سه شنبه 27 ارديبهشت 1390-12:39

برنج مي کاريم تا بيکار نباشيم

برنج کاري به  صرفه نيست؛هر نشاکار مرد 40 هزار و هر نشاکار زن 27هزار تومان دستمزد مي گيرند.


شاليكاران مازندران با ابراز نگراني از بالارفتن هزينه هاي كارگري وقيمت نهاده هاي كشاورزي،ادامه كشت وكار را كم صرفه و در مواردي بي صرفه دانسته و مي گويند دستمزد هر نشا كار به 400 هزار ريال در روز رسيده است.


شاليكاران معتقدند ، دستمزد ها و هزينه هاي كارگري در فصل جاري كشت نسبت به دوره قبل افزايش جهشي داشته است و  هر نشا كار مرد 400 هزار ريال و نشاكار زن 270هزار ريال دستمزد طلب مي‌كند.

شاليكاران اظهار مي دارند دستمزد روزانه نشا كاران بدون احتساب صبحانه، ناهار و عصرانه كارگران است و اگر هزينه اين موارد را محاسبه كنيم ،براي نشا هر 600تا 700متر مربع زمين شاليزاري ، بايد حدود 550 هزار ريال پرداخت كرد.

شاليكاران مازندران معتقدند برنج كاري به هيج وجه به نفع كشاورز نبوده و به نظر مي رسد همه به ناچار و اينكه كاري ديگري ندارند ، كشت و كار مي كنند.

به گفته شاليكاران قيمت نهاده هاي كشاورزي از جمله ، بذور گواهي شده ، كود و سم ، گازوئيل ، قطعات يدكي تيلر و تراكتور ، كارمزد تراكتور براي شخم و شيار و آب تخت كردن ، تعميركاران و دستمزد 400هزار ريالي نشا كاران به نسبت سال پيش حدود 60 درصد افزايش يافته است كه به طور يقين قيمت برنج سفيد امسال به نسبت سال پيش چنين افزايشي را به خود نخواهد گرفت.

 شاليكاري از روستاي كروكلا واقع در بخش لاله آباد شهرستان با ابراز ناراحتي از بالا بودن دستمزد نشا كاران ،گفت: براي يك هكتار زمين شاليزاري نياز به 15 نشاكار است كه با نرخ كارگري فعلي با مشكل جدي نقدينگي مواجه هستيم.

 اين كشاورز كه خود را  ابراهيم هاشمي و صاحب يك هكتار زمين كشاورزي معرفي كرد ، افزود: با توجه به افزايش قابل توجه نهاده هاي كشاورزي از جمله كود و سم و كارمزد تراكتور براي شخم وشيار و آب تخت كردن ، از نظر من برنج كاري به صرفه نيست.

وي با بيان اينكه براي نشا يك هكتار زمين فقط بايد حدود هشت ميليون ريال دستمزد نشا كار پرداخت كنم ، ادامه داد: به طور يقين به همين مقدار بايد براي برداشت شالي بپردازم كه هزينه 16ميليون ريالي فقط براي نشا و برداشت شالي برنج ، برابر با دو پنجم درآمد حاصل از فروش برنج است آن هم درصورتي كه بتوانيم هر كيلو برنج سفيد را 25 هزار ريال به فروش برسانم .

 اين كشاورز بابلي كشت وكار برنج در وضعيت كنوني را از روي ناچاري دانست و اظهار داشت : دستمزد هر يك ساعت شخم و شيار با تراكتور از 60 هزار ريال سال پيش به 170 هزار ريال در سال جاري رسيده است ، كه اين افزايش همخواني با قيمت برنج ندارد. وي به كمبود و افزايش قيمت كود شيميايي و گازوئيل اشاره كرد و گفت: هر قرص نان 400ريالي سال پيش ، امسال به دو هزارو 500 ريال رسيده است .

هاشمي گفت : همه هزينه هاي كشت و كار شالي به قيمت فروش برنج سفيد در بازار وابسته است كه به طور يقين كشاورز نمي تواند تارم جديد خود را امسال حداكثر تا 25هزار ريال به فروش برساند و اين قيمت با نسبت هزينه هاي آن بسيار ناچيز است.

يكي ديگر كشاورزان بابلي با بيان اينكه مسوولان جهاد كشاورزي بر كشت نشا به صورت مكانيزه و تهيه نشا از بانك نشا تاكيد دارند ، گفت: براي انجام نشا مكانيزه ، اجراي طرح تسطيح و تجهيز شاليزار ضروري است زيرا در غير اين صورت به دليل كوچك بودن زمين ، كم آبي و يا فراواني آب و مسطح نبودن زمين ، كشت مكانيزه امكان پذير نيست.

ناصر موسوي با اشاره به اينكه در اراضي شاليزاري كه طرح تسطيح و تجهيز آن انجام نشده است ، مديريت مزرعه در آبياري و سم پاشي در اختيار زارع نيست ، گفت: مديريت آبياري مهمترين بخش شاليكاري مي باشد ، ولي به دليل نبود زهكش، اراضي يا خشك و يا اينكه ماندابي هستند.

وي به بالا بودن قيمت نهاده هاي كشاورزي از جمله پلاستيك براي پوشش و روكش كردن كرت ها و خزانه كاري شالي اشاره كرد و از بالا رفتن قيمت سوخت گازوئيل و نامشخص بودن سهميه سوخت كشاورزي ،به عنوان بخش ديگري از مشكلات برنجكاري ياد كرد .


