شنبه 24 ارديبهشت 1390-22:52

درمان،بدون جراحي

در گفت و گو با دکتر رضا شاکري-متخصص رهبيليتيشن(درمان با روش هاي غيرجراحي)مطرح شد:مهره کمر آسیب دیده را نمی توان دور انداخت/دردهای ستون فقرات و گردن از بزرگترین معضلات جامعه بشری است/ از هر 100 نفر بیمار مبتلا به کمردرد مزمن ، ممکن است یک یا دو نفر نیاز به جراحی داشته باشند/ هیچ تیم پزشکی حق ندارد بدون درمان های غیرجراحی به مداوای بیمار بپردازد.


دکتر رضا شاکری با بيان اين که هر ترجمه ای از رهبیلیتیشن ، معنای آن را نمی رساند،افزود: رهبیلیتیشن در زبان علمی مفهوم پزشکی دارد و یک تخصص است به این معنا که بیمار هر مشکلی که دارد ، درمان از طریق روش های غیر جراحی باشد .

این متخصص درمان های غیر جراحی به مازندنومه گفت:به طور مثال یک بیمار را از معلولیت نجات می دهیم بدون اینکه عمل جراحی صورت گیرد که به این ترتیب از سایر عوارض جراحی هم جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه رهبیلیتیشن در مهندسی ساختمان هم معنا دارد ، تصریح کرد: رهبیلیتیشن شاخه ای از مهندسی است که به بازسازی بخش های صدمه دیده از ساختمان می پردازد.

شاکری با اشاره به اینکه مهره کمر آسیب دیده را نمی توان دور انداخت ، یادآور شد: این آسیب را باید به گونه شایسته ای درمان کنیم تا فرد بدون عوارض ، زندگی کند.

 اين متخصص طب فيزيکي در خصوص روش های جدید درمان های غیرجراحی رهبیلیتیشن( Rehabilitation ) در دردهای مزمن ستون فقرات گفت: پیشرفت علوم صرفا در زمینه های کامپیوتر و الکترونیک نبوده و قسمتی از آن شامل روش های درمانی بیماری های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه دردهای ستون فقرات و گردن از بزرگترین معضلات جامعه بشری است، اظهار داشت:این دردها روش های مختلف درمانی دارند.

دکتر شاکری با بیان اینکه از رایج ترین و مهمترین بخش های درمانی ستون فقرات مانند دیسک و سیاتیک ، استفاده از روش های غیرجراحی است،تصریح کرد:از این روش ها با عنوان درمان های غیرجراحی رهبیلیتیشن یاد می شود.

وی افزود: ابداعات و اختراعاتی که در چند دهه گذشته و به ویژه در 15 سال اخیر به وجود آمده باعث انقلاب و دستاوردهای بزرگی در درمان های غیرجراحی بیماری های ستون فقرات شده است.

به گزارش مازندنومه این متخصص درمان های غیرجراحی رهبیلیتیشن یادآور شد: به دلیل همین ابداعات و اختراعات ، کنفرانس ها و سمینارهای بسیاری در دنیا برگزار می شود تا خواص ، معایب و تکنیک های این علوم مورد بررسی قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه هنوز روش های سنتی درمانی و روش های متداولی که در نواحی مختلف دنیا اجرا می شود، جایگاه خود را حفظ کرده اظهار داشت:دردهای مزمن و مقاوم ، باید با روش های غیر جراحی درمان شوند.

شاکری با اشاره به اینکه روش های غیرجراحی ، نخستین روش انتخابی درمان دردهای مزمن ستون فقرات است،در مورد چرايي اين قضيه خاطرنشان کرد: به این دلیل که در این روش بیمار با عوارض، مشکلات و خطرات پس از جراحی روبه رو نیست و روش های درمان غیرجراحی بدون عارضه و یا کم عارضه در پزشکی محسوب می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که درمان های غیرجراحی رهبیلیتیشن بر چه مبنایی استوار است ، گفت:درمان دردهای مزمن ستون فقرات توسط پزشکان متخصص مختلفی انجام می شود که هر یک آموزش های ویژه خود را برای درمان دارند.

شاکری با بیان اینکه این درمان ها مبتنی بر درمان های غیرجراحی است تصریح کرد: بنا بر وضعیت بیمار ، روش های درمان متفاوت بوده و ارزیابی بیماری و تشخیص درست علت کمردرد درتصمیم درست و انتخاب تکنیک الزامی است.

 وی با اشاره به اینکه از هر 100 نفر بیمار مبتلا به کمردرد مزمن ، ممکن است یک یا دو نفر نیاز به جراحی داشته باشند،یادآور شد: اما همه این بیماران نیاز به درمان های غیرجراحی رهبیلیتیشن دارند و هیچ تیم پزشکی حق ندارد بدون درمان های غیرجراحی به مداوای بیمار بپردازد.

دکتر شاکری با بیان اینکه تحقیقات بسیار وسیعی در رابطه با درمان های غیرجراحی رهبیلیتیشن در دنیا وجود دارد خاطرنشان کرد: به دلیل پییشرفت ها و اختراعات مداوم در جهان پزشکی ، پزشکان مجبور هستند برای دریافت علوم نو و جدید در این رابطه با کشورهای توسعه یافته عزیمت کنند چراکه هر پزشکی که نتواند بنا بر علوم روز حرکت کند ، به سرعت شیوه پزشکی اش کهنه و غیرقابل قبول می شود.

 وی با اشاره به اینکه همه متخصصان رهبیلیتیشن در کشور از شاگردان دکتر بهروز کاظمی و مرحوم دکتر محمدرضا علویان هستند ، یادآور شد: علاوه بر این دو ، پروفسور گاتم داس هم فعالیت های گسترده ای در حوزه درمان های غیرجراحی انجام داده که دارای مدرک FIPP از آمریکاست و با حضور در کنگره های بزرگ درمان های غیر جراحی ، آموزش های جدید این رشته را در اختیار متخصصان قرار می دهد.

 اين متخصص رهبيليتيشن افزود: با توجه به پیشرفت جامعه پزشکی ، امروز نباید درد مزمن ستون فقراتی داشته باشیم که قابل درمان نباشد.

خاطرنشان مي کنيم دکتر رضا شاکري متولد قائم شهر و ساکن بابل است.او متخصص طب فيزيکي و نيز رهبيليتيشن و طب شرقي(سوزني)است.