سه شنبه 14 تير 1390-22:33

سوادکوهي:هر 23 دقیقه یک نفر بر اثر تصادف مي ميرد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران گفت:شهرداری ها در اجرای قانون جدید در درصد قابل توجهی از تصادف ها مقصرند/کشته شدن هر فرد در تصادفات یک میلیارد تومان خسارت مادی دربردارد/همه در صحنه تصادف حضور می یابند،غير از کسانی که باید باشند/خسارت پرداختي تصادفات يک شرکت بيمه در سال گذشته، از بودجه عمراني استان مازندران هم بالاتر بود!


*90 آموزشگاه و 1500 شغل

سرهنگ رمضان سوادکوهی در نشست خبری با اصحاب رسانه،گفت: آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در اصلاح بهبود رفتار رانندگی و حتی رفتاراجتماعی و سلامت جامعه، مهم است.

به گزارش کلثوم فلاحي-خبرنگار مازندنومه- رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران با اشاره به اینکه در گذشته آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی به صورت سنتی انجام می گرفت و شاید از کیفیت و کمیت بالایی برخوردار نبود، اظهارداشت: با توجه به اهمیت امر آموزش و ارتقای سطح رفتار ترافیکی ، بر اساس آیین نامه جدید راهنمایی و رانندگی و اجرای آیین نامه جدید در آموزشگاه های تعلیم رانندگی در کشور ، تغییر و تحول خوبی در جهت آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی در کشور شاهد هستیم.

 سوادکوهی با بیان اینکه از آغاز فعالیت آموزشگاه های رانندگی در مازندران تاکنون حدود 90 آموزشگاه راه اندازی شده ، تصریح کرد: این آموزشگاه ها از سال 84 تاکنون راه اندازی شده اند که برای 1500 نفر هم اشتغال ایجاد شده و ده ها هزار در سطح استان موفق به اخذ گواهینامه شدند.

 وی افزود: در سال گذشته بالغ بر 50 هزار نفر در سطح استان گواهینامه جدید دریافت کردند.

سوادکوهی با بیان اینکه آیین نامه قدیم راهنمایی و رانندگی با آیین نامه جدید تفاوت های زیادی دارد ، یادآور شد: در این بخش پنج پایه برای گواهینامه پیش بینی شده است.

وی با اشاره به رده های گواهینامه الف ، ب ، پ، ت و ویژه اظهار داشت:نخستین آموزشگاه پایه پ در مرکز استان راه اندازی شد و تلاش ما بر این است که تا پایان سال بتوانیم 2 مرکز دیگر در غرب استان راه اندازی کنیم.

سوادکوهی در رابطه با ضرورت ایجاد آموزشگاه گواهینامه سطح پ در استان ،گفت: ظرفیت و توانمندی در نیروهای جوان وجود دارد که به ایجاد اشتغال هم کمک می کند.

 وی افزود: آزمون گواهینامه سطح پ در اداره راهنمایی و رانندگی انجام می شود.

سوادکوهی یادآور شد: هدف از اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی این است که بتوانیم نیروی انسانی خوبی در جهت کاهش و حل مشکلات و مسائل ترافیکی تربیت کنیم.

*74 کشته تاکنون!

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران با اشاره به کاهش تلفات رانندگی در خردادماه سال جاری ، اظهار داشت: طی هر 23 دقیقه در کشور ، یک نفر جان خود را بر اثر حوادث رانندگی از دست می دهد .

 وی خاطرنشان کرد: علی رغم کاهش تلفات رانندگی در خردادماه،متاسفانه در فروردین و اردیبهشت امسال شاهد افزایش تلفات ناشی از حوادث رانندگی در استان بودیم .

سوادکوهی با بیان اینکه تاکنون 74 کشته در حوادث داخل شهرها در مازندران داشتیم ، افزود: از این تعداد 44 درصد از عابران پیاده هستند.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی و ایمن سازی محل عبور عابران پیاده و سپس کنترل موتورسواران در اولویت کار شورای ترافیک استان و شهرستان ها است ،گفت: از شهرداران و فرمانداران تقاضا می کنیم حتما به این موضوع توجه کنند.

 سوادکوهی با بیان اینکه بستر برای عابران پیاده مهیا نیست ، یادآور شد:البته عابران پیاده هم مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند.

وی تصریح کرد: محل هایی که عبور پیاده ممنوع است حتما باید فنس کشی شود.

سوادکوهی اظهار داشت: موتورسواران بالغ بر 25 درصد تلفات تصادفات را شامل می شود و معمولا هم افرادی هستند که فاقد کلاه ایمنی بوده و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند.

 وی با اشاره به اینکه در مدت پنج سال گذشته آمار تلفات روبه کاهش بوده ، افزود: با توجه به شرایط استان و هجوم مسافران ، تلفات افزایش یافته و اغلب هم از نیروهای بومی استان هستند .

سوادکوهی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون در مازندران بالغ بر 350 هزار مورد رفتار رانندگان کنترل و اعمال قانون شده است.

وي خاطرنشان کرد: بخشی از ترافیک شهرها ناشی از تردد عابران پیاده و مناسب سازی نشدن محل عبور و مرور عابران پیاده است.

*150 نقطه حادثه خيز داريم!

