دوشنبه 19 ارديبهشت 1390-20:37

سکه اي که شکست

...به نظر آگاهان سياسي در ماجراي وزير اطلاعات، آب ريخته شده را به اين آساني نمي توان جمع كرد و مسئله اي كه به اذهان عمومي نفوذ كرده،به سادگي پاک شدني نيست. نكته مهم اين جاست كه سكه رئيس جمهوري را خود او و طرفدارانش شكستند.(يادداشتي از دکتر سيف الرضا شهابي-بابل)


قبل از آن كه آقاي محمود احمدي نژاد،وزير اطلاعات كابينه اش- حيدر مصلحي- را تغييربدهد، و وزير مزبور ازسوي بالاترين مقام جمهوري اسلامي ابقا شود و درپي آن رئيس جمهوري چند روزي را در منزل بنشيندو از حضور در هيئت دولت خودداري کند تا آن روز که در جلسه چهاردهم اردي بهشت ماه با وزير معزولش برخوردي نامناسب انجام داد،رييس جمهوري در ميان بخشي بزرگ از مجموعه اصولگريان-كه اكثرا از نيروهاي راديکال بودند-نفوذ فوق العاده داشت؛ به طوري كه اگرشخصي كوچك ترين انتقاد دلسوزانه از او مي كرد، ازسوي دلباختگان بي قرار آقاي احمدي نژاد مورد شديدترين حملات و تهمت ها قرار مي گرفت.

 اين دسته از اصولگرايان به هيچ وجه نمي پذيرفتند كه امكان دارد رئيس جمهوري در مقطعي حتي به شكل تصادفي و نا خواسته دچار اشتباه شود .

گردش روزگار به شكلي بازي كرد كه اين جماعت در دو-سه هفته اخير از منتقدان رئيس جمهوري شدند و در انتقاد از دولت(مطابق روحيه شان) گام ها را ار حالت اعتدال فراتر گذاشتند و اطرافيان رئيس جمهوري را يك مشت رمال و جن گير و فالگير قلمدادكردند كه آقاي احمدي نژاد از آنان حرف شنوي دارد و او تصميماتش را براساس نظرات رمال ها و جن گيرها اعمال مي کند!

اين اتهام به دولت آن قدر شديد بودكه رئيس جمهوري در جلسه هيئت دولت 18 ارديبهشت ماه مجبور شد به زبان آورد و آن را تكذيب كند.

به نظر آگاهان سياسي  آب ريخته شده را به اين آساني نمي توان جمع كرد و مسئله اي كه به اذهان عمومي نفوذ كرده به سادگي پاک شدني نيست.

      نكته مهم اين جاست كه سكه رئيس جمهوري را خود او و طرفدارانش شكستند. رئيس جمهوري با عزل ونصب هاي زياد و بي حد و حساب در دولت هاي نهم و دهم و خصوصا" عزل آقاي منوچهر متكي- وزير خارجه سابق- كه برخلاف عرف ديپلماتيك و شان جمهوري اسلامي بود،جامعه و مسئولان و دست اندركاران جمهوري اسلامي را به تدريج نسبت به برخي رفتارهاي خود حساس کرد.

 اين حساسيت در بستر زمان و در چندسال اخير و خصوصا" در دو سال گذشته تغييرات كمي را طي كرد و با عزل وزير اطلاعات تغيير كيفي نيز پيدا کرد.

    به نظر من اگر همان زمان كه متكي به شكل نامناسب و غيرمعقول و غيرمعمول عزل شد،از سوي نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي تذكر قاطع داده مي شد، شايد حوادث اخير رخ نمي داد و رئيس جمهوري دست به عصاتر قدم برمي داشت .

     غمض عين هاي گذشته و چشم پوشي هاي بي دليل و حمايت هاي بي دريغ ازسوی طرفداران سبب شد تا رئيس جمهوري ابتدا با دست خودش و سپس به وسيله حاميان پر و پا قرصش سكه اش شکسته شود.

ابتدائي ترين انتظار از آقاي احمدي نژاد اين است که براي هر كاري بيشتر به عمق قضيه توجه کند و دوستارانش نيز بايد در حمايت و مخالفت صبر بيشتري پيشه كنند و ازعكس العمل هاي احساسي و اتهاماتي كه اثبات آن ها نياز به ادله قاطع و قانع كننده دارد و التهاب را به جامعه تزريق مي كند،خودداري ورزند.