پنجشنبه 25 فروردين 1390-11:40

اويي که نمی تواند سنگ زیرین آسیاب باشد

... حذف يارانه ها به خصوص در حامل های انرژی گرچه به زعم مسئولان به آرامی صورت گرفت ولی در واقع به صورت ضربتی عمل شد و فشار سنگینی را متوجه مردم کرده است.(يادداشتي از ربابه حسين پور،خبرنگار-ساري)


چندی پیش مدیر عامل آبفاي مازندران از کاهش 5 درصدی مصرف آب در روستاهای استان خبر داد و این قضيه را حاصل رویداد مهم هدفمندی یارانه ها قلمداد کرد؛هر چند برخي از روستاييان باور دارند اين کاهش اندک در قبال قطعی مکرر و افت فشار آب روستایی به دست آمده است.

مردم ما هیچ وقت مخالف طرح هدفمندی یارانه ها نبوده و نمی خواهند یارانه بنزین و گاز به جیب یا بهتر بگوییم باک متمولان جامعه رفته و آنها با ماشین های مدل بالای شان در خیابان ها ویراژ دهند و به ما فخر بفروشند،آن وقت ما با کفش های پاره و مندرس پیاده گز کنیم!

اما موضوعي اين ميانه مغفول مانده است؛یکی می گفت :وقتی 400 هزار تومان یارانه نقدی به حساب مان واریز شد خوشحال شدیم اما طولی نکشید که هزینه 350 هزار تومانی فیش گاز هوش از سرمان برد! حال بماند هزینه های آب ،برق،تلفن،نان،شیر،قند و شکر و روغن که یارانه اش در همین مبلغ نهفته است.

 دیگری گله مندانه همانند همان مادر پیری که تصویرش از تلویزیون پخش شد گفت:"دست احمدی نژاد درد نکند که به ما یارانه داد اما ای کاش نمی داد و اوضاع مثل قبل بود،بی دغدغه استفاده می کردیم اما حالا شندر غاز پول می دهند در عوض چند برابر پول گاز و آب و برق می آید."

 چند روز پيش در کنفرانس رسانه اي رييس جمهوري سئوال يکي از خبرنگاران(خبرنگار ايراني يک رسانه خارجي) درباره قبض سرسام آور گاز مجتمع شان بود،در حالي که او مي توانست سئوال هاي سياسي و مهم تري از دکتراحمدي نژاد بپرسد،ترجيح داد درباره قبض گاز بپرسد.

 پرداخت اقساطی قبض گاز هم که شیوه ای برای فشار کمتر به مردم در نظر گرفته شده، دردی از مردم دوا نمی کند،چرا که اقساط کوتاه مدت و مبلغ هم چنان سنگين است.

فرد ديگري مي گفت:از بس به بچه ها فشار آوردیم که کمتر مصرف کنید،همه عصبی شده اند،آخر آنها نه تفریح درست و حسابی دارند و نه خورد و خوراک خوب!

 این حرف ها و درد دل های مردم است، واقعیت های تلخ خانواده ای که با چند فرزند تحصیلکرده بیکار دیگر نمی تواند سنگ زیرین آسیاب باشند را می فهمیم و درد صورت هایی که با سیلی سرخ است را لمس می کنیم.

 حذف يارانه ها به خصوص در حامل های انرژی گرچه به زعم مسئولان به آرامی صورت گرفت ولی در واقع به صورت ضربتی عمل شد و فشار سنگینی را متوجه مردم کرده است.

هدفمندی یارانه ها اقدامی شجاعانه از سوی دولت است و ما کاملا" موافق اين جراحي بزرگ اقتصادي هستيم،اما خطاهاي احتمالي اجراي طرح نيز بايد مرتفع شود تا کمترین فشار به مردم وارد شود.

اميدواريم در سال جهاد اقتصادی،مديران و مسئولان جهادی و خالصانه عمل کنند و بيشتر مردم را ببينند و فقط به ارائه آمار و عملکرد بسنده نکنند.بهتر است کاربدستان آمار و عملکرد را برای ارائه به خالق شان بگذارند. 

ايميل نويسنده: (heyran55@yahoo.com)