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران با بیان اینکه در سال جاری بیش از 150 نقطه حادثه خیز شناسایی و به شهرداری ها ابلاغ شده ، گفت: چنانچه شهرداری ها نسبت به رفع این نقاط اقدام نکنند سهم آنها در تصادفات تعیین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در قانون جدید راهنمایی و رانندگی برای شهرداری ها و ادارات راه و ترابری در وقوع تصادف ، سهم مشخص شده ، افزود: شهرداری ها و راه و ترابری در اجرای قانون جدید در درصد قابل توجهی از تصادف ها مقصر شناخته شدند.

سوادکوهی با بیان اینکه بر اساس آمار جهانی کشته شدن هر فرد در تصادفات یک میلیارد تومان خسارت مادی دربردارد ، خاطرنشان کرد: متاسفانه در جامعه ما به این موضوع عنایت نشده و عابران تصور می کنند تصادف مربوط به دیگران است.

 وی با اشاره به اینکه کشته شدن عابران پیاده دغدغه ماست و باید دغدغه همه مسئولان و مردم باشد ، اظهار داشت: شهردارها حتما باید در صحنه تصادف که کشته داشته حضور یابند تا نقص زیرساخت را بررسی کنند اما کمتر این اتفاق می افتد.

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران خاطرنشان کرد: مگر جان یک انسان تا این اندازه بی ارزش است که همه در صحنه تصادف حضور می یابند ولی کسانی که باید باشند ، نیستند؟

سوادکوهی با بیان اینکه یکی از شرکت های بیمه گر سال گذشته 76 میلیارد تومان خسارت حوادث رانندگی پرداخت کرد ، افزود: این در حالی است که بودجه عمرانی مازندران در سال گذشته 75 میلیارد تومان بود.

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران با اشاره به اینکه آیا مردم ما نمی توانند جلوی این خسارت ها را بگیرند،گفت:آیا این یک جهاد اقتصادی نخواهد بود؟

*بايد هوشمند شويم

 وی با بیان اینکه در اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی کمی کوتاهی داریم ، تصریح کرد: این موضوع در شان و جایگاه مردم مازندران نیست چراکه میزان توسعه یافتگی در کشورهای دنیا بر اساس رفتار رانندگی سنجیده می شود.

 سوادکوهی با اشاره به اینکه خدمت در پلیس راهنمایی و رانندگی واقعا سخت است ، اظهار داشت: وقتی فردی را جریمه می کنیم آن شخص ممکن است موجبات ناراحتی مامور راهنمایی و رانندگی را فراهم کند و غیر از این هم سیستم خود مامور به خاطر این جریمه کردن به هم می خورد.

وی با اشاره به اینکه امروز نیروی انسانی کارایی لازم را برای روان سازی ندارد ، یادآور شد: به دلیل افزایش وسایل نقلیه حتما باید به سمت استفاده از ابزارهای هوشمند برویم.

 سوادکوهی با بیان اینکه شهرستان های آمل ، بهشهر ،بابل و مرکز استان مجهز به دوربین مدار بسته هستند ، تصریح کرد: بر اساس ماده سه قانون جدید راهنمایی و رانندگی تهیه ، نصب و نگهداری تجهیزات الکترونیکی از وظایف شهرداری ها است که باید از محل درآمد جریمه ها اقدام کنند.

 وی با اشاره به اینکه در میدان ولی عصر ساری ، محل رفت و آمد عابر پیاده پیش بینی نشده ، گفت: عابر پیاده از کجا باید رفت و آمد کند و چرا در پروژه ای به این بزرگی ، محل رفت و آمد عابر پیاده پیش بینی نشده است؟

 سوادکوهی با اشاره به اینکه برای هدایت عابران پیاده چه فکری شده ، خاطرنشان کرد: آیا حتما نیاز است من پلیس این موضوع را از رسانه مطرح کنم و متولیان امور شهری در این زمینه مسئولیت ندارند؟

 وی خطاب به خبرنگاران گفت: چرا این موضوع را از فرمانداران و شهرداران نمی پرسید ؟

 وی با بیان اینکه شهرداری ها مجوز احداث و ساخت می دهند و پارکینگ را هم می فروشند اما یک پارکینگ طبقاتی در استان احداث نمی کنند، اظهارداشت: فروش پارکینگ توسط شهرداری ها زیرپا گذاشتن حقوق شهروندان است.

 سوادکوهی با اشاره به احداث ساختمان یکی از بانک ها دور میدان امام ساری ،افزود: بیست طبقه ساخته اند اما بیست پارکینگ ندارند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر تبدیل پیاده روها به ایستگاه های تاکسی در چند سال اخیر و کاهش مسیر پیاده روها در مرکز استان، تصریح کرد:تا دیروز حق تقدم با وسایل نقلیه بود اما امروز باید این حق تقدم به عابر پیاده داده شود و بر این اساس شهرداری ها وظیفه دارند محل عبور عابر پیاده را توسعه دهند .

 سوادکوهی با اشاره به اینکه متناسب با شرایط باید بستر هم فراهم شود، افزود: اشکال اساسی در این زمینه وجود دارد و تقاضا می کنم این موضوع را از مقام بالاتر بپرسید و رئیس شورای ترافیک استان باید در این خصوص پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه نظارت بر عهده ما نیست ، یادآور شد: پلیس راهنمایی و رانندگی آخرین دیواری است که جلوی تخلف را می گیرد و قبل از ما دستگاه های دیگری باید اقدام کنند اما چون ما یونیفرم خاصی داریم همه از ما تقاضا دارند.