شنبه 31 ارديبهشت 1390-22:49

همه بیایند ساری

قبل از همه شهردار ساري-در حالي که خميازه مي کشيد-منتظر حضور ساير مهمانان بود/دو پارچه نوشته نصب شده بود که بر روی یکی از آنها محمدی زاده دکتر خطاب شده بود و روی یکی دیگر هم مهندس!/ بحمدلله رييس همياري هاي استان،یک پست دو پست ندارد!کارخانه زباله سوز ساري نه دود دارد،نه بو/رييس جمهوري گفت توجه شما به خطه شمال باشد(گزارش+حاشيه هاي مازندنومه از مراسم کلنگ زني کارخانه زباله سوز ساري)


مازندنومه:بالاخره پس از فراز و فرودهاي گوناگون و پي گيري هاي متعدد،پيش از ظهر شنبه کلنگ کارخانه زباله سوز ساري با حضور برخي مقامات استاني و نيز رييس سازمان محيط زيست کشور به زمين زده شد.اين مراسم حاشيه هاي جذابي هم داشت.گزارش ربابه حسين پور-خبرنگار ما-را از اين مراسم بخوانيد.

--------------------------------

*صبح شنبه؛کلنگ زباله سوز

 دفع بهداشتی زباله در استان مازندران به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص و بالا بودن سطح آب و رطوبت،همواره با شرایط دشواري همراه بوده است.

انباشت زباله از سال های دور تاکنون به صورت یک معضل برای مردم در آمد و در این مدت هزینه های زیادی هم به استان تحمیل شد. جان دادن یکی از اهالی روستای ارا از توابع بخش چهاردانگه کیاسر در میان شیرابه های زباله ساری و نيز  آلودگی آب چشمه ها و زمین های حاصلخیز و نمایش تصویری زشت و نازیبا از طبیعت روح انگیز شمال کشور تنها بخشي از بروز و ظهور معضل زباله در استان ماست که نشان از نبود مدیریت صحیح بر طلای کثیف دارد؛ طلایی که ساری دومین رکورددار تولید آن در کشور است.

  صبح شنبه با حضور محمد جواد محمدی زاده-معاون رییس جمهوري و رییس سازمان محیط زیست کشور- کلنگ احداث کارخانه زباله سوز یا تولید انرژی برق از زباله در شهرک صنعتی شماره 1 ساری به زمین خورد.

 این مراسم قرار بود ساعت 8 صبح برگزار شود اما طبق عادت معمول،مسئولان با تاخیر رسیدند و برنامه یک ساعت دیرتر شروع شد.

 چند قدم جلوتر از محوطه شهرک صنعتی ،حجازی شهردار ساری اولین کسی بود که قبل از ساعت 8 -در حالی که خمیازه می کشید- ورود مهمانان را به انتظار نشسته بود.

محمودی راد در آغاز رسمی سخنرانی از عجله در کار و مصادف شدن آن با همایش سراسری مدیران محیط زیست در هتل سالار دره گفت و اظهار داشت:ما به عنوان بازوان اجرایی شهرداری هستیم تا این کار تحقق یابد.

رييس سازمان محيط زيست مازندران افزود:چند وقت پیش مراسم هفتادمین سالگرد راهداری در کشور بود، اکنون می فهمیم که در 70 سال گذشته چه کردند، ارزش کار امروز ما هم در آینده حس می شود.

 محمودی راد ادامه داد:معضل زباله که نتیجه فعالیت بشری است،در کل استان معضل شده و به دلیل موقعیت خاص استان نمی توانیم آن را در طبیعت رها کنیم و معضل دیگری بیافرینیم، لذا با پشتکار مسئولان به این نتیجه رسیدیم کارخانه زباله سوز در استان راه اندازی شود.

 وی از ایجاد فرصت اشتغال برای 2200 نفر در این کارخانه خبر داد و گفت:امیدواریم این پروژه با پشتکار و جدیت پیمانکار ، از همه پروژه ها در استان سبقت گیرد تا از مشکلی که اکنون رنج می بریم ، در آینده لذت ببریم.

*نه دود،نه بو

 در ادامه مهندس مددی -مجری پروژه کارخانه زباله سوز- در سخنانی، استان مازندران را اولین استانی دانست که در برخورداری از این تکنولوژی پیشتاز شده است.

 وی احداث زباله سوز را با توجه به حجم و تنوع زباله ها، مناسب کشورمان عنوان کرد و گفت:روزانه 45 هزار تن زباله شهری عادی ،82 تن زباله خطرناک و عفونی،400 تن زباله بیمارستانی داریم که 68 درصد غیر بهداشتی و تلمبار و فقط 15 درصد بهداشتی دفع می شود و 17 درصد هم به صورت کمپوست و بازیافت در می آید.

 مددی افزود: این شیوه اگر به همین روند پیش برود تا سال 93 روزانه بیش از 55 هزار تن زباله در استان تولید خواهد شد که باید 40 هزار تن آن دفن شود لذا با توجه به اینکه امکان دفن بهداشتی زباله در استان های شمالی وجود ندارد و با توجه به بالا بودن سطح آب در مازندران، تصور کنید که چه بلایی بر آبهای زیر زمینی می آید.

