چهارشنبه 24 فروردين 1390-8:49

بضاعت رسانه های ما بیشتر از این نیست

...شما همکاران خودرامتهم به ضعف اراده درباره نه گفتن به دعوت کننده جلسه(استانداری) نموده اید و افرادی خواندید که مطالب خودشان را از اینترنت وهمکاران می گیرند.آیابه نظر شما رد دعوت استانداری امری اخلاقی بود؟( بازتاب يک يادداشت مازندنومه درباره هم انديشي استاندارمازندران با اصحاب رسانه؛ يادداشتي از ايرج نياز آذري،روزنامه نگار-بابل)


 مازندنومه:يادداشت روز دوشنبه ما با عنوان"همه کاره هاي غيرمتخصص" چه به صورت کامنت و چه در قالب نوشته و يادداشت، در اين پايگاه خبري بازتاب متفاوتي داشت.تناني فحواي آن نوشته را صد درصد پذيرفتند،عده اي صددرصد آن را رد و به نويسنده حمله کردند و جمعي نيز با بخش هايي از آن مقال موافقت و با بخش هايي مخالفت کردند.

خوشبختانه فضا براي نقد و تحليل در اين گونه موارد و اصولا" زمينه هاي از اين دست باز است و موافقان ومخالفان مسايل مختلف،رسانه هايي براي ابراز وجود در اختيار دارند.ما نيز تلاش داريم فضاي مازندنومه را براي تضارب آراي مختلف باز بگذاريم،مشروط به اين که مطالب دريافتي حاوي توهين واتهام و دروغ پردازي و حمله ناجوانمردانه به طرف مقابل نباشد و تنها نقد رويدادها باشد.شايد قضيه سريال نوروزي پايتخت،به عنوان آخرين نمونه، شاهد مناسبي براي مثال باشد که سعي کرديم جريان مخالف نقد يک طرفه به اين سريال را سامان ببخشيم و تريبوني براي کساني باشيم که از منظر ديگري به پايتخت مي نگريستند.

به هر روي در پاسخ به يادداشت "همه کاره هاي غيرمتخصص"،نوشته اي از يکي از مهمانان حاضر در آن نشست به دست ما رسيده که از نظرتان مي گذرد.

----------------------------------

درباره نشست استاندار مازندران با تعدادی از اصحاب رسانه جهت هم اندیشی درخصوص سال جهاد اقتصادی ملاحظاتی پیش آمد که طرح آن موجب تنویر افکارعمومی می شود.البته بهتر است روابط عمومی استانداری نیز در این باره بیشتر اطلاع رسانی کند.

نگارنده هم به عنوان یکی از مدعوین نابلد اقتصادی نشست مذکور دیدگاه خاص خویش را داردکه درادامه به صورت تیتر وار بدان اشاره می کند.

1- جهاد اقتصادی صرفا یک موضوع تخصصی درباره علم اقتصاد نیست بلکه دربر گیرنده وجوه مختلف سیاسی ،اداری ،اجتماعی،فرهنگی،مدیریتی و رسانه ای است.امروزه همه علوم به هم پیوسته اند و در ارتباط با هم هستند .

2-در جهت اجرای هر برنامه یا فعالیتی نقش رسانه ها را نمی توان نادیده انگاشت چه آنکه توجیه و تبیین دقیق طرح ها برای رسانه ها به اجرای درست موضوع کمک می کند.

3-اینکه در طراحی نشست ها ونحوه گزینش مدعوین باید حساب شده عمل کرد بحثی نیست اما از همین فرصت ها می توان خوب اطلاع رسانی کرد و بینش مدیران را تغییر داد و باپیشنهادهاي ارزنده مانع از هدر رفت فرصت ها شد.

 4-درجلسه مورد انتقاد برخی همکاران نظریه پردازی نشد بلکه گفت وشنودی مدیریتی -رسانه ای پیرامون چگونگی عملیاتی کردن فرمان نوروزی رهبری انقلاب در سطح منطقه ای اتفاق افتاد.

 5-من هم باهمکاران منتقد جلسه مذکور موافقم که کار باید دست متخصص سپرد واتفاقا به عنوان ژورنالیست دانشگاهی استاندار رابه تعامل هرچه بیشتر با پژوهشگران وکارآفرینان مجرب و متخصص فراخواندم.

6-شما همکاران خودرامتهم به ضعف اراده درباره نه گفتن به دعوت کننده جلسه(استانداری) نموده اید و افرادی خواندید که مطالب خودشان را از اینترنت وهمکاران می گیرند.آیابه نظر شما رد دعوت استانداری امری اخلاقی بود؟یا مشاوره گرفتن از همکاران اشکالی دارد؟یاشما بدون توجیه سردبیر درجلسات شرکت می نمائید!؟یا شرکت در جلسات مشورتی به معنای تائید محتوا ومطالب آن هست؟چه بسا که ازدل همین نشست ها اطلاعاتی کسب کنیم که درنگارش مقالات به کارمان آید.

 7-بضاعت رسانه های ما خیلی بیشتر از این نیست و خیرالموجدین را باید تقویت کرد نه تضعیف! البته انتظار می رود همکاران محترم رسانه ای همواره با مطالعه وآمادگی در جلسات حضور داشته باشند و از طرح مباحث کم اهمیت وسخیف خوداری نمایند و از سویی شرکت در چنین جلساتی بیشتر از ادعای فضل کسب دانش وفضل است. 

ايميل نويسنده: (irajniaz@yahoo.com)