سه شنبه 27 ارديبهشت 1390-23:51

در طلب طالب

مازندران سرآمد مشاهیر و مفاخر جهان اسلام است و شهرستان آمل به تنهایی در بخش مفاخر و مشاهیر از شهرهای ممتاز است/علي رغم اين که گفته بودند جمشيد مشايخي هم در اين همايش حضور خواهد يافت،اين هنرمند به سالن همايش نيامد/يکي از حاضران به ارايه مقاله خانم دکتر الهامي واکنش نشان داد و گفت اين مطالب تکراري است/وزير ارشاد با خبرنگاران گفت و گو نکرد.(گزارش مازندنومه از همايش طالب آملي-متن+حاشيه ها)


مازندنومه:روز سه شنبه نخستين همايش بين‌المللي طالب آملي با دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،طاهائی استاندار مازندران، رئیس انجمن آثار مفاخر ایران،نماینده هاي مردم آمل و بابل در مجلس شورای اسلامی ،ابراهيمي مدیرکل ارشاد مازندران،فرماندار و مسئولان شهري و باحضور استادان سبك هندي و رشته ادبيات از چهار كشور فارسي زبان هندوستان، افغانستان، پاكستان و تاجيكستان و نيز جمعي از مشتاقان و علاقه مندان به طالب آملی درآمل برگزارشد.گزارش عليرضا عزيزکمالي-خبرنگار مازندنومه-را از اين مراسم بخوانيد.

-----------------------------------

*اکبرزاده:اشعار طالب فقط عاشقانه نيست

 درمراسم صبح یدالله اکبرزاده-فرماندار و رئیس ستاد برگزاری نخستین همایش بین المللی طالب آملی -اظهار داشت: ستاد برگزاری همایش طالب آملی از یکسال گذشته تا کنون با برگزاری جلسات مختلف سعی در برگزاری مطلوب این همایش بین المللی داشته است.

 اکبرزاده با بیان اینکه اشعار طالب آملی اکنون فقط در داستانها و مسائل عشقی برای مردم شناخته شده است از محققان ادبی خواست در زمینه آثار طالب آملی بیشتر تحققیق و پژوهش کنند.

وی شهرستان آمل را مهد مشاهیر، پیشکسوتان و علمای کشور دانست و گفت: شهرستان آمل با سابقه کهن فرهنگی نخستین شهری بوده که حکومت علویان و شیعه را پذیرفته است.

فرماندار آمل وجود شخصیت های فرهیخته ای همچون آیت الله محمدتقی جعفری، آیت الله فرسیو، غروی، میرزاهاشم آملی ،علامه حسن زاده و جوادی آملی را جزو افتخارات اين منطقه برشمرد که از سده های گذشته تا کنون مشغول خدمت به جامعه علمی کشور هستند.

*ابراهيمي:اين حرکت ها براي نسل هاي آينده است

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مازندران گفت: 2 هزار بيت شعر متعلق به طالب آملي وجود دارد كه داراي مضامين ارزشي و انساني است.

 ابراهیمی با بيان اينكه از اشعار طالب آملي تنها همان داستان مربوط به مسائل عشقي آن براي مردم شناخته شده است، تصريح كرد: وصفي كه آيت‌الله جوادي آملي براي اين شاعر گرانقدر به كار برده‌اند به حق شايسته وي است.

 مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اينكه تمام هجمه‌ ي دنيا بر روي كشورهاي اسلامي براي كمرنگ كردن ارزش‌ها است، تعيين خروجی و نتيجه‌گيري از اين همايش‌ها را در راستاي تقويت ارزش‌هاي ديني مهم ارزيابي كرد.

 ابراهیمی اضافه کرد: از آنجایی که اهمیت این شاعر فارسی سرای برای مردم مازندران بسیار قابل اعتنا است، پیام روشنگر آیت الله جوادی آملی، برای ادامه مسیر فرهنگی و علمی این همایش در آینده بسیار راهگشا خواهد بود.