 وی ادامه داد:زباله های عفونی با زباله های شهری مخلوط می شود و میکروب ها از طریق آب و یا حیوان به سیکل زندگی بشر بر می گردد که با توجه به هزینه هر ساله دولت در راستای دارو و درمان به ویژه داروهای ضد سرطان و هشداری که دولت دهم در رابطه با چنین پروژه هایی داده، امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم این پروژه ها محقق شود.

 مجری پروژه زباله سوز، ساری را دومین شهر از حیث تولید زباله بیش از سرانه کشور نام برد و اظهار داشت: میانگین تولید زباله درساری 300 تن با سرانه 838 گرم است در صورتی که این سرانه در کشور 730 گرم است و رشت با یک کیلو گرم سرانه تولید زباله در این میان رکورددار است.

 وی با اشاره به ارزش حرارتی پایین زباله های ساری با 67 درصد رطوبت گفت:97 درصد زباله های استان قابلیت سوزاندن را دارد اما ارزش حرارتی زباله استان فقط 20 درصد زباله کشورهای صنعتی است که از این انرژی 4 مگابایت ساعت برق تولید خواهد شد و با فروش آن ضمن تامین بخشی از هزینه اجرایی و نگهداری کارخانه ،منبع درآمدی برای شهرداری هم خواهد بود.

 مددی با اشاره به تعهدش برای احداث یک واحد 400تنی شامل دو واحد 200 تنی اظهار داشت: قصد داریم این واحدها را به 3 خط 150 تنی تبدیل کنیم که به نفع شهرستان ساری است و مسئولان نیز در این زمینه متقاعد شدند.

 مجری پروژه زباله سوز ساری در پایان سخنانش تصریح کرد: از برخی از کارخانه های این شهرک دود دیده می شود ولی قول می دهم این سیستم هیچ گونه آلایندگی زیست محیطی ندارد، کسی ذره ای دود مشاهده نخواهد کرد و بویی به بیرون درز نمی یابد.

* زباله،مساله اي امنیتی و سیاسی است

 محمد جواد محمدی زاده آخرین سخنران مراسم بود که از تحقق یکی از مطالبات و توقعات به حق مردم مازندران ابراز خرسندی کرد و گفت:از اینکه این کار در خور و اقدام شایسته در کشور از مازندران آغاز شده بیشتر خوشحالم.

 وی ارزش اولیه این پروژه را پاسخگویی به یک مطالبه به حق مردم دانست و گفت:32 سال از انقلاب گذشته و حیف است که ما علی رغم داشتن این دانش نتوانیم آن را پیاده کنیم.

 رییس محیط زیست کشور افزود:اکنون چندین واحد در تهران آماده کلنگ زنی برای کارخانه زباله سوز است،حتی در مشهد، بخش خصوصی بدون کمک دولت قصد اجرای چنین پروژه ای را دارد، ولی رییس جمهوري دستور داد« توجه شما به خطه شمال باشد»،بنابراين ما اصرار داشتیم که این تکنولوژی ابتدا در ساری پیاده شود سپس در پایتخت.

معاون رییس جمهوري گفت:زباله اگر درست مدیریت شود سرمایه است، به همین دلیل اسم آن را طلای کثیف گذاشته اند و قطعا ارزش آن از طلا هم کمتر نیست.

 محمدی زاده از زباله به عنوان یک مساله امنیتی و سیاسی برای کشورها یاد کرد و افزود: معضل زباله در دنیا نقص و ضعف حکومت ها تلقی می شود لیکن هنگامی که بتوانیم این مساله را حل کنیم،در اصل توان مدیریتی خود را به اثبات رسانده ایم.

 وی بر مصرف صحیح و متعادل تاکید کرد و گفت:150 گرم بیشتر از سرانه تولید زباله کشور در ساری یعنی اتلاف منابع و شاید جناب "مددی" بگوید با این حرف کاسبی ما را کساد می کنید ولی باید منابع کشور را درست مدیریت کنیم.

 رییس سازمان محیط زیست کشور با قاطعیت گفت:زباله سوز از نظر کیفیت و فرآیند تبدیل زباله ،سالم ماندن محیط زیست و آرامش و رفاه مردم بهترین است اما توصیه ما فقط اجرای زباله سوز نیست در این استان می توان از کمپوست و پیامدهای آن به عنوان کود آلی با منشاء گیاهی در مزارع کشاورزی استفاده کرد.

 وی ادامه داد:در شهرهایی مثل ساری با حجم و طیف گسترده زباله شامل زباله های صنعتی،الکترونیکی و هسته ای نمی توان زباله ها را بازیافت کرد،اما اگر فرهنگ جداسازی زباله از مبدا در میان مردم جا می افتاد ،کمپوست جواب می داد لذا توصیه اول ما احداث کارخانه زباله سوز و حفظ سلامت مردم است.