ابراهيم قربان نژاد -كارشناس مسوول برنج سازمان جهاد كشاورزي مازندران- با بيان اينكه در حال حاضر 16 بانك نشا در استان فعال است ، گفت:از آن جايي كه با كشت نشا مكانيزه هزينه توليد برنج تا 50 درصد كاهش مي يابد ، شاهد استقبال بي نظير شاليكاران به عقد قرارداد با بانك نشا هستيم.

وي با اشاره به اينكه 50 نفر از كشاورزان متقاضي ايجاد بانك نشا جديد با تسهيلات دولتي هستند، اظهار داشت :البته براي كشت مكانيزه و استفاده از بوته هاي بانك نشا ، زمين بايد مسطح و غير ماندابي باشد درحالي که در حال حاضر بخش عمده اي از اراضي استان ماندابي ، بدون زهكش و غير مسطح است.

وي به تفاوت هزينه انجام كشت مكانيزه و سنتي در يك هكتار اشاره كرد و ادامه داد : با توجه به بالا رفتن دستمزد نشا كاران ، براي كشت نشا سنتي در يك هكتار حدود هفت و نيم تا هشت ميليون ريال هزينه مي شود كه اين رقم با استفاده از بوته بانك نشا و كشت مكانيزه به حدود چهار و نيم ميليون ريال كاهش مي يابد.

وي اظهار داشت: اگر كشاورز بوته نشا را خود با سبد مخصوص به بانك نشا بدهد ، براي هر هكتار نشا مكانيزه فقط يك و نيم تا دو ميليون ريال پرداخت خواهد كرد.

 كارشناس مسوول برنج سازمان جهاد كشاورزي مازندران با بيان اينكه در چند سال اخير فقط حدود 35 هزار هكتار از اراضي استان تسطيح و يكپارچه سازي شده است ، گفت: شاليزارهاي استان بايد تسطيح و سپس كليه عمليات كشت و كار برنج كاري مكانيزه شود تا شاهد كاهش هزينه توليد و اقتصادي كردن برنجكاري باشيم.

وحيد كاوه  -مدير زراعت جهاد كشاورزي- با بيان اينكه نمي توان بالا بودن هزينه توليد برنج سفيد به روش كشت و كار سنتي را كتمان كرد ،گفت: 50 تا 60 درصد هزينه توليد برنج فقط در بخش نشا و برداشت صرف مي شود .

 وي با بيان اينكه افزايش قيمت نهاد هاي كشاورزي از جمله سوخت و دستمزد كارگران سبب بالا رفتن هزينه توليد شالي شده است، درعين حال گفت : به هرحال انجام كشت و نشا و برداشت شالي به صورت مكانيزه تا 50 درصد هزينه توليد را كاهش مي دهد.

 مدير زراعت جهاد كشاورزي مازندران با تاكيد بر اينكه امسال 30 هزار هكتار از اراضي شاليزاري استان به صورت مكانيزه نشا و به تبع آن برداشت نيز با كمباين مخصوص درور شالي صورت خواهد گرفت: گفت : وزارت جهاد كشاورزي براي اقتصادي كردن فعاليت هاي كشاورزي مازندران ، نگاه ويژه در بخش مكانيزاسيون كشت و كار به استان دارد.

كاوه با اشاره به اينكه افزايش توليد در واحد سطح ، توصيه كشت دوم و انجام كشت و كار مكانيزه مهمترين برنامه سازمان جهاد كشارزي مازندران براي اقتصادي كردن فعاليت هاي كشاورزي در استان است ، ادامه داد: در اين راستا دولت نيز با افزايش قيمت تضميني خريد برنج حمايت خود را براي ادامه كشت و كار ادامه داده است .

وي با بيان اينكه مي پذيريم كه روند استفاده از ماشين آلات كشاورزي براي انجام كشت و كار مكانيزه كند است ، گفت: به طور يقين كشاورزاني كه با استفاده از دستگاههاي امروزي نشا و برداشت شالي را انجام مي دهند ، نسبت به فعاليت كشاورزي و مقدار توليد راضي هستند.

وي با بيان اينكه در حال حاضر قيمت برنج طارم محلي تا 30 هزار ريال در هر كيلو گرم به فروش مي رسد ، گفت: شاليكاران يقين داشته باشند كه قيمت برنج جديد امسال نيز به نسبت هزينه توليد بالا خواهد رفت.

 به نظر مي رسد برنامه ريزي 30 هزار هكتار كشت مكانيزه شالي برنج در مقايسه با وجود 240 هزار هكتار اراضي شاليزاري ، بسيار ناچيز باشد و اينكه كشاورزان نسبت به هزينه توليد و به صرفه نبودن كشت و كار گلايه داشته باشند ، امري منطقي و درست است.

دولت براي تشويق شاليكاران به كشت ارقام پر محصول ، خريد تضميني را در دستور كار خود قرار داده است ، ولي به دليل مهيا نبودن زمينه هاي كشت و كار و بالاتر بودن هزينه توليد ، شاليكاران نسبت به كشت ارقام پر محصول كمتر رغبت نشان مي دهند.

مازندران داراي 240 هزار هكتار اراضي شاليزاري است كه سالانه با توليد افزون بر 950 هزار تن برنج سفيد، 44درصد برنج مورد نياز كشور را تامين مي كند.(irna)