جمعه 21 مرداد 1390-22:27

برگزار كنندگان همايش روز خبرنگار در آمل پاسخ دهند

... مراسم پر بود از كاستي هايي نه در خور شان و منزلت روز خبرنگار و بدتر از آن نامعلوم بودن متولي اصلي همايش كه پاسخگوي كاستي ها باشد/مجري مراسم بارها كلماتي را اشتباه تلفظ كرد؛ از آن جمله :متوفي" را با تلفظ نادرست "موتوفي" به كار برد/خوب است كساني كه مسئوليت برگزاري اين همايش را برعهده داشته اند،براي هر چه بهتر برگزار شدن آن در سال هاي بعد، آداب برپايي چنين همايش هايي را بيشتر تمرين كنند.(يادداشتي از لطف الله آجداني،روزنامه نگار و مدرس دانشگاه)


با فرا رسيدن ماه مرداد و در آستانه بزرگداشت روز خبرنگار،در برخي رسانه هاي خبري، نويد برگزاري "نخستين همايش بزرگ تجليل از خبرنگاران و پيشكسوتان عرصه خبر در آمل" داده شد كه بسيار خوشحال كننده بود.

زماني كه كارت دعوت اين همايش نيز با امضا فرماندار و رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آمل توزيع شد، ديدن نام مجموعه اي از ادارات و نهادها چون شهرداري آمل، اداره آموزش و پرورش آمـل، شهرداري دابودشت،دانشگاه آزاد اسلامي واحد آيت الله آملي، اداره بازرگاني شهرستان آمل و انجمن خبرنگاران آمل، اين اميد و توقع منطقي را برانگيخت كه حتما قرار است در پرتو خرد و همكاري جمعي،شاهد برگزاري يك همايش درخور شان و منزلت اهالي مطبوعات و رسانه ها باشيم.  

 مراسم شامگاه پنج شنبه 20 مرداد در تالار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آمل و پس از صرف افطار و شام با سخنراني فرماندار آمل آغاز شد و با سخنراني هاي نماينده مردم آمل در مجلس شوراي اسلامي و معاون سياسي و امنيتي استانداري مازندران ادامه و با اعطاي جوايز به جمعي از اهالي مطبوعات و رسانه ها پايان يافت. اما اين همه داستان نبود.

 به جز پاره اي از نكات ارزشمندي كه  از سوي سخنرانان به وي‍‍‍‍‍ژه يوسفيان- نماينده مردم آمل در مجلس-  درضرورت حمايت از شان و منزلت اهالي قلم و مطبوعات و رسانه ارايه شد و نيز  تقدير و تجليل ازتني چند از اهالي مطبوعات و رسانه ها و از آن جمله علي كرمزاده، عليرضا عزيز كمالي،حسن شعباني، حسين نوراني،مهدي غلامي و صاحبان مطبوعات و رسانه هاي مجازي چون ذبيح الله بناگر، مجيد ايزدخواه و روزبه نصيري و چهره هاي شاخصي چون حسن ترحمي و خسرو پهلوان زاده و به ويژه پيش كسوتاني چون مرحوم ابوالقاسم اميني، مرحوم عباس اميري و بزرگاني چون اسماعيل جمشيدي ، فتح الله جوادي و جمشيد حميدي ،باقي مراسم پر بود از كاستي هايي نه در خور شان و منزلت روز خبرنگار و بدتر از آن نامعلوم بودن متولي اصلي همايش كه پاسخگوي كاستي ها باشد.  

مجري مراسم كه بارها كلماتي را اشتباه تلفظ كرد؛ از آن جمله :متوفي" را با تلفظ نادرست "موتوفي" به كار برد!او حتي به ساده ترين مقدمات و الفباي آداب اجراي مراسم آگاهي نداشت.

براي او حتي اهميت نداشت كه با ورود و حضور دكتر اكبر لطفي -رييس اداره با اهميت آموزش و پرورش آمل- به ايشان خيرمقدم بگويد.

تنها ارسال يادداشت اعتراضي يكي از مهمانان بود كه مجري را واداشت تا به رييس اداره آموزش و پرورش خير مقدم بگويد.

حتي وقتي مجري برنامه از تني چند از مديران كه البته بعضي از آنها سنخيت چنداني با اهل رسانه و مطبوعات نيز نداشتند براي حضور در جايگاه اعطاي جوايز به اهالي مطبوعات و رسانه ها دعوت كرد، برايش مهم نبود از رييس اداره آموزش و پرورش آمل هم دعوت كند و نكرد مگر زماني كه با تذكر و انتقاد يكي ديگر از حاضران در جلسه مجبور به دعوت از رييس اداره آموزش و پرورش به جايگاه شد.

 اما آنچه كه بسيار شگفت انگيز و تاسف انگيز بود،جاي خالي گروهي از فعالان عرصه مطبوعات و رسانه ها و از جمله حسين جوادي-رييس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آمل- علي اوسط ذاكري،مريم پروين،ليلا شيردل،محمدعليزاده و جمعي ديگر مانند دكتر مصطفي مجد-صاحب امتياز و مدير هفته نامه هراز- قدرت الله حسن زاده -سردبير و دبير سرويس چندين نشريه در كشور- و بزرگاني چون مرتضي فيروزي-روزنامه نگار برجسته كشور- و افشين لاريجاني -سردبير روزنامه كشوري و بين المللي اقتصاد پويا- و نيز كساني چون مرحوم ايرج فرزانه براي نكوداشت و تجليل از آنان بود.

