يکشنبه 19 تير 1390-8:48

چه کسی از آمل بر صندلی مجلس نهم خواهد نشست؟

...برای حضور در رقابت انتخابات مجلس ، باید از حداقل وزن سیاسی و اجتماعی که لازمه آن توانایی در تدوین و ارایه برنامه های مدون و کارآمد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در سطوح منطقه ای و کلان ملی و مقبولیت اجتماعی است، برخوردار بود.(نگاهي به وزن سياسي و انتخاباتي 4 نامزد احتمالي در آمل:حسن نژاد،حاجي پور،پروين و يوسفيان- از لطف الله آجدانی،مورخ و مدرس دانشگاه-آمل)


در حالی که نهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی در راه است، فعالیت های غیر رسمی از سوی برخی از کاندیداهای احتمالی و حامیان آنها در آمل آغاز شده است.

 در میان نام های متعددی که برای رقابت انتخاباتی در آمل گفته و شنیده می شود، نام های دکتر عزت الله یوسفیان نمایندۀ فعلی مردم آمل در مجلس شورای اسلامی ، رضا حاجی پور ، داوطلب دوبار شکست خورده در رقابت های انتخاباتی دوره هفتم و هشتم مجلس در آمل ، و مریم پروین عضو سابق شوراهای اسلامی بخش ، شهر و شهرستان آمل،شناخته ترین نام ها به شمار می آیند.


در حالی برخی احتمالات دربارۀ قصد و تلاش افراد متعددی برای حضور در رقابت های انتخاباتی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آمل شنیده می شود که به نظر نمی رسد این احتمالات و شنیده ها حداقل دربارۀ برخی از افراد چندان درست باشد.

 در صورت درست بودن نیز نمی تواند چندان جدی و با اهمیت تلقی شود. زیرا برای حضور در رقابت انتخابات مجلس ، باید از حداقل وزن سیاسی و اجتماعی که لازمه آن توانایی در تدوین و ارایه برنامه های مدون و کارآمد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در سطوح منطقه ای و کلان ملی و مقبولیت اجتماعی است، برخوردار بود.

 حضور در رقابت های انتخاباتی بدون داشتن توانایی ها و برنامه های مدون و کارآمد و برخورداری از مقبولیت اجتماعی، نه تنها با هوشمندی و خرد سیاسی راست نمی آید،شکست، سرنوشت محتوم و از قبل قابل پیش بینی چنان حضوری خواهد بود.

*رستم حسن نژاد؛نه چهره شناخته شده و نه سوابق اجرايي مهم


یکی از کاندیداهای احتمالی رقابت های انتخاباتی دورۀ نهم مجلس شورای اسلامی در آمل ، رستم حسن نژاد است.

وی که دانش آموخته رشته حقوق است، نه چهرۀ شناخته شده ای در آمل است و نه سوابق اجرایی و مدیریتی مهمی در کارنامه خود دارد.

 در حالی که بسیاری از مردم برای حمایت از یک کاندیدا، بر اساس معیارهای متعددی چون شناخت خود از شخصیت فردی، اجتماعی، سوابق و دیدگاه¬ها و برنامه های نامزدهای مختلف دست به انتخاب می زنند، حسن نژاد به علت نبود شناخت بیشتر مردم از او و نیز ارایه ندادن دیدگاه ها و برنامه های مدون و کارآمد از سوی او به مردم، تاکنون نتوانسته است خود را به معیارهای انتخاب از سوی مردم نزدیک کند.

انتشار و حضور بسیار کم رنگ ویژه نامه روزنامه قانون در آمل، که حسن نژاد نیز در آن یادداشت های کم اهمیتی را نوشته است ، تاکنون نتوانسته است کمک چندانی به شناخت مردم از این نامزد احتمالی انتخابات مجلس نهم کند.

برخوردار نبودن حسن نژاد از پشتوانه تجربه مسئولیت های جدی اجرایی و مدیریتی می تواند یکی از ضعف های او به شمار آید.

