يکشنبه 4 ارديبهشت 1390-22:24

مسئولان بي خبر

امامزاده-مدیر کل کتابخانه های مازندران- گفت:برای هر یکصد نفر جمعیت استان فقط 26 جلد کتاب موجود است/ضرورتی ندارد که افراد دست در جیب خود کنند بلکه می توانند دست در جیب اندیشه های شان کنند/اعتبار 200 ميليون توماني ارشاد برگشت خورد/ هنوز ریالی به اداره کل کتابخانه های استان اختصاص نیافته است/مسئولان اغلب بدون مطالعه به جلسات سخنرانی می روند.


مازندنومه:محمد اسماعیل امامزاده-مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مازندران- صبح روز يک شنبه اولین نشست خبری خود را در سال 90 برگزار کرد.گزارش ربابه حسين پور-خبرنگار ما-را از اين نشست بخوانيد.

------------------------------

*26 کتاب براي صد نفر

امامزاده با اشاره به تحلیل معاونت راهبردی ریاست جمهوری ، مازندران را جزء 5 استان فرهنگی کشور برشمرد و گفت: اما متاسفانه با 59 کتابخانه عمومی 33 هزار متر مربعی و سرانه یک متر و 5 سانتی متری رتبه 26 کشوری را داریم که برای هر یکصد نفر جمعیت استان فقط 26 جلد کتاب موجود است.

 مدیر کل کتابخانه های عمومی استان افزود: شهرستان ساری به عنوان مرکز و پیشانی استان از نظر فضای کتابخانه ای جرءمحروم ترین شهرهاست و اگر کسی مشکلی داشته باشد به ناچار باید وی را به شهرستانها ارجاع دهیم.

 امامزاده تشکیل اولین کتابخانه عمومی استان را در دهه 40 یاد آور شد و افزود:از آن روز تا کنون فقط 33 هزار متر مربع فضای کتابخانه ای در مازندران ایجاد شد و 836 هزار و 542 جلد کتاب ، موجودی کتابخانه های استان است و این در حالیست که تا افق 1404 یعنی 14 سال دیگر باید 200 هزار متر مربع به فضای کتابخانه های استان اضافه کنیم و آمار کتاب ها را هم به 18 میلیون جلد برسانیم.

وي افزود: در این راستا باید سالانه 26 میلیارد تومان برای خرید کتاب هزینه کنیم اما با روند کنونی ما فقط می توانیم جایگاه و رتبه فعلی را حفظ کنیم.

 * جشنواره اي براي خیرین کتابخانه ساز

مدیر کل کتابخانه های مازندران با بيان اين که  پنج شنبه هفته جاري جشنواره خیرین کتابخانه ساز با حضور 800 خیر در استان برگزار می شود،گفت: ما انتظار داریم خیران در بخشهای اهدای زمین،ساخت و تجهیز به ماکمک کنند، حتی ایده بدهند و ضرورتی ندارد که افراد دست در جیب خود کنند بلکه می توانند دست در جیب اندیشه های شان کرده و ایده دهند.

 امامزاده از اهدای زمین در 21 نقطه استان خبر داد و گفت:علت اصلی عدم تحقق مصوبات سفر هیات دولت کمبود زمین در مازندران است اما ما در این زمینه مشکلی نداریم و مردم برای اهدای زمین و ساخت کتابخانه ها حتی به هم رقابت می کنند.

 وی با لبخندی ضمن اشاره به اين که ما زمین داریم پول نداریم در حالی که ارشاد پول دارد زمین ندارد،ادامه داد:زمانی که در ارشاد بودم 4 سال هزینه یک میلیارد تومانی احداث مجتمع چالوس به دلیل کمبود زمین برگشت خورد و نهایتا موفق نشدیم ،امسال هم ارشاد 200 میلیون تومان اعتبار برای این منظور اختصاص داد اما باز به همان دلیل برگشت خورد.

* ارشاد برادر بزرگ ماست

امامزاده در پاسخ به سوالی در خصوص رابطه کتابخانه های عمومی با ارشاد تصریح کرد:ارشاد برادر بزرگ ماست و عنوان متولی برتر حوزه کتابخانه ها را دارد، در همین راستا برای خرید کتاب از ارشاد انتظار زیادی داریم چون وزارتخانه اعتباراتی را در اختیار آنها می گذارد.

 امامزاده با انتقاد از وزارت فرهنگ و ارشاد که به هیچ یک از تعهدات خود در حوزه کتابخانه های عمومی عمل نکرد،گفت: متاسفانه پیگیری های ما هنوز به نتیجه نرسیده اما استان و وزارت نفت به تعهدات خود پایبند بوده و به آن عمل کردند.

 وی با اشاره به 1 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار دور سوم سفر که می بایست به صلاحدید استاندار هزینه شود ،افزود: علی رغم اینکه در این زمینه موافقت نامه هم مبادله شد لیکن هنوز ریالی به اداره کل کتابخانه های استان اختصاص نیافته است.

 امامزاده با تاکید بر اینکه حوزه فرهنگ تنها حوزه ای است که نیازمند جنگ نیست بلکه نیازمند صلح و دوستی و مشارکت و آرامش است ،گله مندانه از سهم فعالیت های فرهنگی شهرداری ها یاد کرد و گفت:این اعتبارات از 5/2 به 5% در صد رسیده و در حال حاضر هم چنان حواشی همین در آمد اندک را می زنند که چیزی باقی نمی ماند و البته در اختصاص همین اندک اعتبار فعالیت های فرهنگی وقت زیادی صرف می کنیم.

 وی با اشاره به اینکه فعالیت های فرهنگی شهرداری ها در کتاب خلاصه می شود، افزود:در همایش شهرداری ها هنگام ارایه آمار سهم هزینه دفع زباله،جمع آوری آبهای سرگردان،زیبا سازی شهرها و ... با سهم فعالیت های فرهنگی قابل قیاس نیست!

*برخی از سرانه مطالعه بی خبرند

 امامزاده به امکانات کتابخانه های استان هم اشاره کرد و گفت:در کتابخانه های عمومی استان امکاناتی وجود دارد که حتی مسولان ما هم خبر ندارند!

وي افزود:مسئولان اغلب بدون مطالعه به جلسات سخنرانی می روند به طوری که از مجموع سخنرانی آنها چیزی حاصل نمی شود.

 وی در پایان با انتقاد از مسولان که سرانه مطالعه را نمی دانند و آن را یک دقیقه و یا 5 دقیقه بیان می کنند،تصریح کرد: بر اساس آخرین نظر سنجی ها سرانه مطالعه در کشور 83 دقیقه و 30 ثانیه است که این آمار در مازندران با 1 دقیقه و 15 ثانیه رشد 84 دقیقه و 45 ثانیه است.