حجت الاسلام عباسعلي ابراهيمي با تاكيد براينكه بايد براي ماندگاري آثار و تفكر علمي طالب آملي به نسل جوان بيشتر توجه شود، افزود: خدمت به فرهيختگان و شخصيت هاي بنام فرهنگي و علمي ، خدمت به شخص نيست و اين حركتها براي نسل هاي آِينده خواهد بود.

وي افزود: مازندران در همه قرن ها شخصيت هاي مهم علمي، فرهنگي و فرهيختگان مشهوري را داشته كه نسل فعلي بايد با پژوهش در آثار آنان قدرشناس آنان باشند.

 *حسيني:مازندران سرامد مشاهير جهان اسلام است

 در ادامه صاحبان مقالات برگزیده به بیان نقطه نظرات خود در خصوص طالب آملی پرداختند.از جمله سخنرانان صبح حجت الاسلام رحمانی-امام جمعه آمل-بود که به بیان سبک شعرهای طالب پرداخت.

مراسم در بعدازظهر با پیام حضرت آیت الله جوادی آملی که بصورت تصویری پخش شد و نيز اجرای طالبا توسط گروه روجا ادامه يافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین همایش گفت: همه مسئولان و دست اندرکاران امور فرهنگی استان و اندیشمندان باید اشعار و زندگی این ادیب فرزانه را بیشتر به نسل نوجوان و جوان جامعه بشناسانند .

محمد حسینی، مازندران را سرآمد مشاهیر و مفاخر در جهان اسلام دانست و ادامه داد: شهرستان آمل به تنهایی در بخش مفاخر و مشاهیر از شهرهای ممتاز است.

*حاشيه ها

- درپایان همايش به مسئولان و برگزارکنندگان و صاحبان مقالات برتر تندیس و لوح یادبود اهدا شد.

- 100 اثر از محققان کشورمان و پنج اثر دیگراز کشورهای تاجیکستان، قطر، ترکیه و پاکستان به دبیرخانه همایش بین المللی طالب آملی ارسال شده است که از میان آثار رسیده به دبیرخانه این همایش،27 اثر ایرانی و یک اثر خارجی مورد پذیرش علمی قرار گرفت و مقاله شش نفر در این همایش قرائت شد.

-این همایش صبح و عصر سه شنبه در اداره ارشاد اسلامی شهرستان آمل برگزارشد.

- برنامه پس از نیم ساعت تاخیر راس ساعت 9 صبح آغاز شد.با هدایت متولیان همايش، مدعوين يکي يکي روي صندلي ها مي نشستند.

- به علت استقبال بیش از حد علاقه مندان در محوطه هم صندلی هايي گذاشتند و برنامه از طریق دوربين مدار بسته هم پخش مي شد.

- علی رغم وعده رئیس ارشاد آمل مبني بر مصاحبه وزیر با ارباب جراید و پرهيز از هرگونه تکروی از سوی خبرنگاران،در پايان اين مصاحبه مطبوعاتي برگزار نشد و خبرنگاران نتوانستند با وزیر ارشاد گفت و گو کنند.

-در بعدازظهر همایش بعد از سخنرانی خانم دکتر شراره الهامی در خصوص تاثیر قرآن در اشعار طالب آملی،يکي از حاضران نسبت به ارائه مقاله اعتراض کرد و گفت:مطالب خوانده شده کپی مقاله اولین همایش ملی طالب آملی بود.در اين لحظه در سالن سر و صدا و هياهو شد. فردی که خود را از استاد دانشگاه معرفی کرده بود، از این حرکت اعتراضي انتقاد کرد که مورد تشویق حضار قرار گرفت.

- علی رغم تبلیغات وسیع در شهر و نصب بنر با عکس جمشید مشایخی که این هنرمند برجسته هم در این همایش حضور پيدا خواهد کرد، اين بازيگر پيشکسوت سينما و تلويزيون نيامد که نيامد.

-با توجه به عنوان همایش که طالب آملی بود،عکس و نگاره اي از این شاعر مشهور قرن يازدهم در سالن وجود نداشت.