دوشنبه 22 فروردين 1390-23:19

همه کاره هاي غير متخصص

...استاندار مازندران خواسته بود تا با حضور خبرنگاران و استادان دانشگاه که آشنا به بخش های اقتصادی بودند ، هم اندیشی اي داشته باشد که متاسفانه تعداد قابل توجهي از افراد حاضر در این نشست شاید حتی معنای علمي واژه اقتصاد را هم نمی دانستند! (يادداشتي از کلثوم فلاحي،خبرنگار-ساري)


 عمل استاندار مازندران را در فراخوان فعالان اقتصادی مطبوعات و استادان دانشگاه ارج می نهیم، اما...!

 استاندار مازندران در سال جهاد اقتصادی اقدام به دعوت از خبرنگاران فعال حوزه اقتصادي کرد تا بتواند با استفاده از همفکری اقشار و گروه های مختلف در پیشبرد حوزه های اقتصادی استان گام بردارد که نشان از درایت این پیر عرصه مدیریت دارد.

برخي از جمله خودم به دلیل نداشتن تخصص در حوزه اقتصاد در این نشست حضور نيافتند، اما گلایه از افرادی است که علی رغم نداشتن تخصص و آشنا نبودن به این عرصه ، قدرت نه گفتن نداشتند.

استاندار مازندران خواسته بود تا با حضور خبرنگاران و استادان دانشگاه که آشنا به بخش های اقتصادی بودند ، هم اندیشی داشته باشد که متاسفانه تعداد قابل توجهي از افراد حاضر در این نشست شاید حتی معنای علمي واژه اقتصاد را هم نمی دانستند!

با وجود اینکه از مسئولان رسانه ها خواسته شده بود که خبرنگار حوزه اقتصادی ، استاد دانشگاه که صاحب مقاله باشد و بالاخره فرد آشنا به این حوزه را معرفی کنند(و البته همه می دانیم که خبرنگار متخصص حوزه اقتصادی در استان فعالیت نمی کند) اما نتوانستند نه بگویند تا استاندار در بخش دیگری به جست و جو بپردازد.

علاوه بر حضور خبرنگارانی که شاید برخی مطالب خود را با جست و جو در اینترنت و يا کمک برخي همکاران حوزه فعاليت شان یافته بوده و به استحضار استاندار رساندند،چند استاد دانشگاه هم در این جلسه حضور داشتند.

عده ای از ما خود را همه کاره می دانیم و ورودمان را به همه عرصه ها مجاز، در هر حوزه ای که دعوت می شویم باید حضور یافته و ابراز وجود کنیم ، نظریه صادر کرده و اظهار فضل کنیم.

برخی از استادان در جشنواره مطبوعات داوری می کنند و سپس به اظهار نظر در خصوص مسائل خانواده می پردازند ، گاهی مقاله ای درباره انرژی هسته ای منتشر کرده و اگر بيکار شدند در رابطه با مسائل فرهنگی و حقوقي هم نظر مي دهند و... دایره را تکمیل کرده و در هم اندیشی اقتصادی هم حضور پررنگ داشته و راهکارهای اقتصادی را به صورت تیتروار عنوان می کنند، گویی که به دانشجو جزوه می دهند تا موارد را حفظ کرده و در امتحان شرکت کند!

 آیا این گروه به توانایی های خود آگاه نیستند و یا نمی دانند که وسعت دایره علوم باعث شده تا فرد حتی در یک حوزه هم نتواند به علوم کامل دست یابد و متخصص شود،چه برسد به همه رشته ها و حوزه ها!؟

 اگر اظهار نظر در عرصه اقتصادی به همین راحتی است و هر فردی به خود اجازه دخالت در همه امور را می دهد پس چه گونه است که در نظريه پردازي هاي اقتصادي و پيشبرد امور اقتصادی هنوز اندر خم یک کوچه ایم؟

 حضور برخي استادان و خبرنگاران غيرمتخصص در جلسه هم اندیشی اقتصادی،مرا به یاد مشاور اقتصادی رئیس دولت نهم می اندازد که دانش آموخته رشته دام پزشکی بود و منجر به عزل وزیر معروف اقتصاد شد.

در پايان روی سخنم با استاندار مازندران است و چند پرسش از ايشان دارم؛ آیا صرفا" برای رفع تکلیف اقدام به برگزاری چنین نشستی کرده و یا واقعا به دنبال رهیافتی برای رسیدن به افق اقتصادی است؟

آیا صرف ارائه حرف ها و نظريات بعضا" معمولي از مشکلات اقتصادی از سوی عده ای غیر متخصص می تواند منجر به دستیابی به اهداف عملی باشد؟

 آیا استاندار مازندران نشست بعدی خود را هم با همین گروه برگزار می کند و آیا اين نشست باعث دلگرمی استاندار شده است؟