يکشنبه 18 ارديبهشت 1390-22:19

يك اتفاق خوب

...نشريه چشمه توسعه سال 90 را با شروع خوبي آغاز كرده است، اما براي بهتر شدن نيازمند توليد مطالبي منطبق با نيازها و مطالبات مخاطبان مازندراني است. آثاري كه بتواند در عرصه رسانه هاي  استان بكر و جريان ساز باشد. (يادداشتي از عباس مهدوي،روزنامه نگار-ساري) 


 ديروز يكي از هنرمندان فعال و پركار استان را در راهروهاي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي ديدم. از من خواست تا يادداشت جديدش را با عنوان” راه فرهنگ و هنر استان؛ شوسه يا آسفالته؟” كه در نشريه چشمه توسعه به چاپ رسيده بخوانم. نشريه نام آشنا نبود و نديده بودم تا حالا.نسخه اي از نشريه همراهش بود.

شكل و شمايل خوبي داشت. عكس كيوس گوران-شاعر پيشكسوت مازندراني- با گرافيك و چاپ عالي در روي جلد، توجه ام را به خود جلب كرد.

از او پرسيدم: نشريه مال كجاست؟» گفت: همين جا»

شناسنامه مجله را كه ديدم، خوشحال شدم.

سردبير نشريه، عزيزالله محمدپور بود. هنرمند فيلمساز و دست به قلم مازندراني كه مديريت حوزه هنري مازندران را عهده دار است.

صاحب امتياز و مدير مسئول ماهنامه چشمه توسعه، علي اكبر شهيري طبرستاني است. عوامل نشريه هم از فعالان رسانه اي و هنرمندان بومي استان بودند.

خيلي ذوق زده شدم، وقتي ديدم بعد از مدت ها نشريه اي عمومي در مازندران منتشر شده كه فرم و محتواي جذابي دارد.

چشمه توسعه سه سال است كه منتشر مي شود، اما گويا در دو شماره اخير رويه اي حرفه اي را در پيش گرفته است.

عزيز الله محمد پور- سردبير نشريه- در يادداشتي با عنوان «ما مي توانيم» با اشاره به اقبال مخاطبان به حال و فضاي جديد اين نشريه، طراحي جديد، تنوع مطالب و دست كم نگرفتن فهم و ذوق مخاطب و طرح مسائلي نو را رويكرد اين ماهنامه وزين توصيف كرده است و از همه اهالي ادب و فرهنگ و هنر استان خواسته است تا با اصحاب چشمه همنوايي كنند.

ديگر يادداشت سردبير، با عنوان «حساس نشو» مربوط به نقد سريال پرحاشيه پايتخت است كه به دليل مديريت محمدپور بر مسند حوزه هنري مازندران اهميت دوچنداني مي يابد.بدون اغراق مي توان يادداشت محمدپور را بهترين و كارشناسانه ترين نقدي برشمرد كه راجع به پايتخت منتشر شده است. سردبير چشمه توسعه به دليل اشراف به فيلم سازي و مديريت فرهنگي،‌نگاه واقع بينانه اي به اين سريال داشته و توانسته ضعف ها، كاستي و نقاط قوت اين سريال را از حيث محتوايي و ساختاري، نقادي كند.

من و تو، كاريكاتور، ازدواج، جاذبه هاي گردشگري، گفتگو چهره ها و شخصيت هاي فرهنگي ، ورزشي ، آشنايي با شاعران استان، سرگرمي، زير پلك شهر، دانش، چشمه جوان، گرامافون، آپاران، طنز، اقتصاد، ديدگاه هاي خوانندگان و... از جمله مطالب و بخش هاي مختلف و متنوع اين نشريه محسوب مي شود.

چشمه توسعه در رويكرد جديد خود، مخاطب پسند است و در صورت تداوم اين رويه، مي تواند  در پيشخوان كيوسك هاي مطبوعاتي و در رقابت با نشريات توليد پايتخت عرض اندام كند.

توجه به بومي گرايي در مطالب چشمه توسعه، مشهود است و گرافيك و صفحه آرايي نشريه نيز مخاطب پسند است.

اين نشريه سال 90 را با شروع خوبي آغاز كرده است، اما براي بهتر شدن نيازمند توليد مطالبي منطبق با نيازها و مطالبات مخاطبان مازندراني است. آثاري كه بتواند در عرصه رسانه هاي  استان بكر و جريان ساز باشد.

معرفي چشمه توسعه به افكار عمومي نيز امري ضروري است. بايد از مؤلفه هاي تبليغاتي محيطي و ميداني براي معرفي نشريه بهره برد و آن را به مخاطبان شناساند.