزگاري ارتباط مناطق مهم را برقرار مي کردند و برخي هنوز هم بار حمل و نقل امروزي را بر دوش دارند.

اين در حالي است که اين نمونه هاي معماري و هنر و مهندسي ايراني براي زماني ساخته شده اند که هنوز خودرو و کاميون و تريلي(!) اختراع نشده بود.

پل بزرگ و تاريخي« محمد حسن خان» بابل که يکي از مهم ترين پل هاي تاريخي شمال کشور است هنوز استوار و پابرجاست و ارتباط بخش مهمي از مناطق جنوبي شهرستان بابل را با مرکز اين شهرستان برقرار مي کند و هنوز زخم آسيب ها و بي مهري هاي خواسته و ناخواسته آدميان و حتي نهادهاي رسمي را بر خود دارد و چند سالي است که در محاصره زباله ها و نخاله ها هم قرار گرفته است.

 «گودرزي» يکي از ساکنان اطراف اين پل مي گويد: در سال هاي گذشته در کنار اين پل براي يک سمت مسير پل جديدي ساخته اند ولي هم چنان وسايل نقليه و کاميون هاي سنگين روي آجرهاي اين پل تاريخي و گردشگري عبور مي کنند .

وي مي افزايد: روزگاري نه چندان دور و تا ۱۰ سال پيش اين محل تفريح گاه و جاي گذران اوقات فراغت و حتي سيزده بدر شهروندان بود و ماهي هاي زير پل در بازار معروف بودند اما اکنون زباله ها در اطراف و پايين پل و کنار آب رها مي شوند و به تازگي نخاله هاي ساختماني شهرداري را در اطراف پايه هاي پل ريخته و دوربرگردان و جاده در حريم ميراث فرهنگي و رودخانه بابلرود ساخته اند.

 «عسکري»- سرپرست وقت شهرداري بابل در زمان اجراي پروژه- به خبرنگار ما مي گويد: مجري جاده دوربرگردان و تغيير و بالا آوردن سطح در زير يکي از چشمه هاي پل ، شهرداري بوده است و اگر ميراث فرهنگي شهر و استان با آن مخالف بود به طور قطع به ما ابلاغ مي کرد و مانع مي شد.

 وي مي افزايد: آنان هيچ تذکر و مخالفت ويژه اي با اين تغييرات به ما اعلام نکردند.

وي در مورد زباله هايي که چند سال است در اطراف اين محيط گردشگري ديده مي شود مي گويد: تعداد نيروهاي شهرداري براي جمع آوري آن کافي نيست و بايد اين زباله ها و نخاله ها جمع آوري شوند.

 «ايزدي»- معاون حفظ آثار اداره کل ميراث فرهنگي استان مازندران- در اين مورد مي گويد: پل محمد حسن خان را مرمت کرديم و به فرمانداري نيز اعلام کرديم که خودروها نبايد از آن براي عبور و مرور استفاده کنند.

 متولي ثبت، تعيين حريم و نگهداري اين آثار و پل ذکر شده ميراث فرهنگي است و شهرداري بابل مجاز نيست در حريم آثار دخالت و تغيير ايجاد کند و بدون هماهنگي با ميراث فرهنگي نبايد عمل کند.

ايزدي اضافه مي کند: تاکنون از طرف يگان حفاظت ميراث فرهنگي در بابل اين امور به ما اطلاع داده نشده و مسئوليت آشغال ها و نخاله شهرداري است که رعايت نکرده است.

 «دهستاني» -مدير ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي شهرستان بابل- نيز مي گويد: شهرداري در ايجاد دوربرگردان و تغيير در کنار پل ثبت شده محمد حسن خان مجوزي از ميراث فرهنگي بابل نگرفته است و ما در جريان نبوده ايم و شايد از ميراث استان مجوز گرفته اند!

وي بر تخلف شهرداري در مورد دپوي زباله در چند سال گذشته تاکيد مي کند و مي گويد: بخشي از پايه هاي پل آسيب ديده ولي تاکنون ما به استان گزارش نداديم و پيگيري مي کنيم و ممنوع شدن ايجاد دوربرگردان را در شوراي تامين شهرستان مصوب کرده و از تجاوز به حريم ميراث فرهنگي جلوگيري مي کنيم.

در همين مورد «عيسي هاشمي»- معاون عمراني استانداري مازندران- هم مي گويد: اهميت حفظ آثار و بناهاي تاريخي بايد توسط مديران درک شود و اين نيازمند برنامه ريزي درست دستگاه هاي مربوط است.

 وي با اشاره به ارزش ملي و بين المللي برخي آثار و ميراث فرهنگي مازندران مانند پل ها و برج هاي تاريخي و هم چنين بقاع امام زاده هاي اين استان مي گويد: برخي مديران دستگاه هاي استان با بي توجهي موجب تخريب آثار شده اند در حالي که فرزندان ما حق دارند از اين آثار آگاهي داشته باشند و از مشاهده آن ها لذت ببرند.