چهارشنبه 7 ارديبهشت 1390-8:21

اميري:مردم خود را با اهداف ما تطبیق دهند

مديرکل آموزش وپرورش مازندران گفت:آزمون تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس ، نیروهای نهضت سوادآموزی و نیروهای خرید خدمات آموزشی تيرماه برگزار می شود/هیچکس از انتخاب معلمان نمونه ناراضی نیست/یکی دو اشکال کوچک به طرح تعطيلي پنج شنبه ها وارد است/در ابتدای کار الکترونيکي شدن هستیم/ مدارس هوشمند 100 درصد نداریم/تنبیه بدنی نداشته ايم.


مازندنومه:نشست خبری مديرکل آموزش و پرورش مازندران،به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم،عصر سه شنبه برگزار شد.وي در اين جلسه گفت:معلم ، محور تحول و زمینه ساز توسعه و پیشرفت کشور است. گزارش کلثوم فلاحي-خبرنگار ما-را از اين نشست بخوانيد.

------------------------

*در حال تغییر و تحول

محمد علي اميري با بیان اینکه تحول بنیادین محور همه برنامه های آموزش و پرورش است ، گفت: آموزش و پرورش در شرایط فعلی در حال تغییر و تحولی است که اساس آن پیام رهبر معظم انقلاب ، مصوبات شورای انقلاب فرهنگی و شورای آموزش و پرورش است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه زمینه آماده است تا تعریف جدیدی از معلم به وجود بیاید ، تصریح کرد: تعریف جدیدی از معلم نسبت به تعریف حاکم در آموزش و پرورش در حال نهادینه شدن است.

امیری با بیان اینکه رسانه ها نقش موثری در ایفای برنامه های آموزش و پرورش دارند یادآور شد: امروز آموزش و پرورش نیازمند این است که ماموریت هایش را به مخاطبان بشناساند.

وی با اشاره به اینکه ماموریت های آموزش و پرورش در کیفیت کار خلاصه می شوند ، افزود:مردمی که فرزندان شان را زیر چتر آموزش و پرورش نظام اسلامی قرار می دهند باید با فعالیت و ماموریت های ما آشنا شوند.

امیری مهمترین نقش رسانه ها در شرایط فعلی را آشنا کردن خانواده ها با تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و خاطرنشان کرد: بحث تحول بنیادین به شدت در حال توجه است.

وی با اشاره به اینکه زمینه پیشرفت را فقط در ورود به دانشگاه نمی دانیم، گفت:زندگی موفق را می توان از راه های دیگر هم کسب کرد.

*آزمون،تيرماه

 امیری با اعلام برگزاری آزمون در هفته نخست تیرماه ، اظهار داشت:این آزمون با عنوان تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس ، نیروهای نهضت سوادآموزی و نیروهای خرید خدمات آموزشی برگزار می شود.

 وی با اشاره به انتخاب 32 معلم نمونه استانی ، 338 معلم نمونه شهرستان ها و مناطق و سه معلم نمونه کشوری افزود: هیچکس از این انتخاب ها ناراضی نیست به این جهت که همه معلمان آزاد بودند تا مدارک مورد نظر سنجش را ارائه دهند.

 امیری در رابطه با تعطیلی پنج شنبه ها در مدارس ابتدایی تصریح کرد: ساعات درسی پنج شنبه ها به ساعات بقیه روزها اضافه می شود،ضمن اینکه این قانون در مدارس دو نوبته اجرا نمی شود.

وی با بیان اینکه این برنامه به صورت تمرینی اجرا شده و اجرای اصلی آن از ابتدای مهرماه سال جاری است یادآور شد: یکی دو اشکال کوچک به این طرح وارد است و کسی این را رد نمی کند.

 امیری با اشاره به اینکه 99 درصد از تعطیلی پنج شنبه ها در مدارس ابتدایی راضی هستند ، گفت: تعطیلی پنج شنبه ها را به نفع معلمان می دانیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم خود را با اهداف آموزش و پرورش تطبیق داده و مشکل خود را به نوعی حل کنند.