 محمدی زاده با اشاره به هزینه 5 میلیارد تومانی شهرداری ساری برای دفع زباله در مسیری 130 کیلومتری اظهار داشت:با احداث این کارخانه مسیر حمل و نقل زباله به 22 کیلومتر کاهش می یابد، ضمن اینکه علاوه بر صرفه جویی 5 میلیارد تومان اولیه مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون تومان حاصل از تولید انرژی برق به نفع مردم به شهرداری برمی گردد.

 وی ادامه داد:ایران در زمانی که غربی ها در توحش زندگی می کردند منشاء علم بود و اکنون حیف است در مسائلی که حق سروری بر آنها داشتیم و داریم ،جا بمانیم.

 معاون رییس جمهوري گفت: نکات مثبت این تکنولوژی باعث شد تا این تصميم شجاعانه را گرفته و این زخم قدیمی را مداوا کنیم.

وی کارخانه زباله سوز ساری را به عنوان پایلوت نمونه کشوری از مبداء تا مقصد عنوان کرد و گفت: این تکنولوژی هنوز در کشور و منطقه ما نیامده و قرار است طی 9 ماه به اجرا در آید و پس از آن ساری را به عنوان رفرنس معرفی کنیم تا هر کجا که قرار باشد پروژه ای به مرحله اجرا برسد بگوییم همه بیایند به ساری، و از شما بخواهند که پروژه هایشان را اجرا کنید.

 وی در پایان با تاکید بر توافق با مجری پروژه مبنی بر انتقال تکنولوژی و بومی سازی اظهار داشت:قرار بود معضل زباله مازندران را با این حجم پسماند 3 ساله جمع کنیم که در بین راه به من گفتند تا دو سال و نیم دیگر این نگرانی از ذهن مردم پاک خواهد شد.

حاشيه ها

 -از نکات جالب توجه این که هیچ پارچه نوشته ای مبنی بر خیر مقدم و یا حتی راهنمایی مدعوین به سمت محل اجرای پروژه نصب نشده بود.البته در محل کلنگ زنی دو پارچه نوشته نصب بود که بر روی یکی از آنها محمدی زاده دکتر خطاب شده بود و روی یکی دیگر هم مهندس! این هم از عجایب روزگار!

 -در پرس و جو از هیات امنای شهرک صنعتی شماره یک، آنها اعتراض خود را از اجرای این پروژه در شهرک بیان داشتند.تعدادي از اين افراد می گفتند: پروژه مذکور هیچ ارتباطی به ما ندارد!

- این مراسم دو میزبان داشت،یکی محیط زیست استان و دیگری شهرداری ساری. علی رغم حضور فعال پرسنل شهرداری هیچ کدام خود را میزبان نمی دانستند.

- وقتی مجری مراسم از رییس محیط زیست خواست برای خیر مقدم پشت تریبون قرار گیرد،محمودی گفت:اینجا پارتی بازی شده چون اگر روابط عمومی ما بود از شهردار دعوت می کرد!

-محمودي راد در خیر مقدم گویی وقتی به بابایی رییس همیاری شهرداری ها و مدیر عامل بازیافت رسید ،گفت: بحمدا... ایشان یک پست دو پست ندارد!

-محمدي زاده گفت:مدعی بخش زباله ما هستیم و اگر در همین شهرک پسماندی باشد ما یقه می گیریم.

-رييس سازمان محيط زيست چند بار گفت که ساري مرجع و رفرنس طرح زباله سوز در کشور مي شود. البته او این جمله را چند بار تکرار کرد و هر بار به اشتباه به جای ساری اسم اراک می آورد که با تذکر دسته جمعی حاضران اصلاح کرد.

- کلنگ زنی،برنامه پایانی مراسم بود و کلنگ بیچاره چندین بار توسط مسئولان به زمین زده شد و چیزی تا کندن پی کارخانه نمانده بود!

-معاون رییس جمهوري اولین کسی بود که کلنگ این کارخانه را به زمین زد. نقیبی -رییس شورای شهر ساری- هم به عنوان نماینده بخش مردمی از طرف استاندار موظف به کلنگ زنی شد اما چنان کلنگ را به زمین زد که موجب خندیدن و انبساط خاطر حاضران شد.

حجازی-شهردار- هم کلنگ زد. وی که با قدرت، کلنگ روبان زده را به دست گرفته بود، با دعا و صلوات و مدد از سادات بودن استاندار برای حل این معضل 40 ساله، آماده شده بود که نقیبی در گوشش گفت:زور من زور 7 نفره شورا بود شما یک نفره کلنگ بزن! اما ظاهرا حجازی با زور همه مردم ساری کلنگ را به زمین زد !

فرماندار ساری هم حین کلنگ زنی از معاون رییس جمهوري خواست تا پایلوت بودن این پروژه از مبدا تا مقصد صورت گیرد که محمدی زاده پاسخ داد:همین گونه هم خواهد شد. استاندار آخرین نفری بود که کلنگ زد اما بسیار آرام و کم توان !