  ضمن احترام به همه آناني كه به عنوان اصحاب قلم و مطبوعات و رسانه ها در اين همايش مورد تجليل قرار گرفتند، بايد از برگزاركنندگان اين همايش پرسيد: معيار انتخاب ها براي معرفي و تجليل عده اي از اصحاب مطبوعات و رسانه چه بوده است؟ چه كساني اين انتخاب ها را انجام داده اند؟ آقاي فرماندار؟ آقاي رييس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان آمل؟ آقاي رييس اداره بازرگاني آمل؟ آقاي مدير عامل انجمن خبرنگاران آمل؟ يا....؟

چه كسي يا كساني بايد پاسخگو باشند كه چرا بايد در ميان تقدير شدگان از كساني به عنوان پيشكسوت مطبوعات و رسانه هاي آمل ياد شود كه حداكثر نقش و سهم آنان – هرچند در جاي خود ارزشمند-در عرصه مطبوعات محدود به نمايندگي فروش نشريات و پذيرش و چاپ آگهي هاي تسليت و تبليغاتي در جرايد بوده است؟ و در همان حال نام و ياد تني چند از بزرگان و نام آوران مطبوعات و رسانه هاي آمل در سطح ملي و بين المللي ناديده گرفته شود؟  

نكته تامل برانگيز و البته مشكوك ديگر ، نقش مدير عامل انجمن خبرنگاران در اين همايش است. آقاي نعمت قرباني اگر نمي توانند پاسخگوي كاستي ها و برخي بي مهري هايي كه در اين همايش وجود داشته است باشند،حداقل به افكار عمومي، مسئولان و مردم توضيح دهند که چه كسي گفته است وي "مدير عامل انجمن خبرنگاران آمل " است كه به اعتبار آن،با عنوان مدير عامل انجمن خبرنگاران آمل بيانيه ها صادر مي كند؟ماخذ و مستند قانوني او براي چنين ادعاي خيال پردازانه اي چيست؟

 توضيح اينكه اصلا " انجمن خبرنگاران آمل" وجود خارجي ندارد كه  آقاي نعمت قرباني بتواند مديرعامل آن باشد.تنها تشكل رسمي و قانوني خبرنگاران در آمل،"انجمن صنفي خبرنگاران آمل" است كه مطابق اعلاميه رسمي و اداري اداره كل كار و امور اجتماعي مازندران به شماره 39762 /7/مورخ16/9/1387، رياست هيات مديره آن را روزنامه نگار شريف و با دانش و شجاع آملي آقاي علي كرمزاده عمراني برعهده دارند كه حكم رسمي رياست ايشان در هيات مديره تا آذر 1390 همچنان به قوت خود باقي است. 

 جالب اينكه در هيات مديره انجمن صنفي خبرنگاران آمل و بر اساس مفاد ابلاغيه رسمي اداره كل كار و امور اجتماعي مازندران ،اصلا عنوان "مدير عاملي"براي اين انجمن تعريف نشده است. همان گونه كه آقاي علي كرمزاده- رييس هيات مديره "انجمن صنفي خبرنگاران آمل- طي يادداشتي در هفته نامه پيك خزر { شماره 710، چهارشنبه 19 مرداد 1390، صفحه 13} تاكيد و تصريح كرده اند:"آقاي نعمت الله قرباني در انجمن صنفي خبرنگاران آمل سمت خزانه دار را دارا هستند و عنوان مدير عامل جعلي است."      

 اجازه مي خواهم به عنوان عضوي كوچك از خانواده بزرگ مطبوعات و رسانه هاي استان و كشور و به اعتبار  اين که انتشار بيش از 130 مقاله و مصاحبه در مطبوعات كشوري و خارج از كشور، همكاري و عضويت در تحريريه 17 نشريه كشوري، سردبيري نشريه استاني هراز، سردبيري و صاحب امتيازي و مدير مسئولي نشريه كشوري دريچه، نامزدي بهترين نويسنده مطبوعات كشور در دومين، نهمين و سيزدهمين جشنواره مطبوعات كشور و برنده رتبه اول و كسب عنوان بهترين نويسنده مقالات سياسي و اقتصادي در جشنواره مطبوعات كشور را در كارنامه سوابق و فعاليت هاي مطبوعاتي و رسانه اي خود دارم، تاسف و صراحت خود در بيان اين واقعيت را پنهان نكنم كه"نخستين همايش بزرگ تجليل از خبرنگاران و پيشكسوتان عرصه خبر شهرستان آمل"، همايشي بود نه درخور شان و منزلت روز خبرنگار. همايش كوچكي پر از بي مهري هاي بزرگ به جمعي از نويسندگان و خبرنگاران و روزنامه نگاران .

از اين رو از جانب خود از همه آناني كه نام و ياد و جاي شان در اين همايش خالي بود، براي كاستي ها و بعضي ناراستي هايي كه در همايش روز خبرنگار در آمل شاهد آن بوديم، معذرت خواهي مي كنم.

برگزار كنندگان اين همايش، در عذر خواهي كردن يا عذرخواهي نكردن از اهالي قلم و مطبوعات و رسانه ها و افكار عمومي آزادند، اما خوب است كساني كه مسئوليت برگزاري اين همايش را برعهده داشته اند،براي هر چه بهتر برگزار شدن اين همايش در سال هاي بعد، آداب برپايي چنين همايش هايي را بيشتر تمرين كنند.