*معلماني که الکترونيکي نيستند

امیری در پاسخ به سوال مازندنومه مبنی بر اینکه در انتخاب معلمان نمونه چه میزان بر تولید محتوای الکترونیکی تاکید شده ، گفت: تولید محتوای الکترونیکی یکی از شاخص های انتخاب معلمان نمونه بود و این مسئله هنوز در بین معلمان نهادینه نشده است.

 وی تصریح کرد: به همین دلیل امتیازی که به این بخش داده شد در انتخاب معلمان نمونه سهم زیادی نداشته است

. امیری در پاسخ به سوال ديگر مازندنومه مبنی بر اینکه دانش آموزان مازندران چه اندازه از رایانه استفاده می کنند و آیا برنامه ای برای این موضوع دارید ، افزود:تولید محتوای الکترونیکی در آموزش و پرورش نهادینه نشده و در ابتدای کار هستیم.

 وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نیازمند قدم گذاشتن معلمان در میدان وسیع الکترونیک است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آموزش الکترونیک در بین دانش آموزان به شکل گسترده شکل گرفته ، معتقدیم کوچکترین فضا برای معلمان هم ارزشمند است.

 امیری در پاسخ به سوال سوم خبرنگار مازندنومه در رابطه با مدارس هوشمند و نحوه نظارت بر فعالیت این مدارس که آیا به میزان مبلغی که دریافت می کنند خدمات آموزشی هم ارائه می دهند ، گفت: مدارس هوشمند 100 درصد نداریم.

 مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه مدارس هوشمند تعریف خاصی دارند ، اظهار داشت : هیچ یک از مدارس در سطح استان این تعاریف را در بر ندارند.

 وی استفاده از رایانه را یکی از محورهای مدارس هوشمند عنوان کرد و افزود: این مدارس تنها محدود به رایانه و اینترنت نیست .

 امیری یادآور شد: برنامه های این مدارس باید هوشمند و معلمان هم باید منطبق با ادبیات مدارس هوشمند تنظیم شوند که بخشی از این برنامه ها رایانه و اینترنت است و ما در قدم های نخست مدارس هوشمند هستیم.

وی گفت: شورای نظارت بر مدارس غیردولتی در آموزش و پرورش بر این مدارس نظارت می کند.

*خروجي به سمت جامعه

 امیری با بیان اینکه فرصت های بهره گیری از آموزش و پرورش درست برای همه مهیا نیست، تصریح کرد:فضای سنگین رقابتی در آموزش و پرورش با روش های کهنه و تقلیدی ایجاد شده که این سنگینی در شخصیت دانش آموزان و روحیه آنها آسیب های زیادی ایجاد می کند.

 وی با اشاره به حوزه هایی که دانش آموزان از آن مسیر وارد جامعه می شوند در حال محدود شدن است افزود:امروز هم حوزه تعلیم و تربیت محدود است و هم استعداد کمی از دانش آموزان در مسیر رشد قرار می گیرد و معتقدیم این آموزش و پرورش محدودکننده بوده و نیازمند گشادگی و پهنای وسیعی است تا فرزندان از این فرصت برخوردار شوند.

 امیری با بیان اینکه آموزش و پرورش ما کنکور محور ، تست محور و دانشگاه محور است ، اظهار داشت : مسیر خروجی های آموزش و پرورش نباید فقط منتهی به دانشگاه شود بلکه این مسیر باید به سمت جامعه باشد.

وی به اشاره به اینکه امروز شاهدیم بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی حاضر نیستند نقش های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی را پذیرا باشند ، گفت: چراکه فاقد مهارت هستند.

 امیری یادآور شد: در مدتی که این مسئولیت را پذیرفتم هیچ گزارشی از تنبیه بدنی نرسیده است.