جمعه 21 مرداد 1390-13:48

مه اسمه گنه مم زمون آقا...

... داستان مم زمون، یک کار پژوهشی و روایتی است که برای نوشتن داستان آن روایت‌هایی از روستاهاي مختلف مازندران گردآوری شده ‌است/ خواننده‌ی اثر برای بعضی نقش ها به صداسازي هم روی آورده که در کنار هم قرار گرفتن این تفاوت‌ها اثر را شنیدنی تر کرده است.(معرفي تازه ترين آلبوم گروه موسيقي شواش)


مازندنومه:حدود یک ماه پيش هفدهمین اثر گروه شواش در قالب یک سی دی به نام «مم زمون» به بازار آمده است.نوشته زير را "بهارک همتي"-يکي از علاقه مندان موسيقي مازندراني- نوشته که معرفي اين اثر فولکلوريک پژوهشي است.جالب اين که نويسنده خود مازني نيست اما علاقه فراواني به موسيقي ما دارد و مدت هاست به فراگيري آوازهاي مازندراني همت گماشته است.

--------------------------------

بر خلاف ساير آثار گروه شواش(به جز آلبوم طالب و زهره)، این اثر شامل چند آهنگ جداگانه نیست، بلکه يک خط داستانی دارد و موضوع آن روایت زندگی دو برادر به نام‌های «مم زمون» و «ممدلی»- از پهلوانان قدیمی عصر قاجار- و کشکمکش‌های آنان با ارباب شهر «گلوگاه» است.

مم زمون عاشق دختر حاجي خان آقا-حاکم گلوگاه- مي شود اما پدر دختر مخالف وصلت است و چون خود نمي تواند برابر دو برادر پهلوان،کاري از پيش ببرد و از طرفي دختر نيز شبانه با مم زمون فرار کرده و به خانه او مي رود،خان گلوگاه به ناچار از ناصرالدين شاه تقاضاي کمک مي کند.شاه ناصري فرستاده اعزام مي کند اما او نيز کاري از پيش نمي برد و در نهايت با حيله گري حاجي خان آقا، پهلوان مم زمون از پاي در مي آيد.

در این آلبوم، خواننده‌ی پرکار و حرفه اي-محمد ابراهیم عالمی- روايت و خوانندگی کار را به عهده دارد.

سازنده‌ی آهنگ ها استاد احمد محسن پور است و نوازندگان چیره دست و با سابقه‌ی مازندران: ارسلان طیبی و مسلم فهیمی و جمشید نیکوزاد ونيز پرويز عبداللهي هنرنمایی کرده اند.

 داستان مم زمون، یک کار پژوهشی و روایتی است و برای نوشتن داستان آن روایت‌هایی که در ماچک پشت ساری، اسفی ورد شوراب ساری، بیشه سر قائم شهر، قادی کلای بزرگ قائم شهر و دینه چال جویبار وجود داشته گردآوری شده و در کنار هم این داستان شکل گرفته ‌است.

 بخشی از داستان در قالب روايت ارائه می‌شود و در لابه‌لای آن اشعاری با آواز خوانده می‌شود که تنوع مناسبي هم دارد.

برای هر نقش داستان یک ساز مخصوص تعریف شده‌است. مثلا" برای آوازهای مربوط به نقش اصلی –مم زمون- لـله وا نواخته می‌شود، نقش برادر مم زمون –ممدلی- با دوتار روایت می‌شود و ...

 خواننده‌ی اثر برای بعضی نقش ها به صداسازي هم روی آورده که در کنار هم قرار گرفتن این تفاوت‌ها اثر را شنیدنی تر کرده است.

نوع روایت داستان مم زمون بسیار شبیه داستان‌های شاهنامه و به همان جذابیت و گیرایی است. شنیدن این اثر و ساختار آن شنونده را به یاد اپراهای بزرگ و معروف می‌اندازد.

صحنه‌های داستان طوری روایت شده‌اند که گویی شخصيت ها پیش چشم ما زنده هستند و مانند پرده‌ی سینما در جلوی چشم رژه می‌روند.

سادگی و ملموس بودن داستان چنان شنونده را به خود جذب می‌کند که سرنوشت قهرمانان اهمیت پیدا می‌کند و لحظات شیرین و پر هیجانی را برای شنونده رقم می‌زنند.داستان هم پر از لحظه‌های عاشقی، جوانمردی، کینه، نفرت، خیانت، بزرگواری و مرام‌های پهلوانی است.

هرچند ممکن است در اوائل داستان، کمی نحوه‌ی گویندگی ابراهيم عالمی توی ذوق بزند، ولی با پیش رفتن داستان، روايت به گوش شنونده می‌نشیند و خوش‌آیند می‌شود .

نکته پاياني اين که قیمت این محصول نیز آن قدر نازل است که طرفداران را از کپی غیر مجاز،بی نیاز می کند.