 حسن نژاد از ارتباطات گستردۀ مردمی برخوردار نیست. برخی از کسانی نیز که حسن نژاد را می شناسند بر این باورند که چون وی از توانایی کافی در سخنوری و مباحثات کلامی برخوردار نیست، چنانکه در شرایط دعوت از سوی رقبای انتخاباتی برای مناظره قرار گیرد، در مقایسه با قدرت سخنوری برخی از رقبای انتخاباتی خود، شرایط بسیار سختی را پیش روی خواهدداشت.

برخوردار نبودن حسن نژاد از مقبولیت مردمی که در تجربه شکست سنگین او در رقابت های انتخاباتی مجلس دورۀ هشتم در آمل ، با اخذ آرای بسیار ضعیف و اندک 3988 رأی از کل 127963 آرای مأخوذه، در کارنامه ناموفق انتخاباتی حسن نژاد خودنمایی می کند، باور حضور او در رقابت های انتخاباتی مجلس نهم را با تردیدهای اساسی روبه رو ساخته و پیش بینی می شود که در صورت حضور قطعی او در رقابت های انتخاباتی نیز،این حضور را نمی توان با اهمیت و جدی تلقی کرد.

به نظر می رسد پیش بینی شکست سخت حسن نژاد در صورتی که او بخواهد در رقابت های انتخاباتی مجلس نهم در آمل حضور داشته باشد ، بسیار آسان باشد. آیا در چنین شرایطی، حسن نژاد به میدانی خواهد آمد که پیش بینی می شود سهم او ازاین رقابت ها، تکرار تلخ شکست سنگین اش در دورۀ قبلی رقابت های انتخاباتی است؟!

*رضا حاجي پور؛آيا به شکست انتخاباتی عادت کرده است؟!

رضا حاجی پور یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی اما شناخته شده در آمل است. حاجی پور هر چند در کارنامه انتخاباتی خود تجربه دو حضور در دورۀ هفتم و هشتم رقابت های انتخاباتی مجلس را دارد، این حضور و تجربه برای او به سبب دو شکست پی در پی انتخاباتی، حضور و تجربه شیرینی را برایش به دنبال نداشته است.

 در چنین شرایطی به نظر می رسد حاجی پور به رغم تجربه تلخ دو شکست انتخاباتی، هنوز نتوانسته است با آسیب شناسی موقعیت اجتماعی خود در آمل و بازسازی آن، دیدگاه های مشخص، منسجم و کارآمدی برای تبیین و تدوین طرح و برنامه های جامع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود در دو سطح منطقه ای و کلان ملی را به مردم و رسانه ها و افکار عمومی ارایه دهد.


آیا حاجی پور خواهد توانست در صورت قطعی بودن حضور او در رقابت های انتخاباتی و در مدت باقی مانده برای شروع رسمی رقابت ها با به کارگیری روش ها و تلاش های کارآمد، موقعیت و پایگاه اجتماعی خود در آمل را بهبود بخشد؟ یا تنها با حضور سه باره اش در رقابت های انتخاباتی و تجربه شکست سه باره اش نشان خواهد داد که آمده است تا اثبات کند که به شکست انتخاباتی عادت کرده است!

*مريم پروين؛آيا غایب بزرگ رقابت های انتخاباتی مجلس نهم در آمل خواهد بود؟


مریم پروین -عضو سابق شوراهای بخش، شهر و شهرستان آمل و از فعالان اجتماعی در آمل- یکی دیگر از نام هایی است که از او به عنوان کاندیدای احتمالی رقابت های انتخاباتی مجلس نهم یاد می شود.

پروین بر خلاف کاندیداهای احتمالی ای چون رستم حسن نژاد که نه شناخته شده اند و نه در تجربه انتخاباتی خود با مقبولیت اجتماعی روبرو بوده اند، هم چهره شناخته شده و هم دارای پایگاه اجتماعی قابل ملاحظه ای است.


در حالی که چهره¬های ناشناخته ای چون رستم حسن نژاد و چهره های شناخته شده ای چون رضا حاجی پور، در کارنامه انتخاباتی خود تجربه های تلخی از شکست های انتخاباتی دارند، پروین با پیروزی های انتخاباتی خود در انتخابات شوراها، به ویژه به عنوان منتخب اول مردم آمل در شوراهای شهر با کسب بیش از 18000 رأی و فاصله بسیار زیاد آرای مردمی او با دیگر منتخبان مردم در شورای شهر آمل ، نشان داده است که از مقبولیت اجتماعی و مردمی بالایی برخوردار است.

 پروین با توجه به قابلیت ها و توانایی های فردی و اجتماعی و ارتباطات گستردۀ مردمی خود در آمل و نیز حضور رسانه ای و مطبوعاتی اش در سطح منطقه ای و کشوری،در صورت حضور در ر قابت های انتخاباتی مجلس نهم ،می تواند یکی از گزینه های مهم در رقابت برای نشستن بر صندلی نمایندگی مردم آمل در مجلس باشد.

هر چند با تصویب طرحی از سوی مجلس شورای اسلامی و تأیید آن از سوی شورای نگهبان در دلالت بر الزام داوطلبان نمایندگی مجلس به برخورداری از مدرک کارشناسی ارشد، و چنانچه تغییری در این مصوبه ایجاد نشود، مریم پروین که دانشجوی کارشناسی ارشد MBA است غایب بزرگ رقابت های انتخاباتی مجلس نهم در آمل خواهد بود، اما پیش بینی می شود که حتی در صورت نبود امکان حضور پروین در انتخابات، چگونگی مواضع او در برابر کاندیداهای انتخاباتی حاضر در رقابت ها نیز با تغییر آرایش سیاسی و اجتماعی فضای انتخاباتی در آمل ، بر چگونگی روند رقابت های انتخاباتی و نتیجه نهایی آن مؤثر خواهد بود.

*عزت الله يوسفيان؛رقابت با او کار دشواريست

رقبای عزت الله یوسفیان ملا نمی توانند این واقعیت را نادیده بگیرند که با توجه به وزن سیاسی و اجتماعی دکتر یوسفیان، رقابت با او کار آسانی نیست. زیرا عملکرد و خدمات دکتر یوسفیان در مقایسه با نمایندگان ادوار پیشین در آمل موفق تر است.

یوسفیان از توانایی طراحی و برنامه ریزی و دانش بالاتری برخوردار است. قدرت چانه زنی او در مذاکرات و پی گیری های اداری زیاد است.جاذبه های شخصیتی و پرنسیب اجتماعی بالایی در افکار عمومی دارد.از تعامل خوبی با دستگاه های اجرایی برخوردار است.

یوسفیان در عین تعامل خوب با دستگاه های اجرایی ،در مواردی بااتخاذ مواضع انتقادی و شجاعانه خود در برابر پاره ای از عملکردهای نادرست بعضی از دستگاه های اجرایی در دفاع از حقوق و مطالبات مردمی، نشان داده است که وکیل الدوله نیست و از توانایی خوبی برای اجرای وظایف نظارتی یک نماینده مردم در مجلس،برخوردار است.

ارتباطات و نفوذ گستردۀ او در سطوح عالی مسئولان کشوری که از احترام و اعتماد بسیاری از مسئولان به دانش و توانایی های یوسفیان ریشه گرفته است، چهرۀ شاخصی را از او به عنوان یکی از مؤثرترین نمایندگان مجلس در کشور ترسیم کرده است.

از این رو و در شرایطی که رقبایی با توانایی و محبوبیتی در سطح و اندازۀ یوسفیان حضور نداشته باشند و در صورتی که یوسفیان بتواند باشناخت متغیرها و ارزیابی واقع بینانه از فرصت ها و تهدیدها، با رویکرد تعامل کارآمد،از فرصت های موجود به درستی استفاده کند، امکان پیروزی دکتر عزت الله یوسفیان به عنوان منتخب مردم برای نشستن سه باره بر روی صندلی نمایندگی مردم در مجلس، درست ترین  گزینه برای پیش بینی نتیجه انتخابات مجلس نهم در آمل خواهد بود.